Overkarbonerte øl med gjær fra the yeastbay.

Jeg har aldri hatt problemer med naturlig karbonering på flasker, men jeg nå to brygg som er overkarbonerte. De var fine de første 2 månedene, men nå er det full storm i glasset de første 10 minuttene. Er det tilfeldig at det er to brygg som jeg brukte gjær fra the yeastbay? Har kun brukt gjær derifra på disse bryggene. Den ene er en Ipa og den andre en lager. Vermont ale og hessian pils ble brukt.
 
Det der høres jo ut som en infeksjon. Ingen svak liten bismak/rar smak? Jeg har vondt for å forstå hvordan det kan ha noe med gjæren å gjøre. Hvis du er sikker på at gjæringen var ferdig (stabil SG i minst tre dager), så har jo gjæren gjort sitt.

Men det er jo et underlig sammentreff - med mindre det har vært noe annet som kan forklare to infeksjoner etter hverandre? Riper i gjæringskar, f.eks.? Med over 30 batcher kan jo sånt skje etter hvert:(.
 
Har hatt samme problem med Vermont ale; fontene når jeg sprettet korken. Jeg har dog opplevd det tidligere med annen gjær og avskrev det derfor med for varm (romtemp) lagring. Ellers ingen tegn til infeksjon. Gjæret i ståltank.
 
Jeg har opplevd det som Gjersøe snakker om, to ganger, og begge gangene var det en infeksjon. Det tok tid før den utviklet seg, og så ble det langsomt verre. Ølet var drikkelig en stund etter at det var åpenbart at noe ikke var som det skulle, men til slutt gikk det i vasken.
 
Tilbake
Topp