øl fat og trykk

Nå har jeg tappet øl over på fat og latt det stå med 10psi et par dager. Det har ca rett mengde CO2 nå...

Jeg skal ikke drikke dette ølet med det første, hva bør jeg gjøre?
Koble fra CO2?
Skru ned trykket men la det stå tekoblet?
Purge vekk litt CO2 og la det stå?

Hva er ca serveringstrykk? Ølet står i 2-3C kjøleskap.
 
glee87 skrev:
Nå har jeg tappet øl over på fat og latt det stå med 10psi et par dager. Det har ca rett mengde CO₂ nå...

Jeg skal ikke drikke dette ølet med det første, hva bør jeg gjøre?
Koble fra CO₂?
Skru ned trykket men la det stå tekoblet?
Purge vekk litt CO₂ og la det stå?

Hva er ca serveringstrykk? Ølet står i 2-3C kjøleskap.
Personlig pleier jeg å redusere trykket til "tappetrykk" som hos meg er ca 0,7Bar. Det ser ut til at 10PSI er omtrent det .
Koble fra slangen med trykk på og la det stå så kjølig som mulig. 0-3grader er bra på lagring. Anntar det er lager eller juleøl du lager ?
/John
 
Det er bare pils, men skal ikke drikke det enda (2-3uker til). Så jeg håpet at det kunne stå litt på fat, ferdig karbonert og klar til bruk.
Burde det isåfall stå med trykk, og hvor mye trykk burde det stå med?
 
Jeg har en pils stående nå til lagring. La 1bar trykk på, også sjekker jeg den en gang i uka om noe har sluppet ut. Hender noen ganger det må etterfylles litt. Men det funker helt fint for meg med den oppskriften.
 
crazym skrev:
Jeg har en pils stående nå til lagring. La 1bar trykk på, også sjekker jeg den en gang i uka om noe har sluppet ut. Hender noen ganger det må etterfylles litt. Men det funker helt fint for meg med den oppskriften.
Da kobler du fra CO2 etter du har fylt på 1bar, også kobler du til for å sjekke at det fortsatt er trykk og etterfyller litt?
 
glee87 skrev:
Da kobler du fra CO₂ etter du har fylt på 1bar, også kobler du til for å sjekke at det fortsatt er trykk og etterfyller litt?

Korrekt, kobler helt fra. Av med gass koblingen på fatet.
 
glee87 skrev:
Nå har jeg tappet øl over på fat og latt det stå med 10psi et par dager. Det har ca rett mengde CO₂ nå...

Jeg skal ikke drikke dette ølet med det første, hva bør jeg gjøre?
Koble fra CO₂?
Skru ned trykket men la det stå tekoblet?
Purge vekk litt CO₂ og la det stå?

Hva er ca serveringstrykk? Ølet står i 2-3C kjøleskap.

Jeg bruker servere ved karboneringstrykk som er ca 7 grader og 1 bar trykk.
Trykket må stå på til ølet er karbonert, kanskje 2 uker ved 1 bar, kobler du fra før vil tyrykket i fatet fall pga, ølet tar til seg co2.
Du kan evt. åpne for trykket ofte, 2-3 ganger i døgnet ca. hvis du er redd for lekasjer.
 
Dersom karboneringstrykk og temperatur er lik serveringstrykk og temperatur så kan det bare stå tilkoblet. Du får en liten økning i risiko for både infeksjon og lekkasje men ikke noe som burde holde deg våken om natta.

Det beste/enkleste er å karbonere på samme trykk og temperatur som du skal servere. Etter ølet er karbonert er det beste å koble det fra øl og co2 og lagre det på så lav temp som mulig 0-3 grader er fin lagringstemp men jeg antar at du ønsker å servere ølet litt varmere en det? Min erfaring er iaffall at jeg ofte er litt redd for at det ikke blir kaldt nok, men når jeg overstyrer trangen til å grisekjøle ølet så smaker det mye bedre. Vurderer å gå opp fra 6 grader til 8 i øleskapet mitt, det vil de mørke og sterke ølene ha godt av og jeg tror til og med at lettølet mitt også blir bedre!
 
Tilbake
Topp