Kun en malttype?

Hei, lurer på hva dere tenker om å brygge en serie øl på kun en malttype?

Tenkte å handle en 25kg sekk med pale ale malt og brygge den i 5 x 5kgs brygg og kun variere med humlen (bruke samme gjær, kanskje en safale-05).

Er dette noe som kan gi godt øl?

Er nybegynner og tenkte å gjøre dette for å trene og lære mer om forskjellene på humlen.
 
Javisst kan det bli godt! SMaSH-oppskrifter er en fin måte å lære seg å kjenne humle og gjærtyper. Pale malt og Cascade er en vinner.
 
Jeg funderer også på å kjøpe en sekk med pale, og øverst på bryggelisten står en pale+cascade:) men jeg kunne også tenke meg noen kilo med spesialmalt for å ha litt og variere med. Hvor mye, og evt hva slags spesialmalt burde eg bestille for å være på den sikre siden ift variasjonsmuligheter, tar gjerne mot forslag på et par humlepakker som kan brukes 
 
Hos bryggselv kan du bestille helt nøyaktige mengder spesialmalt, dette benytter jeg meg mye av. da trenger jeg bare å ha én malttype på lager.
 
jeg bor såpass langt unna at postmann pat er den eneste som kan få fram malten. hva er portoen for noen hundre gram malt?
 
Bor i Alta, og veldig mye lengre unna bryggselv kommer man ikke i dette landet. Minste bestillingsvolum på bland-selv er 1kg fordelt på ønskede malttyper. Posten tar vel omlag en hundrings for kiloen, men da går det også som brevpost og er i postkassa selv her oppe innen 48timer stortsett. Det fine er å slippe å kjøpe dyr kvern, og arbeidet og støvingen og hva enn det medfører. Betaler gjerne 3kr/hg for at bryggselv tar den jobben. Posten er det som koster mest, og det er ikke bryggselv sin feil :)
 
us05 er en knallgod tørrgjær. Veldig fin om du vil få fram humlesmaken da den er veldig nøytral. Har brukt den masse.
 
Tilbake
Topp