LINDR kjøler/tappetårn - mye skum

kosl

Norbrygg-medlem
Har børstet støvet av en Lindr Pygmy 25/k (2xtap og kjøling) som jeg har hatt noen år, men liksom aldri fått til å fungere optimalt.
Bruker den med CO2 inn på nedkjølte fat (ikke kompressoren) men får mye skum i glasset og dødt øl. Det ser også ut som det kommer luft (antar CO2) i rørene mellom fat og tappetårn.
Tips til å forbedre oppsettet mottas med stor takk!!
 
Det skyldes nok slanger tipper jeg. Jeg kan ikke nok til å råde andre om det. Men jeg leide en slik til et større jubileum. Jeg brukte luft og maskinen fungerte aldeles utmerket. Ølet var ferdig karbonert på forhånd og ble drevet ut med teykkluft. Fatene måtte selvsagt tømmes, hvilket var fort gjort etter festens slutt. En virkelig god maskin.
 
Vi har en slik maskin i Bryggelauget.

Har slitt litt med skum jeg også. Løsningen virker å være sett høyt trykk på fatet. Minst 2,5 bar. Bruk 2 meter med 3/16 slanger. Vær tålmodig med tappingen.

Det høye trykket er motsatt av hva man anbefaler ved all annen tapping men har en effekt her. Aner ikke hvorfor.
 
Kjøpte en benchy (kegland sin versjon) i sommer og brukte litt tid på å bli klok. Det fulgte med 1,5m 4mm slange som ble alt for kort og mye skum pga høyt fattrykk. For å opprettholde karboneringa på fatet i 22 grader måtte jeg ligge på oppunder 2bar. Løsningen ble rundt 4m 3/16 slange. Virket som dette bremset ølet passe mye fra fat til glass.

Syntes flow og skum fra fat til glass varierer en del avhengig av hvor mye øl som står på fatet. Selvom trykket er det samme virker det som om fullere fat = høyere flow og generelt mer skum kontra et halvt eller kvart fat.
 
Ser ut for at forskjellige tester gir forskjellig resultat :cool:
Jeg har lykkes best med ‘varm’ øl. Når jeg kjører kald øl gjennom, blir det mer skum.
 
Ser ut for at forskjellige tester gir forskjellig resultat :cool:
Jeg har lykkes best med ‘varm’ øl. Når jeg kjører kald øl gjennom, blir det mer skum.
Har børstet støvet av en Lindr Pygmy 25/k (2xtap og kjøling) som jeg har hatt noen år, men liksom aldri fått til å fungere optimalt.
Bruker den med CO2 inn på nedkjølte fat (ikke kompressoren) men får mye skum i glasset og dødt øl. Det ser også ut som det kommer luft (antar CO2) i rørene mellom fat og tappetårn.
Tips til å forbedre oppsettet mottas med stor takk!!

Jeg har, som msevland, også hatt stor suksess med varme fat. Skum har bare vært et problem ved for høyt trykk (2 bar funket fint for meg), eller for mye flow. Det er flow control på, regner jeg med?

Ellers sier de at manglende rens kan gi skum, men hos meg kom alltid usmaken først.
 
Jeg har, som msevland, også hatt stor suksess med varme fat. Skum har bare vært et problem ved for høyt trykk (2 bar funket fint for meg), eller for mye flow. Det er flow control på, regner jeg med?

Ellers sier de at manglende rens kan gi skum, men hos meg kom alltid usmaken først.
Er flow kontroll ja, fungerer minst dårlig når flowen er strupet med.
 
Er flow kontroll ja, fungerer minst dårlig når flowen er strupet med.
Har du prøvd å tømme fatene helt for trykk, og så sette på nytt trykk?

Jeg har slitt mer med skum i kegeratoren enn i LINDRen, og da typisk fordi fatene går inn med for mye trykk når de blir nedkjølt i kegeratoren. Det som hjelper da, er å tømme fatene HELT for trykk (gjerne over tid), og så sette på riktig serveringstrykk igjen når jeg ser at skumproblemet er borte.

(PS: Hvorfor har du nedkjølte fat når du har en ølkjøler, forresten?)
 
Har du prøvd å tømme fatene helt for trykk, og så sette på nytt trykk?

Jeg har slitt mer med skum i kegeratoren enn i LINDRen, og da typisk fordi fatene går inn med for mye trykk når de blir nedkjølt i kegeratoren. Det som hjelper da, er å tømme fatene HELT for trykk (gjerne over tid), og så sette på riktig serveringstrykk igjen når jeg ser at skumproblemet er borte.

(PS: Hvorfor har du nedkjølte fat når du har en ølkjøler, forresten?)
Ja, har forsøkt å dra av trykket for så å sette nytt - men fortsatt er picknik kranen til 69,- å foretrekke...
Fatene oppbevarer jeg på kjølerom, når jeg tar de ut derfra er de naturlig nok 4-6 grader frem til de har fått romtemperatur - har ikke opplevd noe endring fra og til.
 
Slangene mellom fat og kjøleren/tårnet er delvis gjennomsiktig - det ser ut som det er luft/co2 lommer i flowen.
Du har tradisjonelt oppsett, regner jeg med - med ølslangen på stigerør til bunnen og CO2 inn på inngangen uten stigerør? Ikke noe flottører?

Og har sjekket slangene for luftlekkasjer?
 
Tilbake
Topp