Oppskrift som kan minne om Haandbryggeriets Bestefar?

Kan noen av dere bevandrede sjeler hjelpe til med en oppskrift som bærer slektskap til Haandbryggeriets Bestefar?
Den benevnes som Winter warmer, men har vel aner i porter/stout familien (?)

Tar gjerne i mot forslag til maltsammensetning, og valg av humle og gjær til all-grain. :)
 
Og det var vrient å få tak i. :)
Kan WLP 645 Brettanomyces claussenii fungere som erstatning, eller er er det for stor forskjell på smaksprofilene?
 
Flere av ølene til Haandbryggeriet er gjæret på b. anomalus. Den er vanskelig tilgjengelig, men b. clausenii er regnet for å være ganske lik.

Jeg skaffet noe b. anomalus til en håndfull personer før sommeren, men har ikke hørt om resultater av det.
 
*bumpibjørner*

MALT:
Har noen forslag til en maltsammensetning (i %) som kan ligne? Vill tipping vil innebære pale malt, svartmalt, havre og crystal (ølet oppleves som søtlig/tykt med en "brent/asfalt" ettersmak - jada jeg mangler dommerkompetanse ;D)

HUMLE OG KRYDDER:
Vill tipping igjen: amerikansk humle og appelsin? (jeg synes det lukter et snev av citrus av ølet, men det kan jo også være humla)

GJÆR:
Jeg tipper det er tilsatt fersk gjær ved karbonering, men hvis det ikke var tilfelle; hvordan er det å dyrke opp brettanomyces anomalus fra flaske?
Og noe som forvirrer: jeg opplever som nevnt ølet som søtlig, men vil ikke brett gi en lav FG, og dermed et tørrere/syrligere øl? Her kan det også hende at smaksløkene mine er helt på vidda.

Mange spørsmål, men setter pris på alle innspill!
 
Pustar liv i denne igjen.

Sit å slurpar i meg ein Bestefar (ølet altså). Er det nokon som har klart å riste ein oppskrift ut av Mr. Maudal?
Syns den var god. Som ein kraftig imperial porter utan alkoholet til Ægir Natt. Er det eit snev av røyk? Blir av pg til lurt her av brent malt.

Gjærar dei denne fortsatt med 20/80 brett/wlp007?

Uansett veldig god!
 
Oppskrift på 1800l
200kg viking lager
175kg viking munich
100kg wheat
100kg smoked
50kg crystal m
50kg crystal d
30kg chocolade

Humle
2.25kg NB 90 min 28.2 ibu
1kg cluster 15min 4 ibu
2kg cluster 0min 0ibu

Mesketemp 68grader

OG 20



Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Wow, takk. 100 kg smoked ja. Viste det vat noko der. Det er bøkerøykt det da sikkert. Peated hadde vel smakt stavkirke  og trebåt med såpass mengd.

Du skriv Og 20. Reknar med det er forkortelse for 1, 120?

Takk skal du ha!
 
Haandbryggeriet traff bra med denne synes jeg. Av "juleølene" som ble smakt her i huset i år, så var denne blant de aller beste.
 
Har bare noen spørsmål til denne oppskriften.

1. bruker man både WLP645 / Wyeast brettanomyces anomalusog wlp007 ?

2. hva er crystal m og chrystal d vet det er crystal malt men hva er forskjellen på de? Er det mørk crystal malt som menes med crystal m?
 
Tilbake
Topp