Platekjøler vs spiralkjøler

Har en litt for liten spiralkjøler som jeg tenker bytte med en større spiral. Før jeg bestemmer meg, vil jeg vurdere platekjøler (Blichmann Terminator). Har denne andre fordeler enn mindre søle og lettvint bruk? Kan den ikke lett gå tett? Kan den åpenes for rens/vask?

bjorn
 
Jeg har platekjøler og er veldig glad jeg kvittet meg med spiralen.
Når dette er sakt så er det riktig at den kan gå tett, men da gjelder det jo å sikre seg mot dette, enten ved falsk bunn eller annen filtreringsmuligheter, kjør gjerne en worlpool også.
Hel humle er det som skaper mest problemer så jeg bruker gjerne humleposer, bare ikke stapp for mye humle i hver pose for da blir utnyttelsegraden av humlen dårlig.
Rens er egentlig ikke vanskelig, jeg pleier å kjøre en backflush først for å spyle ut sørre og relativt løse partikler, deretter fyller jeg platekjøleren med stoutrens (uttynnet, her kan selvsakt også andre rensemidler benyttes påenget er at dritten skal løses opp uten å skade kjøleren.) lar den stå i denne løsningen ett døgn og spyler ut på ny.
Noen fyller også kjøleren med steriliserende kjemikalier for å sørge for at ikke bakterier skal slå seg ned og bygge rede, jeg steriliserer bare rett før bruk.
Slik jeg ser det gir platekjøleren en raskere nedkjøling: den varme vørteren kjøres inn og ut kommer den, klar for gjær, alt skjer på sekunder.
Noen kjører også den nedkjølte vørteren tilbake i kokekarret for å la strømningen fra denne vørteren å lage worlpool....her fines mange muligheter.
Vil anbefale å bruke pumpe sammen med platekjøler.

Men husk, dette er bare min meing, jeg vet mange er av en annen oppfatning.
 
Med tanke på all den jobben du må nedlegge i å holde en platekjøler ren slik du beskriver, hva var da ulempene med spiralen?
 
Fordelen med mitt oppsett, jeg oppfater det i hvertfall som en fordel, er at platekjøleren står fast oppkoplet i ett rack sammen med pumpe og hop back.
Hop back kan koples inn/ut ved to kraner, kjølevann koples til med hurtigkopling (Gardena) ellers er alt ferdigkopet.
Ikke noe dill med kopling, dryppende vørter og en alt det som har vært nevnt i tidligere tråder...

Pumpe, vørterkjøler, slanger og koplinger blir sterilisert ved å fylle systemet med sterkrens, la det stå en stund "and we are standing on the run way, ready for take-off".
 
Tilbake
Topp