Ødelagt øl.. potentielle flaskebomber?

Tappet Nogne Ø Saison for en uke siden. Oppdaget i dag noe rart skum i halsen på ett par av flaskene. Åpnet den ene og ble møtt av en fontene av skum. Samtlige flasker jeg har åpnet har tømt seg selv.

Har 3 kasser til stående, er dette potensielle bomber eller kan dette roe seg?


Til info så hadde øllet litt høy OG før tapping, men var allerede i gang med tapping da jeg oppdaget dette (lærer så lenge man brygger). Brukte 6g/l sukker, men tenker nå at kanskje jeg har potensielle bomber da OG var 1.020 + sukker...

Helle ut alt eller be til gudene og kjøpe vernebriller?
 
Du sier at du hadde en høy OG, du mener vel SG? eller målte du ikke ølet over flere dager for å få en FG?
 
Mener nok det. Kaller alt på reaktometeret for OG for å være sikker. Før jeg tilsatte sukker og flasket målte jeg 1.020
 
Men målte du over flere dager? Om du ikke gjorde det kan du gjerne få granater ja. Hadde det vært meg hadde jeg helt alle ut for å være sikker, kjedelig men sånn er det.
 
Hvis ikke du tilfeldigvis er ansatt i Nøgne Ø så er det vel ikke Nøgne Ø Saison du har tappet, men et øl du har brygget selv. (Litt kverulering innledningsvis) Med høy OG før tapning antar jeg du mener FG? OG er før du begynner gjæringen. Sett ølet kaldt (1-2 grader) og kork på nytt etter å prøvd å slippe ut kullsyren. Gjerne i flere omganger. Det ville jeg ha gjort, men jeg påberoper meg ikke noe fasitsvar. Ølet ditt er ikke ferdig gjæret.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tror ikke det kommer til å roe seg. Du kan prøver å kjøle dem ned mot frysepunktet før du åpner dem, så bruser de kanskje noe mindre.
 
Kall en spade for en spade... OG er Original Gravity, dvs reFRAKTometermåling av vørteren før tilsetting av gjær. FG er Final Gravity, dvs tidspunktet når gjæren har gjort sitt, og målinger over et par døgn er stabile. ALLE andre målinger innimellom disse ytterpunktene er SG, dvs. Specific Gravity ved målingstidspunktet. Utsagnet "Jeg kaller alt OG for sikkerhets skyld" er m.a.o. det rene nonsens...
 
Spesielt å ha en Saison som er hele 1.020. Disse gjærtypene gjærer som regel veldig langt ut. 1.002-1.006 er rimelig vanlig. Noe galt er ikke rett.
 
Refraktometermåling?
-Gjør et forsøk som Einar Michelsen skriver. Gi de nok tid på kjøla før du åpner.
 
Mener nok det. Kaller alt på reaktometeret for OG for å være sikker. Før jeg tilsatte sukker og flasket målte jeg 1.020
Refraktometeret viser ikke riktig når det er alkohol der. 1.020 på refraktometer er sannsynligvis langt ned mot 1.00x avhengig av hva OG var.
Bruk denne kalkulatoren for å regne om: http://www.glennrlie.net/kalk_refraktometer

Hvordan smaker det som er igjen etter fontenen? Er det surt kan det være en infeksjon.
 
Husk og på: Åpner du en flaske for å måle med et vanlig hydromenter. Pass på at du lar den stå i romtemperatur til all kullsyren er blitt borte før du måle den. Tipset med å "lufte flaskene kan hjelpe på" men jeg anbefaler deg først å finne ut hva sukkermengden egentlig er i ølen nå.
 
Det samme har skjedd med min Nøgne Ø saison-klone. Gjæren har jo generelt oppført seg litt merkeleg i denne (WLP400). Skum i halsen på flaskene mine og, og topplaget i gjæringsbøtta ville ikkje legge seg heller. Eg har målt FG frå karbonert flaske etter at eg har rørt ut kolsyre, og den hadde ikkje endra seg hjå meg. Min OG var vel 1.010.
 
Lurt å skille mellom OG, SG og FG, selv om de fleste her skjønner hva du mener pga. kontekst. Angående refraktometermåling bør du gjøre som @SindreW skriver, men bare husk å bruke hydrometer til SG-målinger etter påbegynt gjæring i fremtiden.

Hvor lenge sto ølet ditt til gjæring før du tappet? En ale som f.eks. Saison bør få stå i 14 dager.
 
Det samme har skjedd med min Nøgne Ø saison-klone. Gjæren har jo generelt oppført seg litt merkeleg i denne (WLP400). Skum i halsen på flaskene mine og, og topplaget i gjæringsbøtta ville ikkje legge seg heller. Eg har målt FG frå karbonert flaske etter at eg har rørt ut kolsyre, og den hadde ikkje endra seg hjå meg. Min OG var vel 1.010.

WLP400 (og Wyeast 3944) er kjent for å gjære sakte og jevnt, ganske ulikt mange andre gjærtyper, som gjerne gjør seg ferdige med hovedgjæringen i løpet av de tre-fire første dagene.
 
Hvis ikke du tilfeldigvis er ansatt i Nøgne Ø så er det vel ikke Nøgne Ø Saison du har tappet, men et øl du har brygget selv. (Litt kverulering innledningsvis)


Er enige med Einar her. Skriv det er ein clone eller frå eit sett. Sånn då fekk eg være litt sur :)
 
Tilbake
Topp