Øl med brettanomyces

joques

Dommer
Apropos old ale, har du prøvd å brygge en med brettanomyces? Wyeast har noe de kaller "Old Ale Blend". som består av både vanlig alegjær og brettanomyces. Jeg har en som har stått på ballong i et halvt år nå, og håper den skal nærme seg noe slikt som Gale's Prize Old Ale i smak :)
 
Nei, jeg har ikke prøvd, men har lyst. Har tenkt på å brygg enten old ale eller en imperial stout/porter, og ettergjære med brettanomyces clausenii. Harveys A LeCoq Imperial Double Extra Stout (eller hva den nå heter) bruker clausenii, og jeg digger den. Hva er det i blenden?
 
Argh, jeg må si at denne stadige splittingen av tråder frustrerer meg litt! :)  Det hadde vært greit hvis man samtidig fikk mail med en link til den nye tråden, men nei, man får bare mail med en link til den gjenværende tråden (som man allerede vet hvor ligger), og så må man begynne å lete i det allerede uoversiktlige forumet etter den nye tråden!!

Hehe, beklager utblåsningen  :) 

Er dette noe som går an å gjøre noe med? Denne nye tråden hører vel kanskje uansett hjemme i det offentlige forumet og ikke i styreforumet...

Jeg aner faktisk ikke hva som er i blenden, men både Wyeasts kommentarer og preliminær smaking tyder på et tydelig sur-kirsebærpreg, noe som også utmerker Gale's Prize. Skal flaske den så snart jeg har litt ekstra gjær til overs etter neste Ordinary Bitter.
 
Hehe, don't blame me, jeg skjønte heller ikke hvorfor jeg fant en slik tråd i Internt Styreforum... ;D
 
Å huffda, det var ikke meningen å forvirre dere stakkars sjeler slik! ;) Men jeg tenkte i mitt stille sinn at brettanomyces er et interessant emne i seg selv, og at krydderkonken kunne ha en egen tråd... Så kan man vel flytte denne nye til det offentlige forumet, da, hvis det er bedre. Det er forøvrig bare andre gang jeg splitter en tråd, så det så! :cheeky:

Hvis det er et tydelig syrlig preg, er det vel sannsynlig at det er en litt "kraftigere" brettanomyces-strain, som bruxellensis eller lambicus? Jeg laget en bjørnebær-wit med lambicus for en del år siden. Den hadde litt lite fruktpreg, men hadde en veldig fin syrlighet fra gjæren.

Jeg har veldig lyst til å prøve å brygge øl utelukkende gjæret med brettanomyces også. Noen erfaringer med øl brygget på brettanomyces anomalus?
 
Jeg skal villig innrømme at jeg ikke har satt meg helt inn i de ulike artene av brettanomyces. Jeg har bare brukt de pakkene som Wyeast selger, og som etter det jeg er blitt fortalt, ikke helt følger den mykologiske taksonomien uansett ;)

Hvor syrlig dette ølet blir når det er ferdig modnet og karbonert, det gjenstår å se. Jeg skal ta med ei flaske opp til Bergen, så får du smake.
 
På hvilken måte mener du de "jukser"?  At de oppgir feil gjærtype med vilje?

Gleder med til å smake ølet ditt! Jeg har en flaske fullers-brygget Gales Prize Old Ale stående i kjelleren, ser fram til å prøve den, ølet var i alle fall fantastisk da det ble brygget hos Gales selv.
 
Njæ, jeg har bare hørt at taksonomien er litt utydelig i utgangspunktet, og at de nærmest vilkårlig har brukt betegnelser som bruxellensis og clausenii, litt sånn uavhengig av om det var det det strengt tatt var. Dette er bare rykter jeg har hørt, altså. Som gjør at jeg ikke er så opptatt av de ulike betegnelsene, det blir mer erfaringsbasert, at "den smaker sånn og den smaker sånn".

Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan Fullers utgave av Gales Prize smaker!! Det er med litt kullsyre, sant? Den gamle versjonen var jo flasket med vinkork, helt uten kullsyre. Som en syrlig mørk vin. Jeg fant faktisk noen flasker med gamle-versjonen av Gales på flaske i København (den fantastiske butikken Barley Wine), men har ennå ikke fått smakt Fullers variant.
 
Jeg har bare smakt Gales ales et par ganger før, begge med vinkork. Minimalt med kullsyre i den ene flasken, så mye i den andre at vinkorken spratt ut inne i skapet hvor jeg hadde den liggende. Jeg hørte "poppet" og fikk helt den siste tredjedelen i et glass. En fin vaskejobb etterpå...

(Jeg tror kullsyren slipper raske ut hvis flaskene står oppreist, mener korkene er for porøse til å holde den inne, men om korken holdes våt, slipper den ikke ut så fort. Det er min erfaring med øl jeg selv har tappet på flaske med vinkork også. Liggende holder de futten, stående ikke. )

Ølet er forøvrig nydelig (har altså ikke smakt Fullersen ennå). Hvordan er oppskriften din? I hovedsak pale malt og litt black? Mener å huske det er essensen i Prize Old Ale, i alle fall.
 
Hmm, jeg har mine liggende. Kanskje på tide å revurdere den strategien :)

Jeg brukte nok litt mer godsaker i min. Ikke minst "blackstrap molasses", og litt mørk krystallmalt. Jeg håper ikke det blir for på en gang i dette ølet. Vi får se :) 
 
Melasse og mørk krystallmalt er bra i old ale. Det gir masse frukt og en vinøs karakter.

Har du ikke ståltråd-hetter over korkene? Det er en grei forsikring med naturkork. Jeg fikk noen hundre av Atle Holgar i sin tid, så jeg bruker alltid det. Som regel overkill, men vil ikke spille ølet mitt unødig...
 
