O2 sett fra Bryggeland

Nei til siste spørsmål fra Reinhard10.
Jeg koker stein og slange noen minutter. Har gjort det sånn i hvertfall et par år. Funker som snus.
Har O2 meter. Ved 1 l/min i 1,5 min får du nok O2 i vørteren, men vær kjapp med å helle på gjær og på med lokket. O2 forsvinner fort ut av vørteren.
 
Nu venter jeg på flowmeter som jeg har kjøpt på Bryggeland,o2sett kjøpte jeg en gang i fjor(bryggeland).En ting kan jeg si etter å ha lest dene tråden er jeg har kastet mye o2.
 
:) :) Trekker øyeblikkelig, med umiddelbar virkning, følehornene til meg... :) Skal på ingen måte gå inn i en polemikk med folk som har O2 som en naturlig del av sin dagligtale :) I dette selskapet blir jeg trollmannens læregutt, ferdig snakket!!
 
Har nettop kjøpt oksygenutstyr fra Bryggeland or flowmeter fra Kina. Slanger og luftestein desinfiserer jeg ved å koke i 10 minutter, men hvordan desinfiserer jeg flowmeteret? Er det nødvendig?

Kan man koke slangen (med overgang) som følger med settet fra Bryggeland for å desinfisere? Vet man kan koke silikonslanger, men dette er vel ikke silikon.
 
Er det nødvendig å koke slangen? Koker brusesteinen men slangen rengjøres med rengjøringsmiddel, skylles med vann og "starsaneres". Bøtta med vørter blir jo ikke kokt og luften over er heller ikke renset.
Men er det for dårlig legger jeg om rutinene.
 
Er det nødvendig å koke slangen? Koker brusesteinen men slangen rengjøres med rengjøringsmiddel, skylles med vann og "starsaneres". Bøtta med vørter blir jo ikke kokt og luften over er heller ikke renset.
Men er det for dårlig legger jeg om rutinene.

Det er nok mange muligheter for å rengjøre slangen, men dersom den kan kokes så er jo det en veldig enkel å grei måte å gjøre det på.

Jeg synes forøvrig at slangen som fulgte med settet fra Bryggeland er veldig stiv. Hva er folkets erfaring med denne? Funker den greit, eller kan det være fornuftig å kjøpe en mykere og lengre slange? Eventuelt noen som har en link til en som er egnet?
 
Jeg lurer også på om jeg må bruke slangeklemmer på settet fra bryggeland for å unngå lekkasjer? Da spesielt ved festet til brusesteinen. Med tanke på vask så hadde det vært kjekt å kunne fått den kjapt av og på uten å styre med slangeklemme.
 
Man trenger ikke slangeklemme. Steinen sitter så godt i slangen at jeg måtte splitte slangen for å få den renset. Slangen jeg fikk var for stiv til at jeg fikk bøyd den rett, så jeg har byttet ut den med silikonslange og 50cm kobberrør.
 
Man trenger ikke slangeklemme. Steinen sitter så godt i slangen at jeg måtte splitte slangen for å få den renset. Slangen jeg fikk var for stiv til at jeg fikk bøyd den rett, så jeg har byttet ut den med silikonslange og 50cm kobberrør.

La merke til at slangen var nokså stiv. Tror jeg klarte å få bøyd den til såpass at det skal være uproblematisk å bruke den, men dersom man ikke får av brusestenen uten å splitte slangen så er det jo veldig upraktisk. Jeg kan ingenting om dette, så mulig jeg spør dumt, men det er ingen problem knyttet til å benytte silikonslanger? De kan man koke, så det gjør renhold / desinfisering i forkant enkelt. Bruker du da slangeklemme på stenen? Dersom du har kjøpt silikonslangen på nett, kan du legge ved en link?

Takk!
 
Slangen gikk greit av etter en tur nede i kokende vann.

Har ikke tatt settet i bruk ennå. Leter fortsatt etter noen som har en ende 8mm rustfritt rør.
Biltema lokalt hadde ikke 8mm kobber og en hel 6m lengde rustfritt tror jeg koster noe.
Men når undergjæren tas frem så bli det brukt uansett stivhet i slangen.
Klemmer eller ikke, tror jeg finner ut av det når jeg sjekker flow i et kar med vann.
 
