Meske temperatur.

Hvordan finner man ut meske temp. Jeg har kjøpt noen All grain sett hvor meske temp står. Men hvordan finner man ut meske temp når man setter opp sitt eget øl. Har satt opp et juleøl i beer smith og fått meske temp på 67 grader. Hvordan kom den frem til det. Settene jeg har kjøpt hadde alltid en slingringsmonn på 3-4 grader.
 
En veldig grov oppsummering: hvis du skal meske på én temperatur hele merkingen (vil stort sett funke veldig bra) så kan du legge deg et sted mellom ca 54 og 72. Jo lavere, jo mer gjærbar vørter (= bedre attenuering, tørrere øl), jo høyere, jo mindre gjærbar vørter (= søtere øl, høyere FG).

Jeg vet ikke hvor vanlig det er å meske under 60C, men det skal i prinsippet funke. Har selv mesket lettøl på 72C for å få litt body. I sommer var jeg på Skagen Bryghus, og der fortalte en brygger at de mesket alt sitt øl på 54C, som jeg ble veldig overrasket over. Fikk dessverre ikke spurt om dette personlig (det ble sagt i en omvisning).
 
Aha. Da ble jeg litt klokere.
Var heldig jeg da som mesket juleølet ganske høyt i dag. Ønsket et litt søtt øl uten at jeg viste dette. Supert!
 
Tilbake
Topp