Max % i batch

Lurer litt på dette når det gjeller å sette opp en egen oppskrift.
Er det noe minimum % av hvor mye basemalt en oppskrift bør ha? Eller kan jeg lage en øl av mange forskjellige spesialmalt.
Og så lurer jeg på hva som skjer dersom man går over max % in batch på et spesial malt.
 
Hvis du går på bryggenettbutikker så står det ofte en kort beskrivelse av malten og anbefalt max %.

Det letteste er kanskje å kikke på andre oppskrifter og finne en salgs norm for forskjellige malttyper, og ta det derfra.

Hva som skjer hvis du går over "max" varierer jo veldig med hva slags malt det er. Morsomste jeg har lest tror jeg var i boken "brewing better beer" hvor noen hadde eksperimentert litt langt med en type malt og endt opp med en øl som smakte "som en åpen grav".
 
Hvis du går på bryggenettbutikker så står det ofte en kort beskrivelse av malten og anbefalt max %.

Det letteste er kanskje å kikke på andre oppskrifter og finne en salgs norm for forskjellige malttyper, og ta det derfra.

Hva som skjer hvis du går over "max" varierer jo veldig med hva slags malt det er. Morsomste jeg har lest tror jeg var i boken "brewing better beer" hvor noen hadde eksperimentert litt langt med en type malt og endt opp med en øl som smakte "som en åpen grav".
"åpen grav" høres ikke så veldig godt ut :p
 
Du må ha nok basemalt til å få konvertert stivelsen i mesken. Enkelte spesialmalt bidrar med stivelse, men enzymene er helt eller delvis denaturert i maltingsprosessen, dermed trengs i tillegg malt som bidrar med enzymer, for å få konvertert stivelsen.

Karamell-/krystallmalt er alt konvertert, og trenger ikke meskes, så i prinsippet kan du lage sukkersuppe av 100% slik malt. Det vil neppe være særlig gjærbart, og sluttproduktet vil sannsynligvis smake uhyggelig søtt.
 
Noen som forresten vet hvor mye basemalt som trengs per spesialmalt for å konvertere sukkerartene?
Vet det er slik at for å få bedre utgjæring av spesialmalt i partial-mash er det en fordel å meske det sammen med basemalt
 
Så det betyr at jeg bare trenger f.eks 300g Marris Otter (120 °L) til 700g spesialmalt,
men hvis jeg skulle brukt engelsk palemalt hadde jeg trengt (40-70 °L) dobbelt så mye
For american 2 og 6 row er vel ikke å oppdrive her i Norge?
 
Vekker liv i denne tråden igjen
Betyr dette at jeg bør bruke Maris Otter i mini-batcher til partial-mash,
hvis jeg f.eks mesker 50 / 50 base og spesial malt
fremfor annen europeisk pale malt, siden Maris Otter har høyere diastatic power?
 
Eventuelt pilsmalt. For de fleste spesialmalter (krystall og røstet) er det ikke så farlig med masse ekstra enzymer, siden stivelsen stort sett er brutt ned til sukkerarter i varmebehandlingen. Det er når du skal ha med umaltet korn (flaket hvete osv) i mesken at det lønner seg å ta med malt med høy diastatic power.
 
Maris otter er et kornslag, ikke en en malttype, så hvor stor evne maltet har til å konvertere stivelse vil avhenge av malteprosessen. Det har nok ikke særlig mye høyere diastatiske evner enn annet lyst malt, og jeg vil anta 120 °L er et altfor høyt tall. Hvis du leter etter andre kilder vil du sannsynligvis finne at tallet ligger rundt 45 et sted. Rent teoretisk trenger du en mesk med en °Lintner på ca. 35-40 i gjennomsnitt for at stivelsen skal kunne konvertere.
 
Fordi den er kjølnet hardere enn amerikansk two-row. Jo mørkere malt, jo lavere DP.
 
Jojo, jeg skjønner jo hvorfor malten er som den er
Men hvorfor kan ikke vi ha tilgang på samme malten som amerikanerne
 
Øh, fordi ingen importerer det? Hvis du vil ha høyere DP, bruk litt pilsnermalt eller bestill fra USA.
 
Tilbake
Topp