La merke til at slangen var nokså stiv. Tror jeg klarte å få bøyd den til såpass at det skal være uproblematisk å bruke den, men dersom man ikke får av brusestenen uten å splitte slangen så er det jo veldig upraktisk. Jeg kan ingenting om dette, så mulig jeg spør dumt, men det er ingen problem knyttet til å benytte silikonslanger? De kan man koke, så det gjør renhold / desinfisering i forkant enkelt. Bruker du da slangeklemme på stenen? Dersom du har kjøpt silikonslangen på nett, kan du legge ved en link?

Takk!

Bruker silikonslange og slangeklemmer ja. Kjøpte slangen fra Humle og Malt. Mener det er den minste de har jeg har brukt.
Denne:
http://humleogmalt.no/index.php?route=product/product&path=65_95&product_id=460

Slangeklemmene er rustfrie type "lånt" fra jobb. Kveiler slangen nedi og koker slange og stein. Kobberøret jeg bruker blir starsanifisert.
 
Jeg sprayet starsan på utsiden av slangen og legger brusesteinen i starsan mens den er på slangen. Inne i slangen dreper rennoksygen det som er.
 
Har selv aldri rengjort nevneverdig. Blåser litt rent etter at jeg har oksygenert, og før bruk legger jeg co2-flaska oppå fatet jeg har stående med starsan med slange og brusesten oppi.
 
Då har eg gått til anskaffelse av dette settet eg òg. Men eg lurer litt på den overgangen mellom 4- og 8 mm-slangen. Det er bare å trykke slangene inn i kvar ende så godt det går? Og eg reknar med dei svarte gummihettene på flaskene kun er transportbeskyttelse og ikkje ein pakning (dumt spørsmål, I know, men eg ønsker ikkje å kødde med oksygen.. ;) )?
 
Då har eg gått til anskaffelse av dette settet eg òg. Men eg lurer litt på den overgangen mellom 4- og 8 mm-slangen. Det er bare å trykke slangene inn i kvar ende så godt det går? Og eg reknar med dei svarte gummihettene på flaskene kun er transportbeskyttelse og ikkje ein pakning (dumt spørsmål, I know, men eg ønsker ikkje å kødde med oksygen.. ;) )?

helt riktig, bare en beskyttelses hette for transport / holde partikler og andre ulumskheter borte :) fikk mitt o2 sett forrige uke, brukte det i går på en pale ale, aldri kost meg så mye med oksygenering av vørteren :D

hva er maks trykk ut av disse flaskene? hvor mange l/pr min kan mann få til? så ut til å toppe seg på 2L/pr min til meg. litt usikker på korrekt mengde å bruke, men jeg kjørte den ned på 1,5L/pr min og lufta ivei nesten ett minutt. :rolleyes:

tips til den ferske o2 eier, husk å lukke gass regulatoren før du kobler den til tanken din :)
 
Hehe, det var det eg slo meg til ro med, etter litt kikking på bilder av dei samme gassflaskene i ymse oppsett. :) Og eg fant ut av det med overgangen. Berre å trykke slangane inn så langt det går.
Vanleg dose er vel 1L/min i 1 minutt, men 1,5L/min er sikkert heilt innafor! :) Då eg ikkje har fått flowmeteret i posten enda, så gav eg berre full spiker på ventilen i eitt minutt, før eg pitcha startaren umiddelbart etterpå (slik at "O2-lokket" i karet ikkje dunstar vekk) og smalt på lokket. Gjæren ser ivertfall ut til å elska det, for det har aldri gått så kort tid frå pitching til aktivitet her i garden! :D
 
Hehe, det var det eg slo meg til ro med, etter litt kikking på bilder av dei samme gassflaskene i ymse oppsett. :) Og eg fant ut av det med overgangen. Berre å trykke slangane inn så langt det går.
Vanleg dose er vel 1L/min i 1 minutt, men 1,5L/min er sikkert heilt innafor! :) Då eg ikkje har fått flowmeteret i posten enda, så gav eg berre full spiker på ventilen i eitt minutt, før eg pitcha startaren umiddelbart etterpå (slik at "O2-lokket" i karet ikkje dunstar vekk) og smalt på lokket. Gjæren ser ivertfall ut til å elska det, for det har aldri gått så kort tid frå pitching til aktivitet her i garden! :D

Samme opplevelse her og :) flott futt i dag og. Så ut som at topp "flow" på disse flaskene på full pupp ble 2L/pr min omtrentlig. Det er vel litt i overkant, men sikkert ikke farlig.

Gleder meg til å smake på denne Pale Ale'n!
 
Tilbake
Topp