Pumpe til CIP mm.

Jeg er helt fersk eier av en 60-liters konisk gjærtank som opprinnelig kommer fra et gruppekjøp her inne.
Med denne fulgte det med en CIP-kule, og jeg ønsker å ta i bruk denne så snart som mulig. Kula var visstnok i største laget (mer tungdrevet da antagelig?), så det kan være jeg kjøper en mindre, men jeg ønsker ihvertfall å begynne med CIP!

Har lest litt rundt og forstått at en kan trenge en nokså kraftig pumpe for å drive noe slikt ordentlig. Om en først skal kjøpe noe litt ordentlig er det vel også greit om den kan brukes til andre ting. Det jeg først og fremst ser for meg er pumping av varm vørter, men skal vel ikke utelukke motstrømskjøler med whirlpool og rims heller selv om dette ikke er noe jeg har utstyr for pr i dag.


Er det noen som har forslag til pumpe som er egnet? :)
 
Hvis det er en standard ND 25 roterende kule må du opp i en mellom 1,5 og 2 kW pumpe for å drive den.
Pumpa må også tåle natronlut i opp til 70 gr.
Pumper fra gårdsanlegg og meierier kan være velegnet.
 
Ikkje det at eg har sett vaskeballen din, men er det samme som eg har i mine kinesiske brudar, må det betydeleg meir til enn ei 809-pumpe.
Eg brukar ei 1100w biltemapumpe enn så lenge. Den er rata til 30 eller 35 grader så vi får sjå kor lenge den varer med 50-60 grader vaskevatn og star san.
1100w går fint, men må nesten vere såpass og.
 
Hvilken pumpe er det protto? (Biltema altså..)

809 er March, ikke sant?


Skal få tatt mål og bilder av kula mi, men det blir dessverre ikke før jeg er tilbake fra ferie om drøye to uker...
 
Da ble det omsider kjøpt ei pumpe. Endte opp med den Biltemapumpa..
Etter å ha studert kula mi litt mer samt sett på de vanlige bryggepumpene konkluderte jeg med at det antagelig ikke vil gå.

Har ikke sett at kula roterer ordentlig nå heller, men kjente at overflata ble varm overalt så regner med dette går fint.


PS: om noen andre skulle finne på å klemme litt hardt på slangen på trykksida for å "kjenne at det er litt fres der" kan det være VELDIG lurt å ha på slangeklemmer!! :)
Det hadde ikke jeg fått satt på enda, og det ble litt av en ryddejobb for å si det mildt!
Slangen hoppa av på pumpa og det sprutet noen liter nokså skittent vaskevann rett opp i taket (paneltak) og trappa.....
 
Edit: kjøper ei vanlig bryggepumpe i tillegg - skal teste den til cip også, men tviler på at det holder..
 
Tilbake
Topp