Jeg er bare litt bekymret for at det, i tillegg til alle smakene fra gjær-blenden, vil gi så mye smak at det blir et eneste stort rør.

Nei, ingen ståltrådhetter her, nei :)  Jeg har bare stolt på at de vet hva de gjør på bryggeriet. Fullers-flaskene er med vanlig ølkapsel, sant?
 
joques skrev:
Apropos old ale, har du prøvd å brygge en med brettanomyces? Wyeast har noe de kaller "Old Ale Blend". som består av både vanlig alegjær og brettanomyces. Jeg har en som har stått på ballong i et halvt år nå, og håper den skal nærme seg noe slikt som Gale's Prize Old Ale i smak :)

Ikke meningen og bryte inn i praten deres men jeg satte en old ale for en liten stund tilbake med Wyeast Old ale blend den er ferdig karbonisert. Men så nyskjerrig som jeg er så måtte jeg ta en smaksprøve  :biersmile:
Smaken ble jeg veldig overasket over og har vært sikker inn til nå at det var kommet en form for infeksjon.
Den har en veldig god sur smak som absolut ikke var noe overdominerende, glad nå når jeg ser hva blenden til vyeast inneholder (brettanomyces) att jeg ikke har helt ut flaskene.
 
joques skrev:
Jeg er bare litt bekymret for at det, i tillegg til alle smakene fra gjær-blenden, vil gi så mye smak at det blir et eneste stort rør.

Nei, ingen ståltrådhetter her, nei :)  Jeg har bare stolt på at de vet hva de gjør på bryggeriet. Fullers-flaskene er med vanlig ølkapsel, sant?

Vanlig kapsel på Fullersen

Øistein C skrev:
joques skrev:
Apropos old ale, har du prøvd å brygge en med brettanomyces? Wyeast har noe de kaller "Old Ale Blend". som består av både vanlig alegjær og brettanomyces. Jeg har en som har stått på ballong i et halvt år nå, og håper den skal nærme seg noe slikt som Gale's Prize Old Ale i smak :)

Ikke meningen og bryte inn i praten deres men jeg satte en old ale for en liten stund tilbake med Wyeast Old ale blend den er ferdig karbonisert. Men så nyskjerrig som jeg er så måtte jeg ta en smaksprøve  :biersmile:
Smaken ble jeg veldig overasket over og har vært sikker inn til nå at det var kommet en form for infeksjon.
Den har en veldig god sur smak som absolut ikke var noe overdominerende, glad nå når jeg ser hva blenden til vyeast inneholder (brettanomyces) att jeg ikke har helt ut flaskene.

Her er det åpent for alle! Bra du ikke helte ut ølet. Brettanomyces er en smak som man gjerne må venne seg til, men når man først får sansen, er man hektet.
 
Øistein, denne praten startet på styreforumet, og hele poenget med å flytte den hit, var jo å slippe andre til :)

Veldig bra at du ikke helte det ut, ja! Tenk så tabbe det hadde vært hvis du hadde helt det ut i går, og så leste dette i dag!! Har du smakt andre brettanomyces-øl? Orval, f.eks?
 
joques skrev:
Øistein, denne praten startet på styreforumet, og hele poenget med å flytte den hit, var jo å slippe andre til :)

Veldig bra at du ikke helte det ut, ja! Tenk så tabbe det hadde vært hvis du hadde helt det ut i går, og så leste dette i dag!! Har du smakt andre brettanomyces-øl? Orval, f.eks?

Jeg er utrolig glad jeg ikke kastet den ja! Jeg syntes det virket rart at det var kommet en infeksjon for det er ingen slurving ved rensligheten her. Jeg har smakt på Orval et parr ganger og må erlig innrøme at jeg syntes det var en smule spess. Men som Gahr sier så er det vel noe man må la tunga venne seg til.
Kan vel si jeg er blitt hekta på den nå for jeg har gått og tenkt på den behaglige nesten vin aktige smaken det var på Old alen min og har lyst til og opne en flaske til. Men er dette en typeriktig smak for en Old ale?
 
Ja, på de mest tradisjonelle, absolutt. Men det er ikke mange av dem igjen, for som du sier er det en ganske spess smak som er i ferd med å fases ut. Derfor er det så gledelig at Fullers tok over Gales-bryggeriet og viderefører dette tradisjonsrike ølet.

Fikk du sånn syrlig kirsebærsmak i ølet ditt? Begynner å bli sæææærs utålmodig etter å flaske min egen... Den har nå stått til modning i en ballong i et halvt år for å videreutvikle smaken uten at jeg risikerer flaskebomber (brettanomyces jobber veldig langsomt men ubønnhørlig). Det er forøvrig noe du bør tenke på, hvis du flasket den tidlig. Kanskje lagre den ekstra kaldt, for å hemme videre gjæring.
 
Oi Oi :eek: der sier du virkelig noe, jeg var jo ikke klar over gjær typen så nå ble jeg en smule bekymra for flaske bomber.
Men ja det var en slags kirsebærsmak og som jeg sa tidligere så er den veldig god syntes værtfal jeg  :namnam:

Tror du jeg kan skifte korker på ølet for og lette på trykket ettervært? ellers må jeg rydde plass i kjøleskapet.
 
Brett jobber veldig langsomt. Hvis du tar en flaske eller to i måneden vil du merke om det blir mer og mer trykk. Da kan du med hell lette litt på trykket og sette på ny kapsel.
 
Vent, hvis du har dem i romtemperatur, kan det kanskje gå litt fortere. Jaja, dette finner du ut av :)  De eksploderer neppe på en uke eller tre uansett.
 
Tilbake
Topp