Koble støpsel til March 809 pumpe

Hei,

Har kjøpt ei March 809-PL-HS 203V pumpe på Ebay, men den kommer uten støpsel, så jeg dro på Clas Ohlson og kjøpte støpsel med bryter: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161919482

Sparsommelig med info om kobling av dette støpselet. På pumpa står det at både sort og hvit ledning er line, mens grønn/gul er ground. På støpselet er det noen kråketær jeg skjønner lite av. Er det noen som kan bistå? Legger ved bilder.
 

Vedlegg

  • støpsel.JPG
    støpsel.JPG
    731,8 KB · Sett: 465
  • ledning.JPG
    ledning.JPG
    914,2 KB · Sett: 498
Blå og hvit er strømførende, gul og grønn er jord. På støpselet ser du tegnet for jord tre horisontale streker.  :biersmile:
 
Aha, trodde jeg måtte finne pluss/minus også jeg, trenger tydeligvis et elektrikerkurs for dummies. Supert, mange takk!
 
Simen J skrev:
Aha, trodde jeg måtte finne pluss/minus også jeg, trenger tydeligvis et elektrikerkurs for dummies. Supert, mange takk!
Dette er vekselstrøm.  Har brukt samme støpsel på lik pumpe på tidligere oppsett. Jordinga er i midten
 
Simen J skrev:
Aha, trodde jeg måtte finne pluss/minus også jeg, trenger tydeligvis et elektrikerkurs for dummies. Supert, mange takk!
nei på et støpsel med vekselstrøm er det det samme, en støvsuger går ikke feil vei hvis man tar ut støpselet, snur det 180 ° og dytter det inn i kontakten igjen :)
 
Om du er usikker på hvordan slike koblinger gjøres, så legg vekk, skaff hjelp, og lær av fagfolk!
Kombinasjonen av ledende væske og halvdodgy elektrikerarbeide er særdeles skummel... (ja, rent vann er isolerende, men vannet er slett ikke rent når vi har blandet det med ymse korngrums, humlestøv og ekle gjærrester)

Mvh
a.borgen
 
A.borgen skrev:
Om du er usikker på hvordan slike koblinger gjøres, så legg vekk, skaff hjelp, og lær av fagfolk!
Kombinasjonen av ledende væske og halvdodgy elektrikerarbeide er særdeles skummel... (ja, rent vann er isolerende, men vannet er slett ikke rent når vi har blandet det med ymse korngrums, humlestøv og ekle gjærrester)

Mvh
a.borgen

Vi har uisolerte 4Kw elemter på vår koker. jeg la høyre lillefinger på en fase, og venstre hånd på Jord :bank2: :bank2: :bank2: ikke morro..nesten  :angel:
 
Et ord: Jordfeilbryter

Et ord til: Isolasjon

Livsfarlige elektriske koblinger har ikke noe på et bryggeri å gjøre.
 
Jeg har jordfeilbryter på alle kursene i sikringsskapet, er det da behov for ytterligere jordfeilbryter som plugges i stikkontakt (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=155158683)?
 
Nei, har du jordfeilautomater i sikringsskapet er du trygg. Bare pass på at du plugger bryggeriutstyret inn i stikkontakter med jord.
Ellers er det viktig å passe på at alle kabelgjennomføringer er mest mulig vanntette, bruk gjerne silikon for å være sikker.
 
Simen J skrev:
Jeg har jordfeilbryter på alle kursene i sikringsskapet, er det da behov for ytterligere jordfeilbryter som plugges i stikkontakt (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=155158683)?

Hvis du liker smør på flesk, ja. :)
Jordfeilbrytere har nå en tendens til å løse ut mer enn ønskelig og dette dobler du med flere JF brytere mens sikkerheten er den samme.
http://home.online.no/~famdemmo/elektro/elektristetu.html#Jordfeilbryter
 
kan jeg koble til vanlig stikk kontakt på ledningene til march pumpe? føler jeg har lest en plass at det skal være noe alla pc strøm. kan være jeg har lest om noe annet og blander.
hadde vært greit og funnet ut av det før jeg kobler noe og gjør noe jeg ikke burde gjøre :p
 
Torga skrev:
A.borgen skrev:
Om du er usikker på hvordan slike koblinger gjøres, så legg vekk, skaff hjelp, og lær av fagfolk!
Kombinasjonen av ledende væske og halvdodgy elektrikerarbeide er særdeles skummel... (ja, rent vann er isolerende, men vannet er slett ikke rent når vi har blandet det med ymse korngrums, humlestøv og ekle gjærrester)

Mvh
a.borgen

Vi har uisolerte 4Kw elemter på vår koker. jeg la høyre lillefinger på en fase, og venstre hånd på Jord :bank2: :bank2: :bank2: ikke morro..nesten  :angel:

Da burde du tatt en tur til sykehuset og tatt en test der. De skal teste hjerterytmen og div, og en oppfølging om 6 mnd.... Standard praksis for alle elektrikere.
 
Tilbake
Topp