Red ale/amber ale.

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Det verserer ulike definisjoner på disse øltypene, men i mitt hode er forskjellen på en red ale og en amber ale at amber ale har mer maltsmak og kropp enn en red ale. En red ale er for meg en (godt humlet) pale ale som er rød.

Poenget her er ikke å starte en type-diskusjon, men ønsker snarere forslag til en oppskrift.

Jeg har laget en del amber ale, men søker nå råd og tips til en red ale, som altså (for meg) er en lettdrikkelig, lys og godt humlet ale, med sterk og intens rødfarge (men skal være gjennomsiktig i fargen). Jeg tenker å bruke pale malt og suplere med en spesialmalt som gir mye rødfarge, men lkke tilfører så mye smak. Hvilken malt er da å anbefale, og hvor mange prosent?
 
Jeg syntes egentlig det er litt misvisende med Amber Ale siden amber egentlig er en lysere farge en lys kobber/ rød slik de fleste IPA'er og red Ale er
Mens en Amber Ale gjærne er mørkere, fyldigere og mer malt rik enn en red Ale, men kanskje ikke like mørk som en Brown?
 
Jeg har laget en del amber ale, men søker nå råd og tips til en red ale, som altså (for meg) er en lettdrikkelig, lys og godt humlet ale, med sterk og intens rødfarge (men skal være gjennomsiktig i fargen). Jeg tenker å bruke pale malt og suplere med en spesialmalt som gir mye rødfarge, men lkke tilfører så mye smak. Hvilken malt er da å anbefale, og hvor mange prosent?
Det høres jo faktisk ut som en relativt nær beskrivelse av min egenkomponerte APA som jeg har brygget et par ganger nå, så slenger inn oppskrift og bilde så kan du jo vurdere om det er i nærheten av hva du er ute etter.

Brew Method: All Grain
Style Name: American Pale Ale
Boil Time: 75 min
Batch Size: 20 liters (fermentor volume)
Boil Size: 27 liters
Boil Gravity: 1.038
Efficiency: 70% (brew house)

STATS:
Original Gravity: 1.052
Final Gravity: 1.011
ABV (standard): 5.29%
IBU (tinseth): 46.99
SRM (ebcmorey): 14.76

FERMENTABLES:
4 kg - German - Pale Ale (87%)
0.4 kg - United Kingdom - Cara Malt (8.7%)
0.2 kg - United Kingdom - Crystal 45L (4.3%)

HOPS:
10 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 12.7, Use: Boil for 60 min, IBU: 17.91
10 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 12.7, Use: Boil for 15 min, IBU: 8.89
10 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.2, Use: Boil for 15 min, IBU: 5.74
15 g - Citra, Type: Pellet, AA: 13.4, Use: Boil for 5 min, IBU: 5.65
15 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 12.7, Use: Boil for 5 min, IBU: 5.36
15 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.2, Use: Boil for 5 min, IBU: 3.46
15 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.2, Use: Dry Hop for 7 days
5 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 12.7, Use: Dry Hop for 7 days
15 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.2, Use: Dry Hop for 9 days
5 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 12.7, Use: Dry Hop for 9 days

Mesket på 66 grader i en time, samt 5min utmesk på 76.

Gjæret med US-05 på 18-19 grader.

Dette er eneste bilde jeg har av den, var fra første prøvesmaking, har blitt en del klarere nå som den har fått litt lagringstid, den jeg tok i går var veldig fin og klar, men viser fargen i hvert fall:
DSC_0044.JPG
 
Det høres jo faktisk ut som en relativt nær beskrivelse av min egenkomponerte APA som jeg har brygget et par ganger nå, så slenger inn oppskrift og bilde så kan du jo vurdere om det er i nærheten av hva du er ute etter.



Dette er eneste bilde jeg har av den, var fra første prøvesmaking, har blitt en del klarere nå som den har fått litt lagringstid, den jeg tok i går var veldig fin og klar, men viser fargen i hvert fall:
DSC_0044.JPG

Den ser snadder ut. Det var noe slikt jeg var ute etter, ja. Takk for tips.
 
Ok.
Har ikke Crystal 120 men kanskje Carared 50 pluss noen gram Red Crystal kan gi rødfarge.
Ser Bryggselv skriver man bør være forsiktig med sistnevnte.
Noen som har brukt det og kan si litt om hva forsiktig er.
2%, gir det smak som grillet gjærbakst?
 
Ok.
Har ikke Crystal 120 men kanskje Carared 50 pluss noen gram Red Crystal kan gi rødfarge.
Ser Bryggselv skriver man bør være forsiktig med sistnevnte.
Noen som har brukt det og kan si litt om hva forsiktig er.
2%, gir det smak som grillet gjærbakst?

Gammel tråd, men "grillet gjærbakst"?
 
Bryggselv skriver bl a,
kan gi intense smaker av mørktoasted gjærbakst og brente rosiner. Det anbefales å være forsiktig ......
Derfor spørsmålet om noen har brukt det.
 
Caramalt og Crystal er basically det samme. Caramalt i denne oppskriften er Bryggselv sin:
http://www.bryggselv.no/products/caramalt-30-ebc

Og Crystal 45L (lovibond) tilsvarer roughly det Crystal maltet som BS har her:
http://www.bryggselv.no/products/crystal-malt-120-ebc

De skriver riktignok 60L på sin, men det er såvidt meg bekjent ikke en korrekt omregning, så jeg anslår den til å ligge rundt 45L. Poenget er å treffe med estimert farge i Brewersfriend.

Jo, det er korrekt. En ganske enkel måte å regne om fra Lovibond til EBC på er å doble verdien. Faktoren var annerledes før, men måten man måler fargen på ble endret for noen år siden, så det Bryggselv skriver er riktig.
 
Hmm, interessant, det forklarer en del merkelige verdier jeg ikke har fått til å stemme. Jeg kan jo starte med å kaste de tabellene jeg har benyttet så langt for å konvertere... de er åpenbart basert på gammeldags metode! En dobling/halvering gjør jo livet mye enklere :)

Da er nok BS for øvrig litt inkonsekvente på noen av sine beskrivelser, er ganske sikker på at jeg har sett malt der hvor EBC var x3 av lovibond, noe jeg trodde da var mer riktig.

Uansett, takk for rettelsen, Gahr.
 
Tilbake
Topp