kombiskapet nesten ferdig

Da var gjæringskapet endelig ferdig etter en del grubling og tips fra noen mer elektokyndige enn meg selv. Fungerer utmerket. Koplingsskjemaet over var forøvrig litt på tur, men det ble riktig til slutt, og uten noen form for kortslutning.

Komplett gæringsskap til ca 250,- kr (gratis kjøleskap, 125,- for stc 1000 og 129,- for 200w forstvakt). Altsammen integret i skapet og med et støpsel. REtt og slett imponet over meg selv etter dette prosjektet.
 

Vedlegg

  • Gjæringsskap.jpg
    819,9 KB · Sett: 1.226
  • stc 1000.jpg
    stc 1000.jpg
    628 KB · Sett: 1.099
arve.thue skrev:
Chriselv skrev:
Da har jeg brukt STC-1000 en stund og jeg må si meg svært fornøyd. Jeg lurer på om det er noen data/elektro genier her inne som har noen formening om hvordan denne termostaten kan kobles til en pc? Det hadde vært helt superb. siden jeg er hjemme bare i helgene og det hadde vært genialt å kontrollert gjæringstemperatur via nettet.

Er det noen som har funnet noen løsning på dette? Eller har andre tips til hvordan man kan kontrollere gjæringstemperatur via nettet?

Sensorer koblet til en Arduino vil fungere, men hvilke sensorer trenger jeg? Og hvordan kan Arduino kontrollere en STC-1000 eller en UT-200? Forslag, betraktning, ideer eller en regelrett oppskrift på fremgangsmåte vil bli hjertelig mottatt.

En løsning er eget usb termometer. Man må vel ha en PC kjørende uansett. Jeg bruker dette programmet http://www.thermohid.co.uk/ og kan lese gjæringstemperatur via nettet. Termometer får man for en hundrings på ebay.
 
Med så mye fuktighet i nærheten burde du "oppgradere" til jordet stikkontakt og ta jordingen med fra tilførselskabelen.
 
Med så mye fuktighet i nærheten burde du "oppgradere" til jordet stikkontakt og ta jordingen med fra tilførselskabelen.

Ikke se på koplingskjema for kjøl/varme i det første inlegget, da dette ikke er riktig.

Varmeelementet er koplet til ved hovedtilførsel til kjøleskapet, og er jordet. Den ene lederen er deretter trukket frem til STC-1000 for å kunne slå av og på varmeelementet. Samme prinsippet som for kompressoren.

Jordingen er ikke trukket opp til selve STC 1000, da dette heller ikke var gjort med den opprinnelige termostaten.
 
arve.thue skrev:
Er det noen som har funnet noen løsning på dette? Eller har andre tips til hvordan man kan kontrollere gjæringstemperatur via nettet?

Sensorer koblet til en Arduino vil fungere, men hvilke sensorer trenger jeg? Og hvordan kan Arduino kontrollere en STC-1000 eller en UT-200? Forslag, betraktning, ideer eller en regelrett oppskrift på fremgangsmåte vil bli hjertelig mottatt.

Har laget meg en lignende løsning selv. Gammelt kjøleskap, Arduino Nano som logger temperatur med en (eller flere) DS18B20 sensorer og styrer varmekilde (biltema frostvakt) med et rele. Arduino'en er koblet til en PC som serverer websiden som viser graf for temperatur. Jeg kan også endre ønsket temperatur over internett, men det krever innlogging på maskinen med SSH. Totalt kostet vel alt jeg trengte ca. 400kr.

Selve nettsiden trenger en real oppussing: http://smart.langtind.no/fermentation
Jeg har ikke sensor som måler temperatur på vørter (ennå), men jeg kan koble til så mange sensorer jeg trenger så det er en smal sak.Jeg kan også velge hvilken sensor som skal brukes til temperaturstyringen.
 
ovestad skrev:
Da var gjæringskapet endelig ferdig etter en del grubling og tips fra noen mer elektokyndige enn meg selv. Fungerer utmerket. Koplingsskjemaet over var forøvrig litt på tur, men det ble riktig til slutt, og uten noen form for kortslutning.

Komplett gæringsskap til ca 250,- kr (gratis kjøleskap, 125,- for stc 1000 og 129,- for 200w forstvakt). Altsammen integret i skapet og med et støpsel. REtt og slett imponet over meg selv etter dette prosjektet.
La oss få vite hvordan skapet fungerer i praksis; jeg har et skap klar for ombygging men bestemte meg for å se på andre løsninger enn frostvakten (som ble innkjøpt til formålet) p.g.a. frykt for stor tempeartursvingning i skapet.
 
Sitat fra: ovestad på tir 21 aug 2012, 22:46:04
Da var gjæringskapet endelig ferdig etter en del grubling og tips fra noen mer elektokyndige enn meg selv. Fungerer utmerket. Koplingsskjemaet over var forøvrig litt på tur, men det ble riktig til slutt, og uten noen form for kortslutning.

Komplett gæringsskap til ca 250,- kr (gratis kjøleskap, 125,- for stc 1000 og 129,- for 200w forstvakt). Altsammen integret i skapet og med et støpsel. REtt og slett imponet over meg selv etter dette prosjektet.


