Mugg i flasker

Hei!
Har fått et par kasser bjørnunger fra et bryggeri. Oppdaget at i flere av flaskene var det ansamling av mugg.
La de i varmt vann for å fjerne etiketter og i tillegg har jeg børstet flaskene med en børstekost. All synlig mugg er borte, og nå skal de få ligge i en klorblanding en 3-4 timer.
Flaskene får en runde i maskin, uten vaskemiddel, for å få skylt seg etterpå. Deretter følger de vanlige rutinene på flaskedagen.
Tror dette skal holde for å få flaskene rene.
Fint om noen har synspunkter på dette :) , og om det er et trinn jeg har utelatt.
 
Blir de skikkelig skyllet innvendig i oppvaskmaskinen ?
Ellers så ser det vel greit ut.
En runde i steikeovnen på 175 grader et par timer med folie over tuten er kanskje overkill,men jeg har brukt det tidligere hvis jeg vet jeg skal gi bort noen av flaskene eller sende de inn til konkuranse.
 
Dette høres jo ikke dumt ut, jeg kjenner jo ikke dine flaskedagsrutiner, men det jeg kunne tenkt meg å gjort er å varmesterilisere flaskene i tillegg og jeg ville skylt ut av dem med rent vann etter kloringen, som Mc sier, en oppvaskmaskin er ikke god for å vaske flasker innvendig.
 
Det høres bra ut det der!

Lenge siden jeg tok førstegangsvask av bjørnunger:(
Savner den enkle tilgangen på fine billige flasker i kasser.. Men fikk vel hamstra på meg nok til at jeg har ei stund men dumt å måtte lagre mye mer enn det som trengs..

Uansett, ved første gangs vask av slike pleide jeg å gi dem et bad i lut og kaldt vann. Hadde vært bedre med varmt vann men best å holde på med dette utendørs, mer praktisk da med kaldt vann og lang tid. Med en stor nok stamp kunne jeg presse en hel kasse ned i badet med ei anna kasse. Ga dem god tid der før samme behandling i rent vann for skylling.
 
Dette høres jo ikke dumt ut, jeg kjenner jo ikke dine flaskedagsrutiner, men det jeg kunne tenkt meg å gjort er å varmesterilisere flaskene i tillegg og jeg ville skylt ut av dem med rent vann etter kloringen, som Mc sier, en oppvaskmaskin er ikke god for å vaske flasker innvendig.
Kloring og tørrsterilisering er vel litt overkill, kanskje? :p
Jeg ville gått for å putta dem i ovnen, (etter grundig vask&skyll for å fjerne rester). Varme trenger lettere inn i biofilm mm bedre enn veske.
Jeg har ikke vært grundig ved flaskevask, (en dasj craftclean el. tilsv., riste, la stå en stund, skylle. En dasj starsan el. tiilsv., riste, skylle, renne av), og jeg har aldri fått infeksjon i individuelle flasker. Men er det mugg, eller (bio)film igjen i bunn etter første «vask», sorterer jeg de vekk og lar jeg de stå over natta (eller lenger) med craftclean, og gjentar til de er «blanke» i bunn.
Tidvis vasker jeg flaskene i oppvaskmaskin (på desinfeksjonsprogram, 90C), men det er mest for å fjerne etiketter.
 
Tilbake
Topp