Råd til å bedre effektivitet med BIAB

Sikkert et emne som har vært tatt opp hundre ganger før, men jeg er såpass spørsmålstegnformet etter sist brygging at jeg tar sjansen på å opprette en ny.

Vi brygget vårt sjette batch med BIAB i helgen (Nøgne Ø Saison fra 'fra Hånd til Munn'), og jeg var strålende optimistisk med tanke på effektivitet. Forventet ikke rekord-tall, men tenkte at jeg hadde fått såpass med peil og gode tips fra forumet og ymse bøker at 70% var det minste jeg kunne forvente. Jeg sier 'jeg' fordi det er jeg som har stått for studeringen og planleggingen i det lille bryggeriet vårt.

Desto pinligere da jeg gikk gjennom tallene på kvelden og endte på effektivitet 56%. (Det var egne kalkulasjoner. Beersmith ville ha meg på 62.1% effektivitet og 52% brewhouse effektivitet.) OG landet på 1.045 mot 1.060 i oppskriften. Kvakk!

Jeg skal prøve å få med så mange detaljer som mulig om hvordan vi har gått frem:

Vi brygger i en 36-liters kjele med BIAB. Kjelepakke fra Vestbrygg forresten. Vi mesker først med deler av vannet, skyller deretter posen i et gjæringskar, heller skyllevannet i kjelen og koker.

5 kg pilsnermalt
1.2 kg hvetemalt
Meskevann: 18.6 liter (3xkg malt)
Skyllevann: 17.9 liter (med mål å nå kokevolum 31.5 liter)

Hadde malt i kjelen når vannet var 69°, rørte godt og tullet kjelen inn i et teppe. Iflg termometeret sank ikke varmen så mye som jeg hadde ventet. Lå på rundt 67° og sank gradvis og nådde det egentlige temperaturmålet på 63° først mot slutten av mesketiden. Mesket i 90 minutter. Lot posen renne av seg i kjelen i vel 20 minutter. (Væske i kjelen etter mesk: 14.5 liter)

Skyllevannet holdt 75° da vi la posen oppi. Rørte ikke. Ventet 15 minutter før vi løftet posen litt opp og ned i vannet og lot den renne av seg i ca 10 min denne gangen. (Væske i kar: 18.1 liter)

Kokevolum: 32 liter. SG: 1.038.
Koktetid 90 min. Væske etter kok: 27 liter (avkjølt). OG: 1.045

Noen forslag til forbedringer?
Tas imot med takk
 
Det høres litt ut som måten jeg gjør det på, bare dobbelt så stort i volum. Jeg pleier å ligge på 70-73% litt avhengig av mengde malt (lavere for brygg med høyere OG).

Har ikke noen umiddelbare tips, men har du sjekket termometeret ditt (måling i kokende vann og evt. i isvann)? Det kan være litt avvik der, og hvis du målte 67 grader og faktisk lå enda litt høyere kan dette kanskje ha påvirket effektiviteten negativt.
 
Malt suger til seg ca. 1 liter vann pr. Kg. Du har 4 liter som blir borte etter mesk, da kan det være at du har noen områder i maltsengen som ikke blir eksponert for vann. Om du ikke rører godt kan man få "deigklumper". Om du løfter opp posen så komprimerer maltsengen seg, her må det også røres, litt mer varsomt i skylling. Om mulig bør du sirkulere på slutten av hver omgang til vørteren ser klarere ut. Jevn temperatur i mesk gjør også at flere av enzymene jobber sammen samtidig, det gir bedre uttrekk.
 
Knuser du malt selv? Har opplevd fall i effektivitet pga for grov knusing, da spesielt hvetemalt der kornene er mindre. Ellers ville jeg sjekket måleutstyr som nevnt over, og vurdert en ny og bedre skyllemetode der skyllevannet får renne gjennom maltposen og ikke ligge å trekke som en tepose.
 
Jeg og brygger BIAB med bryggesett fra Vestbrygg, og gjennomfører prosessen som deg. Jeg har funnet ut at antall liter skyllevann per kilo malt har mye å si på utbyttet. Neste gang du brygger kan du prøve å beregne meskevann slik at du ligger på 2,3-2,4 liter skyllevann per liter malt. Du vil da meske med mellom 3-4 liter vann per kilo malt. Når du skyller i gjeringskaret vil du ha nok vann til at du fint kan røre litt i meskeposen for å få blandet inn vannet nok. Jeg gjør dette i det jeg starter skyllingen, en gang underveis, og rett før jeg er ferdig. Med denne metoden ender jeg stort sett alltid med et utbytte rundt 75 %, litt avhengig av OG.

Du trenger forøvrig ikke la posen renne av seg i 20 min før du begynner skylling. Holder i massevis med noen minutter. Jeg beregner at maltet binder 0,8 liter per kilo og ender alltid spot on med alle volum, og treffer beregnet OG 9 av 10 ganger :)

Lykke til!

EDIT: ser du har skylt med 2,8 liter per kilo malt. Da er det nok litt forsiktig røring som skal til for å øke utbytte. Om det ikke hjelper kan du vurdere vannjustering.
 
