Mørtelblander til å røre i mesken?

kosl

Norbrygg-medlem
Hei
Ser på
der det benyttes drill med mørtel-rører for å røre inn malten og til å røre senere i meskingen.
Tenker å forsøke dette selv, men ønsker å lufte dette for evt. negative konsekvenser?

Kosl
 
Ja, tenker at dette kan skvise og kverne malten litt fint kanskje, pluss at det drar vel inn litt oksygen og med tanke på astringens?
 
Mørtelblander er fint til det den er laget for, å blande mørtel, har ikke noe i mesken å gjøre, en god sleiv holder lenge nok.
Til å lufte vørter før gjæring kan den være grei nok hvis man har dårlig rygg eller pinglete armer så man ikke får rista karet skikkelig.
 
Jeg tror ikke tanniner er så mye å tenke på. Tanniner er vel mer relatert til Ph på slutten av skylling. Med mindre man knuser malten merkbart enda mer (mm det er kalkulert) så er det vel som en meskespade på speed.

Forøvrig så trenger man jo ikke ha pinglete armer eller dårlig rygg for å bruke en mørtelblander til å piske inn o2. Det er jo bare et valg man tar for å oppnå samme resultat som risting, bare med mindre jobb.
 
Til å lufte vørter før gjæring kan den være grei nok hvis man har dårlig rygg eller pinglete armer så man ikke får rista karet skikkelig.

Rist fulle gjæringskar til de er mettet med oksygen? I min slekt, så lærte mine forgjengere å lese og skrive i litt for mange generasjoner siden til at det skal være noen god løsning....
 
Heldigvis gjør folk som man vil, jeg liker å sette lokket på gjærkaret fortest mulig og putte minst mulig saker å ting nedi, derfor rister jeg det istedenfor å bruke mørtelblander. Neste blir nok en liten flaske o2.
Litt humor på dette forumet skader vel ikke blandt all rakettforskninga.
 
Tilbake
Topp