Problemer med wlp820.

Hei.

Lurer på om noen har erfaring med wlp820 oktoberfest. Jeg brygget en doppelbock på fredag. Alt gikk etter planen, og oppskriften er ikke noe utenom det vanlige. Kanskje bortsett fra at jeg har brukt litt honning.

Jeg satte en starter for å få riktig antall gjærceller. Gjærstarteren stod i romtemperatur før den ble avkjølt natt til fredag. Dekanterte starteren når jeg startet bryggingen og satte den i gjæringsskapet som holdt 9 grader.

Etter å ha avkjølt vørteren til 10 grader, oksygenerte jeg med oksygen og brusestein i et minutt. Satte gjæringsbøtta i gjæringsskapet. Alt vel så langt.

Lørdag kl. 14 gikk strømmen i nabolaget og ble borte i 12t. Det var ikke synlig aktivitet på dette tidspunktet.  Temperaturkontrollen ble ikke startet før 10 på søndag. Siden gjæringsskapet står på låven, var temperaturen 4 grader når systemet ble startet.

Mandag var det fortsatt ikke aktivitet, så temperatur ble økt til 12 grader. I dag er det fortsatt ikke noe liv. Om jeg klemmer litt på gjæringsbøtta, plopper det i gjærlåsen. Så jeg regner med at bøtta er tett. Det er heller ikke synlige tegn på gjæring.

Jeg har lest at wlp820 kan være treg i oppstart, men nå begynner jeg å bli bekymret.  Noen andre som har lignende erfaringer?

Frank

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
 
Jeg støtter forslaget til OyvindEG, men ville kanskje gått enda lengre. Om det virkelig var 4 grader så har kanskje alt gjæren lagt seg på bunnen. Kan være en tanke å bruke hevert og overføre alt til nytt gjæringskar for å få blandet det skikkelig.

Men det bør du kunne se om du tar en kikk nedi gjæringskaret - spørs hvor mørkt ølet er.

Når det er sagt så er nok gjæren helt fin, det er bare å smøre seg med tålmodighet :)
 
Jeg vil tro det går helt fint, men at du må beregne en litt lenger lag-fase pga temperaturfallet, og faktumet at det er lagergjær pluss at wlp820 skal være eksepsjonelt treg. Har ikke prøvd denne enda, og vurderer å bruke wlp833 i min planlagte oktoberfest.
 
Takk for svar.

Krysser fingre for at det starter opp i løpet av dagen. Skal riste/røre opp gjæren om det ikke har skjedd noe når jeg kommer hjem i ettermiddag.

Neste spørsmål er om den trege starten har noen innvirkning på resultatet? Jeg regner med at vørteren er mer sårbar for infeksjoner når gjæren ikke tar over showet med en gang. En annen ting er om den trege oppstarten vil gi samme resultat som underpitching av gjær, eller om gjæren gjør like godt arbeid selv om den starter sent.

Har ikke måleinstrument for å sjekke oksygennivå i vørteren, men kan jeg regne med at oksygennivået har falt til et nivå som er lavere enn ønskelig? Bør jeg oksygenere på nytt?
 
Teoretisk er jo faren for infeksjon litt større ja, men hvis alt har vært i et lukket og rengjort gjæringskar så tror jeg ikke dette er noe å bekymre seg for. Er mest tiden hvor vørteren er eksponert for fri og sirkulerende luft det er fare for infeksjon.
Gjæren vil jo i lag-fasen ta til seg O₂ i løsningen, og dette har nok alledere skjedd de første døgnene, ville ikke tilsatt mer O₂.
Tror i grunnen heller ikke at den trege starten vil ha noen særlig innvirkning på resultatet, men det er jo umulig å si med sikkerhet.
Du sier også at temperaturen var 4 grader søndagen da temp-kontrollen kom igang igjen, var dette i rommet eller inni gjæringskaret?
 
Det var temperaturen i gjæringsskapet. Utenfor skapet var temperaturen 1-2 grader lavere. Har desverre ikke temperatursensor i gjæringskaret, men regner med at temperaturen der var forholdsvis lik temperaturen i gjæringsskapet.
 
Bare for å avslutte tråden.. Det ser ut som det blir en lykkelig slutt på denne batchen også. Etter godt over et døgn ved 12 grader, begynner det å skje noe i gjæringskaret.

Takk for gode råd.
 
franklan skrev:
Bare for å avslutte tråden.. Det ser ut som det blir en lykkelig slutt på denne batchen også. Etter godt over et døgn ved 12 grader, begynner det å skje noe i gjæringskaret.

Takk for gode råd.

For fremtiden, er det skum på vørteren er det liv..... Det er ikke alltid plopping er sikker indikasjon på gjæring.
 
Tilbake
Topp