Muligheter for helt fersk ølbrygger, ølsett, maskiner

Ikke min opplevelse. Så lenge jeg har hjemmebrygget øl i kjelleren, vil jeg helst drikke det. Det er kun når det blir tørt, at man må ty til kjøpeøl. Så det gjelder å planlegge produksjonen slik at det alltid er noe som er klart.
Som Finn skrev tenkte jeg mer på utstyr :) Det starter kanskje enkelt med en INKBIRD for å styre temperaturen, men det tar for av… Bedre temp. kontroll, EM kolbe, magnetrører, dedikert kjøleskap, bedre gjæringstank, eget øl-kjøleskap, eget gjærkjøleskap. CO2, fat og tappeutstyr. Jeg har ikke alt dette selv, men - jeg hadde allikevel kommet bedre ut av dette hvis jeg kun hadde kjøpt det jeg trenger av øl til eget forbruk i butikken.
 
I tillegg til sjølve hydrometeret må du ha en liten målesylinder (100 ml) som du tapper prøven i. (70 ml er nok, så du mister ikke så mye øl for hver prøve - som du dessuten kan drikke:).) Europris har kjekke sånne målesylindre, men ligg unna de hydrometrene de selger.
Jeg har igrunn like dårlig erfaring med rimelige hydrometer fra brygge butikker. Men de gjør jobben sin så lenge du måler OG (før gjæring) og FG (etter gjæring) med samme hydrometer. Det er ikke sikkert målingene dine stemmer med oppskriften, men differansen mellom dem blir som regel det samme. Og det er den du trenger for å beregne alkoholstyrken. Og når SG (måling mens det gjærer) flater ut får du også svar på fra Europris.

Men som Finn sier, ikke stol på at de absolutte tallene er riktige. Brygger du ferdige sett, så kan du uansett ikke gjøre noe særlig med OG, så du trenger strengt tatt ikke absolutt riktige målinger bare du, som sagt, måler OG og FG med samme hydrometer. Knuser det en gang mellom OG og FG, får du bare drikke ølet og se hvor full du blir...
 
Som Finn skrev tenkte jeg mer på utstyr :) Det starter kanskje enkelt med en INKBIRD for å styre temperaturen, men det tar for av… Bedre temp. kontroll, EM kolbe, magnetrører, dedikert kjøleskap, bedre gjæringstank, eget øl-kjøleskap, eget gjærkjøleskap. CO2, fat og tappeutstyr. Jeg har ikke alt dette selv, men - jeg hadde allikevel kommet bedre ut av dette hvis jeg kun hadde kjøpt det jeg trenger av øl til eget forbruk i butikken.
Hva skal man si? Foreløpig har jeg endt opp med flislagt bryggeri hvor bare rør- og elektriker regningene hver for seg kunne holdt meg med kjøpeøl for resten av livet.

Nå planlegger jeg å flytte for å få litt større bryggeri....
 
Skru av dusjhodet:)!!!!

Med mindre du veit at vannet ditt er tilnærma bakteriefritt, ville jeg uansett kokt det (og latt det kjøle seg ned) før jeg tilsatte det til vørteren. Risikoen for at det skal gå galt om du ikke gjør det, er nok liten - men hvorfor da den? Når du har holdt på med brygging ei stund, blir du over snittet paranoid:).

Vannet i springen *skal* være trygt å drikke. Men jeg ser jo den at noe kan spire og gro med næring og rett temperatur.

Jeg har en boks med sånne tabletter i hytta som man skal bruke på rent vann, 1 per 5 liter, med vanndunker kan man jo rense vannet først så blir det ikke så voldsomt mye koking.
 
For å komme litt ned på bakken igjen…

1. meld deg inn i Norbrygg
2. meld deg på bryggekurs (i Oslo via KSHL), eller brygg med en venn.
3. kjøp brukt på Finn. Aller helst av noen som skal selge absolutt alt. Da får du med 1000 duppeditter som også koster penger

Brygg minst ti brygg før du tenker på oppgradering…

 
For å komme litt ned på bakken igjen…

1. meld deg inn i Norbrygg
2. meld deg på bryggekurs (i Oslo via KSHL), eller brygg med en venn.
3. kjøp brukt på Finn. Aller helst av noen som skal selge absolutt alt. Da får du med 1000 duppeditter som også koster penger

Brygg minst ti brygg før du tenker på oppgradering…


Ja, med den tonen der skulle man trodd jeg allerede hadde sverget troskap. :cool:
 
Vannet i springen *skal* være trygt å drikke. Men jeg ser jo den at noe kan spire og gro med næring og rett temperatur.

Jeg har en boks med sånne tabletter i hytta som man skal bruke på rent vann, 1 per 5 liter, med vanndunker kan man jo rense vannet først så blir det ikke så voldsomt mye koking.
Jeg har ikke brukt slike tabletter selv, men jeg ville aldri prøvd den løsningen. Vørten skal kokes både for å bli ren og for å få tilsiktet effekt av humlene. Hva som finnes av mineraler og salter i vannet har stor betydning for ølets kvalitet. Mange av oss tilsetter et gram eller to av ulike "naturlige" mineraler og salter i vannet for å få den smaken på ølet vi ønsker. Det er. Ikke noe du bør tenke på før om et år eller to, men å tilsette desinfisering av vannet vha. tabletter, er helt feil start.
 
Jeg har ikke brukt slike tabletter selv, men jeg ville aldri prøvd den løsningen. Vørten skal kokes både for å bli ren og for å få tilsiktet effekt av humlene. Hva som finnes av mineraler og salter i vannet har stor betydning for ølets kvalitet. Mange av oss tilsetter et gram eller to av ulike "naturlige" mineraler og salter i vannet for å få den smaken på ølet vi ønsker. Det er. Ikke noe du bør tenke på før om et år eller to, men å tilsette desinfisering av vannet vha. tabletter, er helt feil start.

Ja, jeg tenkte på dette selv, at tabletter kunne være for mye og forstyrre prosessen.

Men hvis de ikke er det, er det vel mer eller mindre perfekt for å første rense vanndunken, og så vil den kunne brukes til lagring.
 
Ja, jeg tenkte på dette selv, at tabletter kunne være for mye og forstyrre prosessen.

Men hvis de ikke er det, er det vel mer eller mindre perfekt for å første rense vanndunken, og så vil den kunne brukes til lagring.
Kanskje, jeg vet ikke hva tabelettene inneholder. Men jeg ville begynt å bruke de metodene hjemmebryggere verden rundt bruker:

PBW eller lignende såpe for vask. Den er ikke ulik kaustisk soda, men mindre skadelig. Vasken fjerner rester av "møkk".

Deretter Starsan eller lignende mild syre til desinfisering. Det som tåler koking, kokes i stedet for (hysterikekere som f.eks. meg, gjør begge deler. Både Starsan og kok)

Det er særlig i tiden fra bøtten er nedkjølt og frem til gjæren har fått laget litt alkohol, vørten er mest sårbar. Vi greier ikke å brygge i sterile omgivelser. Noe villgjær og bakterier vil alltid finne veien til vørten. Sukker er jam-jam for disse. Det gjelder å begrense deres tilgang så mye som mulig, slik at den gjæren vi ønsket skal vinne og gi den smaken til ølet vi liker.
 
Kanskje, jeg vet ikke hva tabelettene inneholder. Men jeg ville begynt å bruke de metodene hjemmebryggere verden rundt bruker:

PBW eller lignende såpe for vask. Den er ikke ulik kaustisk soda, men mindre skadelig. Vasken fjerner rester av "møkk".

Deretter Starsan eller lignende mild syre til desinfisering. Det som tåler koking, kokes i stedet for (hysterikekere som f.eks. meg, gjør begge deler. Både Starsan og kok)

Det er særlig i tiden fra bøtten er nedkjølt og frem til gjæren har fått laget litt alkohol, vørten er mest sårbar. Vi greier ikke å brygge i sterile omgivelser. Noe villgjær og bakterier vil alltid finne veien til vørten. Sukker er jam-jam for disse. Det gjelder å begrense deres tilgang så mye som mulig, slik at den gjæren vi ønsket skal vinne og gi den smaken til ølet vi liker.

