Min IPA har skiftet farge

Frank N

Norbrygg-medlem
Heisann godfolk

Har en IPA som har stått i kjøleskapet en måneds tid +/-
en klone av Nøgne Ø for å være presis. Den endte opp litt lysere enn orginalen, men plutselig så ble den veldig mørk nesten over natten.
(Innbiller meg også at den muligens har gått litt fra å være bitter til å bli mer beisk i smaken.)
Noen kloke hoder her som kan forklare meg hva som kan ha skjedd her? Eller noen som har hatt liknende erfaringer?
Den er på ingen måte udrikkelig, men syns nok at den er en anelse mindre bra enn den var før.
 
Flasker? I så fall kan det jo være noe med den ene flaska. Oksidering eller at det har vært en bitteliten tidligere gjærrest igjen eller noe?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Det har ligget på fat i kjøleskapet helt siden tapping. 

Har hatt picnic kranen koblet til hele tiden da. Kan det være ett problem?

blir mye søl dersom den skal kobles av og på for hver gang tørsten melder seg, men heller det enn å få oksidert øl  :attevar:
 
Frank N skrev:
Det har ligget på fat i kjøleskapet helt siden tapping.  

Har hatt picnic kranen koblet til hele tiden da. Kan det være ett problem?

blir mye søl dersom den skal kobles av og på for hver gang tørsten melder seg, men heller det enn å få oksidert øl  :attevar:

Det er lite sannsynlig at oksideringen kommer fra tappekranen. Når jeg bruker fat pleier jeg å spyle fatet med CO₂ før jeg tapper ølet over til fatet, dvs. at jeg kobler til CO₂ og trekker et par ganger i sikkerhetsventilen. Deretter fyller jeg fatet fra bunnen og opp, ganske forsiktig til å starte med for å unngå skvulping, og til slutt spyler jeg med CO₂ et par ganger på samme måte som før jeg fylte, for å være sikker på at så mye som mulig av oksygenet i luften over ølet er erstattet med CO₂.

Hvis du vil spare CO₂ så kan du kanskje kutte den første CO₂ spylingen, men den siste vil jeg si er absolutt verdt de få kronene gassen koster :)
 
Bjarte H skrev:
Frank N skrev:
Det har ligget på fat i kjøleskapet helt siden tapping.  

Har hatt picnic kranen koblet til hele tiden da. Kan det være ett problem?

blir mye søl dersom den skal kobles av og på for hver gang tørsten melder seg, men heller det enn å få oksidert øl  :attevar:

Det er lite sannsynlig at oksideringen kommer fra tappekranen. Når jeg bruker fat pleier jeg å spyle fatet med CO₂ før jeg ptapper ølet over til fatet, dvs. at jeg kobler til CO₂ og trekker et par ganger i sikkerhetsventilen. Deretter fyller jeg fatet fra bunnen og opp, ganske forsiktig til å starte med for å unngå skvulping, og til slutt spyler jeg med CO₂ et par ganger på samme måte som før jeg fylte, for å være sikker på at så mye som mulig av oksygenet i luften over ølet er erstattet med CO₂.

Hvis du vil spare CO₂ så kan du kanskje kutte den første CO₂ spylingen, men den siste vil jeg si er absolutt verdt de få kronene gassen koster :)
Samme som meg. Har bare gjort dette med en 10-12 fat, men ingen oksideringsmak/fargeendring så langt.
 
oki

takker for tips. Bør kanskje gå over rutinene mine når det gjelder tapping fra gjæringskar til fat.

Ett lite spørmål til:

Hvor lang tid tar det fra ølet blir utsatt for oksidering til det blir oksidert? (skifter farge og smak og sånn...)
 
Frank N skrev:
oki

takker for tips. Bør kanskje gå over rutinene mine når det gjelder tapping fra gjæringskar til fat.

Ett lite spørmål til:

Hvor lang tid tar det fra ølet blir utsatt for oksidering til det blir oksidert? (skifter farge og smak og sånn...)

Det avhenger av mange faktorer der jeg vil tro at de viktigste er størrelsen på overflaten mot luft, oksygenkonsentrasjonen i luften og temperaturen.
 
Tilbake
Topp