Har mine to første batcher stående til gjæring,
En jule øl på lager gjær som skal stå på 12 grader, men har målt alt i mellom 12 og 14.
En pale ale som skal stå på 20 grader, Men måker alt mellom 18,5 og 22.
Har nå innsett at jeg må skaffe meg bedre kontroll over gjæringstemperaturer.
Har lest opp og ned i mente på forumet her om frysere, kjøleskap, stc1000, inkbird osv.
Men så til det store spørsmålet, hva er det enkleste og beste opplegget? Har også sett på fermenteren fra grainfather med glycol kjøler. Men da snakker vi 20.000kr for et setup for 2 gjæringskar.
Elkjøp har en fryser og et kjøleskap som kan være aktuelt. Litt mer mikkmakk blir det vel med kjøl og frys kontra grainfather sitt opplegg.
Er det noen som kan gi meg anbefaling om hvor jeg burde begynne?
Mvh
Daniel Bråthen
Sent from my iPhone using Tapatalk
En jule øl på lager gjær som skal stå på 12 grader, men har målt alt i mellom 12 og 14.
En pale ale som skal stå på 20 grader, Men måker alt mellom 18,5 og 22.
Har nå innsett at jeg må skaffe meg bedre kontroll over gjæringstemperaturer.
Har lest opp og ned i mente på forumet her om frysere, kjøleskap, stc1000, inkbird osv.
Men så til det store spørsmålet, hva er det enkleste og beste opplegget? Har også sett på fermenteren fra grainfather med glycol kjøler. Men da snakker vi 20.000kr for et setup for 2 gjæringskar.
Elkjøp har en fryser og et kjøleskap som kan være aktuelt. Litt mer mikkmakk blir det vel med kjøl og frys kontra grainfather sitt opplegg.
Er det noen som kan gi meg anbefaling om hvor jeg burde begynne?
Mvh
Daniel Bråthen
Sent from my iPhone using Tapatalk