Tablettene tar bakterier, virus og enkle parasitter. Gjær er vel mer sammensatt.

Ja, tenkte å rengjøre grundig, og så toppe av med å rense vannet med disse tablettene. Om det blir tabletter eller koking av vann er ikke så nøye, men sporer finner jo veien til åpent lunkent vann som er kokt, mens vanndunker er forseglet og behandlet vann fritt for en del organismer.
 
Ja, jeg tenkte på dette selv, at tabletter kunne være for mye og forstyrre prosessen.

Men hvis de ikke er det, er det vel mer eller mindre perfekt for å første rense vanndunken, og så vil den kunne brukes til lagring.
Jeg skjønner ikke helt hva du mener med lagring her. Ferdig øl må lagres på noe som er tett og tåler trykk. Du kunne kanskje bruke vannkanner om du skal drikke opp alt i kanna når du åpner den, men ellers ikke.

Litt grunnleggende om reingjøring:
  • du kan ikke desinfisere noe som ikke er helt reint
  • alt som er i kontakt med nedkjølt vørter/øl må være fritt for riper, og det må være helt reint, og dessuten desinfisert.
  • alt som kan plukkes fra hverandre, må plukkes fra hverandre og reingjøres og desinfiseres (kraner, tappestav)
  • bruk ikke noe som kan ripe når du reingjør, bare en mjuk svamp
  • skyll og vask med en gang, ikke la utstyret stå og tørke før du reingjør det
 
Litt grunnleggende om reingjøring:
  • du kan ikke desinfisere noe som ikke er helt reint
  • alt som er i kontakt med nedkjølt vørter/øl må være fritt for riper, og det må være helt reint, og dessuten desinfisert.
  • alt som kan plukkes fra hverandre, må plukkes fra hverandre og reingjøres og desinfiseres (kraner, tappestav)
  • bruk ikke noe som kan ripe når du reingjør, bare en mjuk svamp
  • skyll og vask med en gang, ikke la utstyret stå og tørke før du reingjør det
Og har man kontroll på dette i alle ledd, samt forsiktighet med eksponering for luft ved tapping så skal det mye til for å lage dårlig øl.
 
Og har man kontroll på dette i alle ledd, samt forsiktighet med eksponering for luft ved tapping så skal det mye til for å lage dårlig øl.
Stadig rikelige muligheter, spør du meg, først og fremst knytta til håndteringa av gjæren og gjæringsprosessen:). Men det å ha styr på alt som har med reinhold å gjøre, er grunnlaget. Om du ikke har det på plass, kan du like gjerne la være å brygge. (Sjøl om det er utrolig hvor mye gæli du kan gjøre uten at det går gæli - men det gjelder bare én gang.)
 
Jeg skjønner ikke helt hva du mener med lagring her. Ferdig øl må lagres på noe som er tett og tåler trykk. Du kunne kanskje bruke vannkanner om du skal drikke opp alt i kanna når du åpner den, men ellers ikke.

Litt grunnleggende om reingjøring:
  • du kan ikke desinfisere noe som ikke er helt reint
  • alt som er i kontakt med nedkjølt vørter/øl må være fritt for riper, og det må være helt reint, og dessuten desinfisert.
  • alt som kan plukkes fra hverandre, må plukkes fra hverandre og reingjøres og desinfiseres (kraner, tappestav)
  • bruk ikke noe som kan ripe når du reingjør, bare en mjuk svamp
  • skyll og vask med en gang, ikke la utstyret stå og tørke før du reingjør det

Ja, OK.

Jeg tenkte ikke på å bruke en mjuk svamp, så det var et bra tips. Man kan vel eventuelt skylle og så la det stå med vann til man har mulighet til å vaske.

Når du sier jeg må drikke alt i kanna, så må det vel også gå å fordele det over 2 kvelder i løpet av en uke. 2,5 liter per kveld. :cool:
 
Tilbake
Topp