O'Hara's extra Irish Stout

Enig, denne er helt enormt god. Jeg har satt opp en oppskrift basert på den mest kjente irske stouten, men om den kommer i nærheten til O'Haras aner jeg ikke. Blir uannsett ingen clone, men forhåpentligvis en god irsk stout. Kom gjærne med tips.

OG 1.056
FG 1.012
IBU 40
EBC 78

60% Maris Otter Pale Ale Malt
25% Flaked Barley
5% Roasted Barley
5% Chocolate malt
5% Cara 30

EKG til 40 IBU @ 60 min

Wlp004 Irish Ale
 
Gordon Strong har en artikkel om Irish Extra Stout i BYO Jan/Feb 2017. Artikkelen inneholder en "guestimate" oppskrift for O'Haras Leann Follain basert på samtaler med Carling Brewing Companys Head Brewer Conor Donoghue. Jeg har brukt denne oppskriften noen ganger og resultatet er ganske likt de flaskene med O'Haras som jeg bringer med meg fra Irland (Et land jeg besøker minst en gang i året)

Oppskrift for 50 liter
IBU 40
SRM 50
OG 1060/FG 1014, ABV 6%

9.5 kg Maris Otter eller Golden Promise (O'Hara bruker Irsk Pale Ale malt, men Thomas Fawsett for spesialmalt)
2.3 kg Flaked Barley
1.7 kg Chocolate malt
0.6 kg Torrified wheat
0.6 kg Brown Malt
70g Northdown 75 min
70g Fuggles 30 min
30g Fuggles 5 min
wlp004 Irish Ale yeast
Step mash with rests at 64C og 68C. Det står ikke noe om hvor lenge hvert steg varer, men jeg bruker 64 i 60 min og 68 i 30 min.fordi Donoghue sa at det var en "fairly low temperature conversion"
 
Gordon Strong har en artikkel om Irish Extra Stout i BYO Jan/Feb 2017. Artikkelen inneholder en "guestimate" oppskrift for O'Haras Leann Follain basert på samtaler med Carling Brewing Companys Head Brewer Conor Donoghue. Jeg har brukt denne oppskriften noen ganger og resultatet er ganske likt de flaskene med O'Haras som jeg bringer med meg fra Irland (Et land jeg besøker minst en gang i året)

Oppskrift for 50 liter
IBU 40
SRM 50
OG 1060/FG 1014, ABV 6%

9.5 kg Maris Otter eller Golden Promise (O'Hara bruker Irsk Pale Ale malt, men Thomas Fawsett for spesialmalt)
2.3 kg Flaked Barley
1.7 kg Chocolate malt
0.6 kg Torrified wheat
0.6 kg Brown Malt
70g Northdown 75 min
70g Fuggles 30 min
30g Fuggles 5 min
wlp004 Irish Ale yeast
Step mash with rests at 64C og 68C. Det står ikke noe om hvor lenge hvert steg varer, men jeg bruker 64 i 60 min og 68 i 30 min.fordi Donoghue sa at det var en "fairly low temperature conversion"
Jeg prøvde også den der, og likte ikke resultatet - men det kan så absolutt ha vært min skyld. Min konklusjon var at brygger'n hadde slått ei plate i Gordon Strong når det gjaldt mengden sjokomalt:).

Kanskje jeg skulle prøve igjen. Det var lenge sida jeg gjorde det forsøket.
 
Min konklusjon var at brygger'n hadde slått ei plate i Gordon Strong når det gjaldt mengden sjokomalt
Samtalen mellom Gordon og bryggeren var en spørsmål/svar runde som kun diskuterte type malt og meskesteg. Mengden sjokomalt er nok Gordon's egen gjetning basert på at han smakte "a strong chocolate and cocoa flavor". Gordon var heller ikke etter en direkte klone, men "a beer with the same general balance and flavor profile".
 
Tilbake
Topp