Overgjær på lav temperatur

Har en bod i kjelleren hvor jeg har gjæret de fleste bryggene mine, og som har holdt en temmelig stabil temperatur på ca 14 grader.
Nå i kveld så jeg plutselig at romtemperaturen hadde krøpet ned til 11,7 (har nok ligget her den siste kalde tida), og jeg ble veldig i tvil hva jeg skal gjøre. Har en kölsch som står på sin 8. dag hvor det stadig kommer klukkibg fra gjærlåsen, og en IPA som nettopp har startet (brygget i går).
Bør jeg flytte tønnene til et varmere rom (alternativet holder ca 18-19 grader og er mer ustabilt), eller kan jeg la de stå i boden? Vil gjæring på lav temperatur gi noen bismak?

Gjæren det dreier seg om er henholdsvis wlp029 og us-05.
 
fthing skrev:
Har en bod i kjelleren hvor jeg har gjæret de fleste bryggene mine, og som har holdt en temmelig stabil temperatur på ca 14 grader.
Nå i kveld så jeg plutselig at romtemperaturen hadde krøpet ned til 11,7 (har nok ligget her den siste kalde tida), og jeg ble veldig i tvil hva jeg skal gjøre. Har en kölsch som står på sin 8. dag hvor det stadig kommer klukkibg fra gjærlåsen, og en IPA som nettopp har startet (brygget i går).
Bør jeg flytte tønnene til et varmere rom (alternativet holder ca 18-19 grader og er mer ustabilt), eller kan jeg la de stå i boden? Vil gjæring på lav temperatur gi noen bismak?

Gjæren det dreier seg om er henholdsvis wlp029 og us-05.


Jeg er en lykkelig amatør,,men personlig ville jeg ha gjæret i nedre del av anbefalt grense for overgjæret. ( cirka 18-24 grader - med forbehold om gjærtypene du bruker her skal ha noe annet).


Om den står lengre vil den nok gjære,,men faren er kanskej om det stopper opp?

OG målinger vil bekrefte om prosessen går,,og hvor fort det evt går.
 
Men jeg må jo si at jeg bruker 2 metoder for temperatur kontroll på gjæring.
Jeg har en gammel fryser som jeg bruker som isolert skap i garasjen. Inni den legger jeg en frostvakt med termostat. Noen ganger er termostatene noe unøyaktige. En stc1000 fra ebay som styrer frostvakten eliminerer dette.


Ellers finnes det fine varmekabler til å surre rundt gjærings karet,,disse kobles og til og kontrolleres med stc1000 micro temp controller. (ebay).



Da har du full kontroll.  Jeg gjæret øl på 18 grader inni skapet,,så sto Bayer og Lager ute i garasjen med kabel på seg og holdt fine 8 grader.
Med et liggeunderlag som eneste isolasjon.
 
Tilbake
Topp