Meskeutbytte BIAB

AudunWS

Dommer
Hopper raskt bakover til et mindre oppsett, det skal brygges på BIAB
Hvor høyt meskeutbytte kan jeg regne med å få på BIAB? Synes det er vanskelig å sette opp noe i Beersmith
På Boilermakeren så hadde jeg så høyt utbytte så det virker som om det blir mye malt når jeg skrur ned på effektiviteten
 
Jeg har 80-91% meskeutbytte på mitt BIAB-oppsett. Jo mer spesialmalt og høyere OG, desto lavere utbytte. Mesker med så godt som full kjele og skyller deretter posen med like mye vann som blir borte når jeg fjerner meskeposen.
 
Så det er så stor forskjell på oppsettene ja! Interessant

Når dere sier at dere skyller, gjør dere det da over feks en gjæringsbøtte, for dere henger ikke posen på kanten av kjelen?
Tenkte egentlig å prøve å meske inn uten å skylle, men kjøre mash out
 
AudunWS skrev:
Så det er så stor forskjell på oppsettene ja! Interessant

Når dere sier at dere skyller, gjør dere det da over feks en gjæringsbøtte, for dere henger ikke posen på kanten av kjelen?
Tenkte egentlig å prøve å meske inn uten å skylle, men kjøre mash out

Hvis jeg mesker med alt vannet på en gang ender jeg stort sett på 60-70% utbytte fra mesken, avhengig av OG, og om jeg gidder utmesk.

Hvis jeg i stedet deler opp vannet i ca. 20 L til mesking (3:1 forhold mellom vann og malt) og 15 L til skylling blir utbyttet oftest mellom 70 og 80%. Med høy OG er det mest å hente på å skylle; det er ikke så ofte jeg gidder hvis OG er under 1,050. Hvis alt vannet brukes på en gang er mesken uansett såpass tyntflytende at jeg ikke gidder å meske ut heller. Latskap lenge leve!  :zzz:

Det er sikkert lurere måter å gjøre det på, men her er min fremgangsmåte for skylling:
1. napper opp posen og lar den renne av litt.
2. hiver posen i en gjæringsbøtte, heller over skyllevannet og rører litt.
3. Etter 10 min. nappes posen opp og henges fra et dørhåndtak for avrenning ned i bøtten.
 
Jeg hiver meskeposen i et gjæringskar med tappekran og en rist i bunn. Har åpen kran og lar mesken renne av seg før jeg skyller kontinuerlig og sakte over posen til jeg har avrenningsvørter nok til å fylle opp til kokevolumet, 8-15L avhengig av maltmengde.
 
Da er jeg i gang med mesking, så får vi ser hvor vellykket det blir. Starter med det enkleste og skyller med alt vannet på en gang.
Sikter på en IPA, men justerer brått ned humle hvis det viser seg at jeg bommer helt
 
Update

Mesket fullt volum og med silplata i Boilermakeren på plass. Sirkulerte hele tiden og regulerte varmen med induksjonsplate.

Likte ikke helt den tynne mesken, prøve med en form for skylling neste gang
 
Jeg har tynn mesk, i 36l kjele har jeg vel 30l totalt, sender all søtvørteren gjennom meskeposen 2 ganger før jeg til slutt skyller med like mange liter vann som jeg har kilo malt, ligger jevnt på 85 %.
 
Tilbake
Topp