Kjøling over natten?

Driver i disse dager å rigger opp hyttebryggeriet. Det blir vedfyrt med 14 liters batcher på 12 liters corneliusfat, og underjordisk modning gjennom vinteren. Når det gjelder kjøling av vørter så har jeg to alternativer.

-Demme opp den lille bekken å plasere kjelen der for rask nedkjøling (60m og gå + bratt motbakke på vei tilbake :()

-La kjelen stå å kjøle seg ned på trammen over natta.

Er det slik at folk mener at jeg absolutt burde unngå det siste alternativet, pga infeksjonsfare?

Pfh, takk:)
 
Jeg har ikke kjølespiral, så mitt alternativ er f.eks å sette karet i kaldt vann (pleier å gjøre) eller la stå over natta.
Sistnevnte har jeg gjort et par ganger uten noen problemer.
Merk at du vil få et bitrere brygg med så lang nedkjølingstid. Minst ett av ølsoftwarene har en instilling for dette.
Man vil ikke få noe cold break for utfelling av proteiner, så jeg lar vørteren stå en times tid i kokekaret og heller derretter den klare vørteren over på gjæringskaret.
Jeg tror sjansen for infeksjon er ganske liten, siden det jo er tett.
 
Skal du bruke vannet fra bekken til bryggingen? Vil det ikke da være like greit å lage en liten bålplass ved bekken? Da har du vannet lett tilgjengelig, og bryggedag i det fri  8)
60 meter med nedkjølt vørter klarer du  ::)
 
Jeg henter bryggevannet fra et større å renere vassdrag 200 meter unna. Næringsfattig og fint. Den voldsomme ørretproduksjonen vitner hvertfall ikke om noe surt vann :) Hadde det ikke vært for den flotte vedovnen i hytta så hadde jeg sandelig kokt det på bål ved bekken!

Tenker det blir til å sette kjelen i bekken jeg, er ikke så langt. Dessuten blir det morsomt og demme opp en kjølekulp der nede ;D
 
Tilbake
Topp