Ville vært forsiktig med røring under skylling, særlig ved bruk av mørkere malt. Slet med mye bitterhet fra maltet når jeg rørte for kraftig, dette er ikke et problem lenger nå når jeg ikke rører i heletatt.
 
Hei. Brygger på samme måte. Var også sykt frustrert i starten over lav meskeeffektivitet utfra det Beersmith sa jeg burde ha. Løsningen ble å regne ut selv, eller bruke en kalkulator http://www.glennrlie.net/kalk_effektivitet
Når jeg legger dine tall inn i denne kalkulatoren, så får jeg 77% effektivitet (med forbehold om at jeg har regnet ut feil, her. Litt tidlig på dagen....).
Ut fra det jeg har forstått, så kan man ikke stille inn meskeffektiviteten i Beersmith, den regner alltid ut med utgangspunkt i 85% effektivitet. (Mener jeg å ha hørt). Uansett: Løsningen for meg har blitt å legge oppskriften min inn i Beersmith og legge meg på en OG ca 4-5 over det jeg ønsker. Når jeg måler faktisk OG i vørteren og legger det i kalkulatoren over, ligger jeg på 75-78%.
 
Ville vært forsiktig med røring under skylling, særlig ved bruk av mørkere malt. Slet med mye bitterhet fra maltet når jeg rørte for kraftig, dette er ikke et problem lenger nå når jeg ikke rører i heletatt.

Jeg rører forsiktig. Bør vel ikke være noe stort problem å røre forsiktig under skylling? Man rører jo gjerne litt i mesken underveis og..

EDIT: her snakker vi skylling på en måte hvor hele meskeposen flyttes i et nytt kar med hele volumet med skyllevann.
 
Jeg rører hverken under mesking eller skylling. Rører kun forsiktig når jeg blander malt i meskevannet.

Skylte på den måten ett par ganger selv, fikk lavere effektivitet.
 
Hei. Brygger på samme måte. Var også sykt frustrert i starten over lav meskeeffektivitet utfra det Beersmith sa jeg burde ha. Løsningen ble å regne ut selv, eller bruke en kalkulator http://www.glennrlie.net/kalk_effektivitet
Når jeg legger dine tall inn i denne kalkulatoren, så får jeg 77% effektivitet (med forbehold om at jeg har regnet ut feil, her. Litt tidlig på dagen....).
Ut fra det jeg har forstått, så kan man ikke stille inn meskeffektiviteten i Beersmith, den regner alltid ut med utgangspunkt i 85% effektivitet. (Mener jeg å ha hørt). Uansett: Løsningen for meg har blitt å legge oppskriften min inn i Beersmith og legge meg på en OG ca 4-5 over det jeg ønsker. Når jeg måler faktisk OG i vørteren og legger det i kalkulatoren over, ligger jeg på 75-78%.
Du kan justere meskeutbyttet i beersmith indirekte ved å justere brygghuseffektiviteten. Så lenge utstyrsprofilen er riktig bør den treffe ganske bra. Må innrømme at jeg synes det er irriterende at man ikke kan justere meskeutbyttet direkte, siden dette er mer interessant for min del. Selv pleier jeg bare å justere brygghuseffektiviteten til meskeutbyttet ser riktig ut.
 
Jeg rører hverken under mesking eller skylling. Rører kun forsiktig når jeg blander malt i meskevannet.

Skylte på den måten ett par ganger selv, fikk lavere effektivitet.

Ok. Jeg ligger jevnt over på 75-80 % utbytte med å skylle på denne metoden. Røring gjør jeg under mesking et par runder for å sørge for at temperaturen blir jevnere i hele mesken. Når jeg brygger BIAB uten noen form for resirkulering tror jeg temperaturen fort kan bli nokså ujevn om man ikke rører litt i blant. Trodde ikke dette skulle være noe problem om man var forsiktig. Det finnes jo folk som skviser og klemmer godt på meskeposen for å få ut all vørter uten å merke negative effekter av dette, og det er vel neppe noe mindre skånsomt mot maltet enn litt forsiktig røring.

Det blir vel snart en Speidel på meg, så da blir dette et "ikke-problem".
 
Min approach:

Rør mesken ved jevne mellomrom, ca hvert kvarter. Mest for tempens del
Mesk ut ved ~78C (direkte varme, varmer opp, lar den stå ca kvarter)
Over i nytt kar, hell over ~10l vann på ~80C, rør godt, la stå 10min
Tøm over skyllevann i kjelen
Klem driten ut av posen

80-85% effektivitet på det meste, lavere på veldig høy gravity. Ingen problemer med tanniner eller bitterhet fra korn som jeg kan registrere. Har heller ikke fått det kommentert de gangene jeg har fått øl vurdert av folk som vet hva de driver med.
 
