Mye og lite karbonering på samme brygg..

For 4 uker siden brygget jeg 3 like batcher SMaSh Golden ale, 1 på lørdag og 2 på søndag. Den første ble normalt karbonert, men batch 2 og 3 ble litt ugreie, batch 2 bruser over, ikke verre en at jeg rekker å legge øl jekken på benken før jeg må helle den i glasset for å unngå søl, men allikevel, blir jo nokså uklar øl på den måten, og 3 er noe i nærheten av saft. Alle er brygget likt, tilnærmet samme OG 1.050/1.051 og FG1.004/1.006 Hvorfor?
 
6 g sukker per ltr. Sukkerlake i omstikkingskar, flasket på 0,33 ltr flasker. Gjæret med safeale US-05 på ca 19 grader, karbonert på ca 22.
 
Hvor tynn var laken( vann pr sukker)? Når tilsatte du laken (før/under/etter overføring)?

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
Sliter med nesten det samme problemet jeg også. Men hos meg er det variasjon fra flaske til flaske i samme batch. Skal bli flinkere til å blande ut sukkerlaken i dunken. Vurderer også å øke opp sukkerlakemengden fra 0,2 l til 0.5 l. Noen som tror at det kan være lurt?
 
Jeg tror det kan være lurt. Jeg heller sukkerlake forsiktig i omstikkingskaret etter jeg har tappet over litt øl slik at jeg unngår at det klistrer seg til bunnen.
 
Laken er vel ca 0,3 tenker jeg, tilsettes tidlig underveis, har også noe øl opp i kjelen med lake for å tynne ut før jeg heller i. Og jeg rører litt før jeg flasker.
 
Kan jo slenge med at jeg i løpet av 3 helger brygget 8 batcher, de to som krangler er de to siste batchene.
Av de tre batchene med samme øl hadde den med mye karbonering litt høyere FG 1.006 mot 1.004 på de to andre.
Men igjen, av de to med FG 1.004 ble den ene helt fin og den andre heller slapp.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp