Kjøler med brune flekker/ bryggekjele med riper og misfarging

Har fått tak i en spiralkjøler i dag og det viser seg at det var litt vann i den og det er en del små brune flekker på den (overflaterust)
I tilegg er bryggejelen min et par riper i og det er antydning til brungarge i den også
Alt nevn ovenfor er 304 rustfritt stål
Er det noe bryggene kan ta skade av?

Infeksjon eller lignende?
 
Dersom det rustfrie kjem i kontakt med vanlig svart stål, kan det bli forurensa og begynne å ruste.
 
Er du usikker fjerner du rust med syre. Sitronsyre kjøper du i dagligvaren i små poser. Alternativt kan du bruke StarSan som er fosforsyre.

Om det bare er små overfladiske flekker har det nok ingen betydning  ;)
 
protto skrev:
Neppe, men legg gjerne ut bilde.

her er noen bilder til høyre og venstre på kjøleren ser dere noen små flekker og over bber er det en ripe med en brun flekk og over den andre e en på det siste bilde.
 

Vedlegg

  • IMAG1015.jpg
    IMAG1015.jpg
    992 KB · Sett: 377
  • IMAG1016.jpg
    IMAG1016.jpg
    934,4 KB · Sett: 377
  • IMAG1017.jpg
    IMAG1017.jpg
    1.022,8 KB · Sett: 377
  • IMAG1018.jpg
    IMAG1018.jpg
    948,3 KB · Sett: 379
  • IMAG1020.jpg
    IMAG1020.jpg
    1,3 MB · Sett: 371
Det der hadde eg ikkje bekymra meg over. Men du kan jo dra over med ei "negerkuse" (beklagar på førehand om det var upassande) eller gryteskrubb.
 
Fyll kjelen med StarSan (utblandet) og sett kjøleren nedi. La det stå i 12 timer og all rust er borte. Skyll med vann og brygg!

Alt. Ikke gjør noe som helst og det vil gå bra  :)
 
protto skrev:
Det der hadde eg ikkje bekymra meg over. Men du kan jo dra over med ei "negerkuse" (beklagar på førehand om det var upassande) eller gryteskrubb.
BaardS skrev:
Fyll kjelen med StarSan (utblandet) og sett kjøleren nedi. La det stå i 12 timer og all rust er borte. Skyll med vann og brygg!

Alt. Ikke gjør noe som helst og det vil gå bra  :)

Da lar jeg det stå til slik som det er og brygger i vei, siden dere sier dette.
 
Det der hadde jeg ikke brydd meg om.
Da skulle du sett garasjeanlegget mitt, rene Dresden i forhold! (sånn rundt februar 1945)
 
RawRoffe skrev:
Da skulle du sett garasjeanlegget mitt, rene Dresden i forhold! (sånn rundt februar 1945)
:)
Viktigste er jo at du føler deg trygg på at det ikke er utstyret det står på!

Problemet er jo da at du kun kan skylde på bryggeren  ;D
 
protto skrev:
Det der hadde eg ikkje bekymra meg over. Men du kan jo dra over med ei "negerkuse" (beklagar på førehand om det var upassande) eller gryteskrubb.

Kan jeg spørre hva ei negerkuse er? Høres iallefall ut som noe enhver renholder burde ha i arsenalet sitt. 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
BaardS skrev:
Er du usikker fjerner du rust med syre. Sitronsyre kjøper du i dagligvaren i små poser. Alternativt kan du bruke StarSan som er fosforsyre.

Om det bare er små overfladiske flekker har det nok ingen betydning  ;)

Kom over sitronsyre i butikken i dag, hvilken blande forhold skal jeg bruke? og hvordan rengjøre kjøleren med det?

Kommer overflaterusten tilbake igjen om en bruker sitronsyre eller Star San( hvilke utblanding brukes isåfall på denne)?
 
Du kan blande den med litt lunket vann, ganske sterkt siden det er en svak syre. Ta det på en fille og gni til rusten er borte.

Rust kan komme igjen, men det hjelper å la utstyret tørke skikkelig etter bruk.
 
Tilbake
Topp