Krisehjelp!!! Temperatur økning

Jeg har 300 liter lys lager stående til gjæring. Det er forsåvidt ferdig utgjæret og jeg har coldcrashet på 2 grader i en liten uke. Planen min nå var å tappe over til lagringstankene mine på kjølerom, men tankene er ikke helt klare. De blir ikke klare før lørdag. Nå har selvfølgelig kjøleren til gjæringrommet tatt kveld, så det kjøler ikke lenger og temperature begynner sakte men sikkert å klatre oppover. Det er oppe i 6,5 grader nå (i rommet riktignok).
Hvor krise er det at temperaturen øker og blir slik til lørdag??

En annen ting.. Jeg skal lagre på 2 stk varmtvannsberedere som er bygget om med div koblinger, og jeg tenkte å flytte ølet fra gjæringsrom til lagring ved hjelp av trykk fra co2 som jeg kobler på.
Hvor krise er det å ikke "blø av" lagringstankene før jeg fyller de, men venter til etterpå??

Eventuelt, holder det å fylle lagringstankene en gang med co2 for så å slippe trykket ut igjen? eventuelt hvilket trykk anbefales?

Setter stor pris på all hjelp... Stresser verre her nå...
 
Jeg ser ikke problemet. Kan du ikke bare etterlagre på fat/flaske? Lagring er uansett ikke noe kritisk punkt, i verste fall er coldcrash'en ikke heilt optimal. Slapp heilt av, du. Om gjæringa er god er allting godt.
 
Hva med måten å klargjøre fatet for lagring? Holder det å fylle det med CO2 én gang, og så slippe ut trykket før jeg fyller? Og så slippe ut trykket noen ganger etter fylling?
 
Jeg ville fylt det med vann (?) eller starsan og så presset dette ut med co2, da ender du opp med et kar som er helt fritt for oksygen.
 
Tilbake
Topp