Takk for gode innspill alle sammen. Føler meg litt klokere nå og ser frem til neste brygging :)

Tenker vi skal forsøke forsiktig røring med jevne mellomrom neste gang, så ser vi om det gir utslag i positiv retning. Skal også øke temp på skyllevannet en smule. Så får vi vurdere andre skyllemetoder hvis det ikke hjelper.

Det slo meg også plutselig at vi kanskje ikke tok kjelen av kokeplaten før etter vi hadde tatt malt oppi. Varmen var skrudd av, men det er gammeldags type kokeplate, så det var nok mye restvarme der. Det kan jo forklare at tempen ikke sank så fort. Termometeret skal være nøyaktig nok, håper jeg da. Viser i alle fall nøyaktig 100 når vørteren koker.

Malten får vi kvernet hos Vestbrygg. Jeg opplyste en gang jeg bestilte malt at vi brygget med biab i tilfelle det hadde noe å si for kvernegrad. Fikk som svar at det hadde det ikke. Er det noen som har andre erfaringer?
 
Hei. Brygger på samme måte. Var også sykt frustrert i starten over lav meskeeffektivitet utfra det Beersmith sa jeg burde ha. Løsningen ble å regne ut selv, eller bruke en kalkulator http://www.glennrlie.net/kalk_effektivitet
Når jeg legger dine tall inn i denne kalkulatoren, så får jeg 77% effektivitet (med forbehold om at jeg har regnet ut feil, her. Litt tidlig på dagen....).
Ut fra det jeg har forstått, så kan man ikke stille inn meskeffektiviteten i Beersmith, den regner alltid ut med utgangspunkt i 85% effektivitet. (Mener jeg å ha hørt). Uansett: Løsningen for meg har blitt å legge oppskriften min inn i Beersmith og legge meg på en OG ca 4-5 over det jeg ønsker. Når jeg måler faktisk OG i vørteren og legger det i kalkulatoren over, ligger jeg på 75-78%.

Takk for tips, men tror du har rett i at det kan ha vært litt tidlig på dagen :D Får i alle fall 65% når jeg legger inn tallene selv (6,2kg malt, 32 liter kokevolum og SG 1.038). En forbedring det og da.

Ellers har jeg i tillegg til Beersmith regnet ut manuelt med en formel jeg fant et sted på forumet her tidligere.
 
Henger meg på i tråden, siden det har vært samme "problem" her.
D

Ditto. Spent på dette med røring i meskeposen under skylling. Andre som har tanker om dette? Kan du ikke si hvordan det påvirker resultatet ditt neste gang Rakkar, hvis du prøver?
 
Rører under mesking, mye ved utmesk pga temperaturutgjevning. Rører ikke ved skylling unntatt hvis det stanser opp.
Skyller i gjæringsspann med kran med ca like mye vann som ved innmesk. Men siler først vørteren som er i gryta gjennom maltsenga.
Tips,
Bruker termometer på toppen av maltsenga og i starten kan skyllevannet være varmere enn 80C.
Klemmer ikke på posen for da kommer det ut mye finstoff som maltsenga har tatt opp.
Får ok resultat hvis ikke jeg mesker for tørt. Når det kommer ned mot 2l vann på 1kg malt går effektiviteten ned hos meg.
Har du tid, skyll rolig og les gravity på slutten. Skyller du ned til 1.010 og har tid å koke lenge kan effektiviteten bli bra.
 
.....Mesket i 90 minutter. Lot posen renne av seg i kjelen i vel 20 minutter. (Væske i kjelen etter mesk: 14.5 liter)

Skyllevannet holdt 75° da vi la posen oppi. Rørte ikke. Ventet 15 minutter før vi løftet posen litt opp og ned i vannet og lot den renne av seg i ca 10 min denne gangen. (Væske i kar: 18.1 liter)

Har du målt temperaturen i skyllevannet etter at du la posen opp i? Da vil jeg tro at den er betydelig lavere enn 75 grader.

Min erfaring er at effektiviteten øker betraktelig når jeg kjører et utmeskingssteg (dvs varmer opp mesken til 78 grader). Da blir vørteren tynnere og renner lettere ut av meskeposen.
 
D

Ditto. Spent på dette med røring i meskeposen under skylling. Andre som har tanker om dette? Kan du ikke si hvordan det påvirker resultatet ditt neste gang Rakkar, hvis du prøver?

Vi får desverre ikke brygget så ofte, så det kan ta litt tid, men skal avlegge full rapport etter neste brygg.
 
Har du målt temperaturen i skyllevannet etter at du la posen opp i? Da vil jeg tro at den er betydelig lavere enn 75 grader.

Min erfaring er at effektiviteten øker betraktelig når jeg kjører et utmeskingssteg (dvs varmer opp mesken til 78 grader). Da blir vørteren tynnere og renner lettere ut av meskeposen.

Tanken var egentlig å ha skyllevann på 80 grader, men vi klønet det til litt og fikk kaldere vann i skyllebøtten enn ønsket. Fikk varmet det opp ved hjelp av vannkoker og grilltenner, men det tok sånn tid at vi gav oss på 75 grader. Vi skal være mer nøye der også neste gang.
 
Tilbake
Topp