"Mekk"-flasker med patentkork - Ikke beregnet for trykk/kullsyre? 6xFlaskebomber

Mekk hadde for noen mnd siden tilbud på 1L glassflasker med patentkork, til 10kr/stk.
Kastet meg rundt å bestilte 48stk (2esker).
Fant ut nå nettopp at jeg har hatt 6 Flaskebomber med disse flaskene nå under naturlig karbonéring, mens på samme batch har ingen av de 25-30 "vanlige" glassflaskene sprengtes.
Slapp umiddelbart ut overtrykket i de resterende mekkflaskene, og synes ikke det virket som om det skulle være så altfor mye kullsyre i dem.

Noen som vet om disse flaskene hovedsaklig er beregnet til vin/saft?
Noen flere som har brukt disse flaskene?

Spurte på mekk om disse flaskene tåler trykk som kullsyre ved ølbrygging, noe de svarte konkret "ja" på.
Vurderer å gå til mekk å kreve tilbake mine 480kr.

Bilde av mekkflasken:
IMAG1096.jpg


Bilde av hva som ventet meg på loftet nå nettopp:
IMAG1093.jpg


Heldigvis har jeg tatt mine forhåndsregler med å sette flaskene i en plastkasse, skulle vært like klok på forrige batch når jeg hadde eksplosjon med disse flaskene.
Glass og øl over halve loftstua, deler av stua i 1.etg og hele trappeoppgangen. -Mens 0,33-flaskene fra butikkøl er uskadd.
 
Problem nummer to er at flasken er firkantet. Siden trykket vil trykke likt i alle retninger vil flaska begynne å bli rund, og da vil den sprekke på flatsidene. Krev kronene tilbake!
 
Jeg karbonerte sider på en slik flaske,samme resultat.. Men det finnes bryggebutikker som selger litt mindre, men mer egnede flasker til øl..
 
Jeg brukte blanke flasker fra IKEA (http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/30213552/), og det gikk bra. Var wit og kölsch som hadde kommet ned til 1.006-1.008 i FG, og var kun 2 dager i romtemperatur før de ble satt kaldt. De ble drukket opp i helgen, kanskje jeg hadde flaks, eller at flaskene til IKEA tåler mer, de er jo også runde. Karbonerte ved å slippe på to sukkerbiter i hver flaske, karboneringsdrops eller hva det nå heter..
 

Vedlegg

  • korken-flaske-m-lokk__0133156_PE288434_S4.JPG
    korken-flaske-m-lokk__0133156_PE288434_S4.JPG
    12,7 KB · Sett: 788
Jeg har ikke hatt noen problemer med mine  1 år gammle Ikea flasker. var innom for en stund siden for å kjøpe flere men tror de har byttet underleverandør, for nå så flaskene spinklere ut. At det er klart glass i flaskene spiller liten rolle for meg, da jeg stortsett oppbevarer de i et mørkt kjøleskap.
 
Tilbake
Topp