Kullsyre på cornelius fat

Hei. Har karbonert øl på cornelius fat og lurer på følgende: Hva slags trykk bør fatet stå på for å ikke få mer kullsyre og i motsatt fall, miste kullsyre?
 
Siste diskusjoner jeg leste om dette så tror jeg det endte med at man karbonerer opp til ønsket nivå, og så sto fatene med ca 1 bar under tapping/lagring. Har akkurat justert mine ned til 1 bar selv, så jeg er spent på om jeg mister noe bubbler eller hva som skjer...
 
Leffe skrev:
Siste diskusjoner jeg leste om dette så tror jeg det endte med at man karbonerer opp til ønsket nivå, og så sto fatene med ca 1 bar under tapping/lagring. Har akkurat justert mine ned til 1 bar selv, så jeg er spent på om jeg mister noe bubbler eller hva som skjer...
Det kommer altså helt ann på hvilken temperatur og hvor mange volumenheter co2 en vil ha i ølet
Om det står på 10 grader vil 1 bar tilsi 2,3 volumenheter co2.
Om det står på 7 grader vil det derimot bli 2,5 volumenhet osv.

Om du først karbonerer til 3 volumenheter og ølet står ved 10 grader, for så å sette ned trykket til 1 bar vil du etter litt tapping være tilbake til 2,3 volumenheter.
Altså, det er trykket ølet til en hver tid står på som tilsier hvor mye co2 som er i ølet. Bare følg tabellen i co2-artikkelen, så blir det bra. Je
 
fatet står på 4 grader så da blir det riktig med 1 bar for min del. Problemet blir når e prøver å tappe. Blir bare skum med 1 bar. Må ned på 0.4 bar for å ikke skumme. Da bruker e unødvendig mye gass hvis e skal justere opp og ned gassen mellom hvert glass :jaha:. Noen som har noen ide hvorfor det skummer og har noen tips?
 
Hva slags opplegg har du for tapping?
Er slangene kjølt ned?
Ofte handler skumproblemer om ølslanger med for lite motstand.
Lengre eller tynnere slanger er trikset altså.
Da renner ølet saktere og det blir mindre skum.
 
Sjekk denne forum posten: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5660.0.html Der skal det være en link som Martin E la ut hvor det er blitt laget regneark for:
Beregning av trykk på fat ift. temperatur.
Lengde og diameter på slange for å få senket trykket ved tapping.

Jeg har brukt regnearket med stor suksess, justerer ikke trykk hver gang jeg tapper lenger.
 
Per Ulv skrev:
fatet står på 4 grader så da blir det riktig med 1 bar for min del. Problemet blir når e prøver å tappe. Blir bare skum med 1 bar. Må ned på 0.4 bar for å ikke skumme. Da bruker e unødvendig mye gass hvis e skal justere opp og ned gassen mellom hvert glass :jaha:. Noen som har noen idé hvorfor det skummer og har noen tips?

Jeg har samme problem. Fatet står med 1 bar i trykk. Når jeg skal tappe blir det i overkant. Derfor kobler jeg av gassen, deretter senker trykket på regulatoren, så løfter jeg sikkerhetsventilen og får ut trykket for til slutt å sette på gasskoblingen igjen.
DA har jeg riktig trykk for servering. Men dette bruker mye co2. Bruker dere andre 1 bar i serveringstrykk? Hvordan løser dere dette problemet, lufter dere også ut overtrykket?
 
knallfint regneark.... etter en tur i google translate så er det konge.... :ilike:
ser av beregningene der at indre diameter på slangen er utrolig kritisk... :jaha:
jeg har ikke problemer med for mye skum, men ser jo at slangen min er lang nok... 2 meter med indre ø=4mm holder når øllet er 4-6 grader...
 
selv bruker jeg 1.6meter, 3/16" ID, blir vel 4.7mm ca, fin flytt, ingen skumproblemer, fyller glasset raskt.. øllet er på 12 grader.
 
Er sikkert der problemet mitt er. Slangen er 15 cm. Aner ikke tykkelsen. Hvor får du kjøpt så lang slange? På petit har de en på 60 cm...Bør ha litt lengre i følge regnearket. Noen tips :help:
 
Tilbake
Topp