La oss få vite hvordan skapet fungerer i praksis; jeg har et skap klar for ombygging men bestemte meg for å se på andre løsninger enn frostvakten (som ble innkjøpt til formålet) p.g.a. frykt for stor tempeartursvingning i skapet.

Testet først med en liten skål med 0,5 l vann. Det var ikke lett å regulere, og forsinkelsene i systemet medførte at temperaturen svingte voldsomt når kjøl og varme vekselvis slo seg av og på.

Testet deretter med en gjæringsbøtte med med 20l vann, og da fungerte det flott. Teipet sensor til gjæringsbøtten, og la en sammenbrettet humlepose over som isolasjon mot temperatur i luften.

For å unngå unødig bruk av varmeelementet har jeg laget en av/på bryter for varmeelementet. Når jeg setter inn en ny gjæringsbøtte som har lavere temeratur enn programet temperatur ønsker jeg at temperaturen skal stige til ønsket temperatur som følge av selve gjæringsprosessen, og ikke med bruk av tilført varme. Derfor et det greit å ha av/på bryter.

I går satte jeg inn første batch, en weissbier. Fungerer utmerket, og bruker ikke varmeelementet da temp er satt på 17 °C og romtemp ligger rundt 20 °C. Det skummer voldsomt, og lokket er bare lagt løst på for å unngå søl og høyt trykk. Trodde det skulle renne over i går kveld da skummet hadde hevet lokket flere centimeter over bøtta, men det ga seg fort uten noe særlig søl.
 

Vedlegg

  • gjæringsskap.jpg
    927 KB · Sett: 972
  • regulator.jpg
    992,8 KB · Sett: 914
Hei, det er noen problemer når varmen er plassert der den er. For det første så vil bunnen av gjæringsdunken din, altså gjæra bli varm først. Deretter brer varmen seg opp til den treffer området der sensoren ligger.
I teorien så kan ølet i bunnen av dunken være mange grader varmere enn ølet i midten av dunken. Dette ble nettopp fint illustrert i siste BYO.
Du skulle helst satt dunken på en plate slik at det ikke blir direkte oppvarmet av elementet. Og så burde du installert en vifte inne i kjøleskapet slik at temperaturen blir jevn. Denne kan være plassert hvorsomhelst inne i skapet, men må være aktiv så mye som mulig, helst gå hele tiden.

Problem nr.2 er brannfaren, det er viktig å huske at du har nettopp plassert ett varmelement inne i en plastikkboks. Gjerne ha en røykvarsler i nærheten. Hvis noe kommer i kontakt med elementet så vil det smelte eller brenne. F.eks en gjærlås som spretter av under stormgjæring eller lignende. Bare ment som opplysning, dette har du kanskje allerede tenkt på.

Over til det positive ;D skapet ser veldig fint ut! Du ser ut til å ha gjort en fin jobb!
 
mikslen skrev:
Hei, det er noen problemer når varmen er plassert der den er. For det første så vil bunnen av gjæringsdunken din, altså gjæra bli varm først. Deretter brer varmen seg opp til den treffer området der sensoren ligger.
I teorien så kan ølet i bunnen av dunken være mange grader varmere enn ølet i midten av dunken. Dette ble nettopp fint illustrert i siste BYO.
Du skulle helst satt dunken på en plate slik at det ikke blir direkte oppvarmet av elementet. Og så burde du installert en vifte inne i kjøleskapet slik at temperaturen blir jevn. Denne kan være plassert hvorsomhelst inne i skapet, men må være aktiv så mye som mulig, helst gå hele tiden.

Problem nr.2 er brannfaren, det er viktig å huske at du har nettopp plassert ett varmelement inne i en plastikkboks. Gjerne ha en røykvarsler i nærheten. Hvis noe kommer i kontakt med elementet så vil det smelte eller brenne. F.eks en gjærlås som spretter av under stormgjæring eller lignende. Bare ment som opplysning, dette har du kanskje allerede tenkt på.

Over til det positive ;D skapet ser veldig fint ut! Du ser ut til å ha gjort en fin jobb!

Takker for tipsene.

Mht brannsikkerhet har jeg plassert varmeelementet på noen treplater da jeg merket at plasten i bunn av kjøleskapet ble litt vel varm under testing. Har brannvarsler i gangen utenfor, men sikker en god ide å installere en ekstra brannvarsler i samme rommet.

Har god høyde i skapet, og kan flytte karet høyere over selve varmeelementet for å redusere varmeeksponeringen inntil jeg får installert en vifte. Har du noen forslag til en vifte jeg kan bruke i skapet?  :attevar:
 
Det kna være nok å få en tykk plate som er større enn karet, men mindre enn skapet imellom karet og elementet. Da vil varmen gå opp på siden av karet og varme hele kjøleskapet. Det beste hadde sikkert vært en steinplate. Men en sponplate eller mdf plate er nok også godt. Da er det ikke sikkert du trenger vifte.

Om du skal skaffe deg en vifte så holde det med aller minste sort fra Clas Ohlson.
 
Tilbake
Topp