O2 metning i vørter?

Rune81

Norbrygg-medlem
Hei folkens,

har leita rundt her en stund men finner ikke svar...

Har fått tak i et flowmeter til o2, som måler ganske nøyaktig opp til 3 l/min.

Finnes det noen tabell for hvilken o2 metning som anbefales til de forskjellige typer øl?? Ale, lager. Regner med at OG har en del å si?? Eller har dette for stor variasjon til at man har en tommelfingerregel?

Mener å ha sett et skjema her inne som sånn ca forteller hvor mange ppm man får i vørteren etter  x antall minutt med 1 l/min flow, men kan ikke finne denne.

Jeg har ingen o2 måler så et slikt skjema hadde vært gull. Har en 2 micron brusestein og bruker europris gjæringsdunker +- 24L i hver

Eller er det bare å RDWHAHB og kjøre 1 l/min i ett minutt uansett?
 
Spiller det stor rolle hvilken mengde vørter som "luftes".
Har sett de generelle tider, f.eks 2 minutt ren O2 for lagerøl, blir det da samme tid om det er 20 eller 40 liter vørter?
 
Volumet vil selvsagt være av betydning for hvor stor flow og hvilken tid man bør velge.
 
Her er de tider jeg har i notatene mine, hentet ett eller annet sted på forumet  :biersmile:

LUFTING / OKSYGEN:
- 1 min. ved ren oksygen på Ale, flow på 1-2 l/min.
- 2 min. ved ren oksygen på lager, flow på 1-2 l/min.
- 5 min. ved vanlig oksygen Ale og lager, flow på 1-2 l/min.

Tipper at disse gjelder ved 20 liter vørter, ved 40 liter vørter bør jeg doble tiden?
Har ikke ppm måler så jeg bruker klokka for å få tilnærmet riktig mengde.
 
Ok, høres fornuftig ut. Har akkurat satt 49 liter weizen til gjæring.

Kjørte 1 l/min flow i ett minutt på hver av bøttene, så får vi se hva som skjer. Har luftesteinen på en stang som jeg rører rundt med. Litt av greiene er å kunne gjenta det samme neste gang.....

Så hvis jeg brygger lager så kjører jeg  bare i 2 minutt.... Det skal nøttehjernen min klare og huske  :ilike:
 

Vedlegg

  • flowmeter.JPG
    flowmeter.JPG
    90,4 KB · Sett: 371
apu3eda4.jpg

Ser ut som at gjæren trives ihvertfall. :) Holder tempen på 16 grader til denne galskapen roer seg.
 
roba skrev:
LUFTING / OKSYGEN:
- 1 min. ved ren oksygen på Ale, flow på 1-2 l/min.
- 2 min. ved ren oksygen på lager, flow på 1-2 l/min.
- 5 min. ved vanlig oksygen Ale og lager, flow på 1-2 l/min.

Er det forskjell på ren og vanlig o2 eller mener du vanlig luft?
 
Tilbake
Topp