pumpe til motstrømskjøler

God kveld medbryggere!
Har kjøpt motstrømskjøler,men trenger pumpe til å drive denne.. Har trålet ebay etter brukbare pumper til dette,men er usikker på hvilken kraft osv. Den trenger..
Noen som har erfaring med en/flere pumper fra ebay? :)
 
Jeg har kjøpt to av denne: http://www.ebay.com/itm/DC50C-1240S...318?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item338143962e
De har god kapasitet, er nesten lydløse og helt kontinuerlig regulerbare fra null til full flow. Fungerer glimrende til kjøling og whirlpooling. Men, den ene pumpen har en tendens til å gå varm og ta pause ved pumping av varm vørter . Jeg har den derfor i et vannbad og da fungerer den. Den andre pumpen fungerer perfekt, også ved pumping av kokende vørter med humlegrums. Jeg har nå bestilt en til, men har gått opp til denne: http://www.ebay.com/itm/New-DC50C-2...807?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item51ab1eda07 for å få enda mer trøkk (uten at det egentlig er nødvendig).
Jeg er altså veldig fornøyd med den av disse pumpene som fungerer best. Forhåpentlig vis så fungerer den nye like bra.
 
Vet du om disse pumpene er tilpasset/godkjent for næringsmidler? Jeg tenker da på om det kan være smøremidler eller stoffer i plasten som ikke er sunt å få i seg?
 
det var absolutt ett godt alternativ, men må vite om de er næringsmiddelgodkjent før jeg kan bestille, vet du noe om dette?
 
Jeg kjenner ikke til noen godkjenning. Materialet i de pumpene som tåler 100 grdC er Polyamid. Jeg tror ikke de avgir noen farlige stoffer. Det er ingen smøremidler som kommer i kontakt med mediet som pumpes. Jeg er i alle fall ikke redd disse pumpene, men sørg for å få typen som tåler 100 grdC.
 
Jeg har kjøpt den kraftigste fra solarproject.co.uk, de er godkjente, laget for å tåle 100+ grader og brukes mye til resirkulering. Skal ikke gå god for om den har nok kraft til å dra vørteren gjennom kjøler da jeg ikke har kommet så langt enda med mitt prosjekt, men såvidt jeg har forstått skal det være mer enn godt nok.
 
det er vel lurt å ha en del trøkk når det gjelder kjøling, i hvertfall hvis du vil ha whirlpool-effekt med det samme. Jeg bruker en iwaki wmd20 i en 60L koker, og ville nok ikke gått så mye ned på effekten, men om whirlpool ikke er viktig slipper du nok unna med lavere effekt.
 
Jeg har kjøpt to av denne: http://www.ebay.com/itm/DC50C-1240S...318?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item338143962e
De har god kapasitet, er nesten lydløse og helt kontinuerlig regulerbare fra null til full flow. Fungerer glimrende til kjøling og whirlpooling. Men, den ene pumpen har en tendens til å gå varm og ta pause ved pumping av varm vørter . Jeg har den derfor i et vannbad og da fungerer den. Den andre pumpen fungerer perfekt, også ved pumping av kokende vørter med humlegrums. Jeg har nå bestilt en til, men har gått opp til denne: http://www.ebay.com/itm/New-DC50C-2...807?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item51ab1eda07 for å få enda mer trøkk (uten at det egentlig er nødvendig).
Jeg er altså veldig fornøyd med den av disse pumpene som fungerer best. Forhåpentlig vis så fungerer den nye like bra.
Nå har jeg fått 24 V pumpen og testet den. Jeg lot den stå og pumpe kokende vann en hel stund, og det ble ikke noe problem. Nesten lydløs, kontinuerlig justerbar og meget godt trykk. Nå blir det fart på whirlpoolingen.
 
Nå har jeg fått 24 V pumpen og testet den. Jeg lot den stå og pumpe kokende vann en hel stund, og det ble ikke noe problem. Nesten lydløs, kontinuerlig justerbar og meget godt trykk. Nå blir det fart på whirlpoolingen.

Hva slags strømforsyning bruker du til å drive pumpene?
 
Jeg har en strømforsyning som kan gi 24 V direkte. Jeg finner det imidlertid mer hensiktsmessig å ha bare en omformer fra vekselstrøm. Nå har jeg 12 V og 24 V inn på pumper, 6 V inn på servomotorer, 9 V inn på Arduino samt 5V til avstandssensorer stepmotorer og temperaturfølere. Små boost og buck transformatorer koster lite som eksemplet over viser.
 
Om du har en gammel regulerbar drill liggende, kan jeg anbefale bronsedrillpumpa de har på bryggeland. Bruker den til sirkukering i mesken, pumping av skyllevann og resirkulering / wirlpooling under kjølinga. Drillen jeg har beåker litt, det blir litt digert og sånn, men jeg kom ganske billig ut an det.
 
Dersom det er meg du spør, så bruker jeg stepmotorer styrt av Arduino og som vrir på potensiometeret til pumpene.
Pumpene skal også la seg regulere med PWM. Dette fikk jeg imidlertid ikke til å fungere tilfrdsstillende. Det ble lett til enten fullt trøkk, eller ingenting. En annen fordel med opplegget mitt med stepmotorene er at jeg lett kan vri på potensiometrene selv dersom jeg ikke er helt enig med Arduinoen.
 
Hei, Dersom du ser på pumpen jeg linker til over så har den et potensiometer. Flowen kan da enkelt justeres fra 0 til full ved å vri på det. Pumpen du linker til har veldig liten kapasitet. Det står 6 V - 24 V. Jeg regner med at du kan regulere flowen i pumpen ved å regulere spenningen. Men da må du lage deg et opplegg for å gjøre det. Det blir vel mer komplisert enn å kjøpe pumpe med ferdig regulering.
 
Tilbake
Topp