Minifat/Growler metallsmak

Sist brygg (en SMaSH) ble tappet på flasker og 2 stk 4L rustfrie minifat av typen fra ølbrygging.no og hobbybryggeren.no. Hele batchen ble karbonert naturlig, også fatene.

Flaskene smaker helt utmerket, men øl tappet fra minifatene er både mer grumsete og har en metallsmak.

Spesielt ved nytappet glass er det en svak aroma av metall rett etter tapping som forsvinner etter kort tid. Spesielt skummet gir en emmen metallsmak i munnen og spesielt på leppene. Når man har kommet litt nedi glasset smaker det ikke metall i det hele tatt - eller av og til et bittelite hint. Ølet er drikkanes på tross av metallsmaken, men det er ingenting jeg ønsker å servere andre.

Spørsmålet er da; Hvor kommer dette fra? Fatene og tappesystemet ble grundig vasket på forhånd. Kan dette være oksidering under tapping? Jeg brukte tappestang som jeg normalt bruker på flasker.

Som et eksperiment har jeg fylt opp to slike fat til med rent vann. Det ene fatet vasket jeg grundig enda en gang, mens det andre er vasket på samme måte som det som gir metallsmak. Etter flere dager smaker vannet helt normalt fra begge to.

Noen som har noen ideer?
 
Det er ikke ofte Forumet ikke har 5 svar innen noen timer..!

Noen som har erfaringer med disse minifatene i utgangspunktet? Bruker dere fortsatt kranene som følger med tappesystemet? Hvordan vasker dere disse?
 
Mens vi venter på bedre svar fra de metallkyndige...
Har lest om noe andre kinaproduserte fat hvor det var igjen rester fra kjemiske midler brukt i produksjonen, og dette var svært vanskelig å få helt vekk. Forekommer meg at det trengtes syrevask eller noe sånt. Øl har lav pH og kan tære vekk krombelegg, så det kan være at noe av uhumskhetene blir med i ølet men ikke i vann.
 
Ja, det kan jo være rester etter maskineringsolje.
Nå er jo rustfritt (gitt at kvaliteten er OK) ganske godt rusta mot syrer (bortsett fra saltsyre pga kloridionene), og pHen på ølet skal ikke gjøre noe som helst med stålet.

Hadde vært fint om noen med erfaring med de samme type fat hadde noen innspill også.
 
Jeg har samme fatene som du prater om , men skal ikke skryte på meg at jeg har brukt de så mye. Men jeg fatet en bayer på det ene, og det fikk etter å ha stått en stund en litt spesiell smak....vet ikke om jeg kan kale det en metallsmak, men kanskje en litt emmen smak som lå I munnen en stund etter at jeg hadde tatt en slurk....kranene har jeg skrudd fra hverandre og skal rengjøre de meget grundig før jeg skal prøve å bruke de igjen.
 
Tviler litt på det.
Det er noen av oss som har hatt sterkere blanding enn noe dråper og litt skum i ølet:)

-Hvis ikke Sarsanen gjør noe med selve stålet/oksydskiktet da.
Andre vet kanskje noe om dette.
 
Da er begge minifatene tømt i vasken - heldigvis var det langt fra det beste ølet jeg har brygget.

Foreløpig konklusjon er at ølet ble oksydert under tapping. Jeg brukte da tappestang til flasker, og det var ikke alltid like lett å treffe det lille punktet midt i bunnen med tappestanga. Jeg mistenker at knoting med dette (pluss at de første desiliterne da plasker litt i bunnen) gjorde ugjæringen.

Jeg forsøkte på nytt med en Belgisk Wit (som faktisk ble kanskje det beste ølet hittil), men da bare på ett fat for å minske risiko.
Denne gangen var jeg særs nøye ved tappingen, og brukte silikonslange for tapping fra bunn, og fylte helt opp, omtrent til randen slik at det ble minst mulig oksygen i headspace. Konklusjon; Ingen usmak! Øl fra fat og øl fra flaske smaker det samme!
 
Tilbake
Topp