Ølet gjærer ikke

Jeg har satte en batch for 3 dager siden, men det skjer ingenting i gjærlåsen. Vørteren holder 19-20 grader som det står i oppskriften. Det er ingen lekasjer som jeg kan finne.

Kan jeg ha luftet den for dårlig?
Kan jeg tillsette mer gjær eller vil det ødelegge smaken?
Eller er det noen som har ett supertriks?

Takk til alle som svarer og hjelper meg :)
 
Ikke bruk aktivitet/mangel på aktivitet i gjærlåsen som indikator på at det er liv eller ikke i dunken. CO2 kan godt lekke ut hvis lokket ikke er helt tett, og det kan også boble i gjærlåsen lenge etter gjæringen er over.
 
SG er uendret. Men vil jeg måle endringer allerede? Det er heller ikke noe "skum" langs kantene som jeg har hatt før. Jeg har bare brukt tørgjær før, men har denne gangen brukt flytene gjær.
De tidligere gangene har det vært full fres i gjærlåsen allerede. Lokket står litt i "bue", så noe trykk er det der.
 
Lagde du starter? Dersom den flytende gjæren er gammel så kan du ha brukt altfor lite gjær. For White Labs er rørene produsert 4 måneder før "best før" datoen som er tykket på rørene. Når "best før" datoen er nådd er kun ca 12% av gjærcellene i live...
 
Jeg lagde ikke starter. Men er det noe i veien med å ha i ett rør til og lufte den på nytt?
Hva var OG på vørteren, "best før" - dato på rørene og antall liter i dunken?
Hvor mange rør hadde du i ?

Tror ikke jeg ville luftet etter tre dager, det er sikkert i gang gjæring selv om den ikke synest så godt.
 
bobkaare: OG er 1.046. Rørene er kastet og har ikke sett på dato. Noe som kanskje er dumt og jeg har tatt lærdom av nå. 24 liter ble batchen på.

amatøren: Det er null skum i karet :(
 
Tilbake
Topp