Redusere bitterhet i en Fløien IPA

Hei

SKal brygge en 7Fjell Fløien IPA i morgen men lurer litt på å redusere bitterheten en smule. Orginalen har en IBU på 75(!), mens jeg vurderer å lage min på rundt 55-60.
Hva sier dere feinschmeckere, vil det ødelegge den helt?
 
Går vel helt fint. Reduser bitterhumle. Du kan til og med fortsette å bruke oppskriften da den kun sier
Horizon, pellets, 60 min. to hit target IBU. Din target er 55-60 :)
 
Går vel helt fint. Reduser bitterhumle. Du kan til og med fortsette å bruke oppskriften da den kun sier
Horizon, pellets, 60 min. to hit target IBU. Din target er 55-60 :)
Det har du rett i! Men jeg var litt spent på Horizon, skal være en veldig smooth bitterhumle, så har ikke lyst til å redusere den for mye. Men har kanskje ikke så mye å si siden den brukes som ren bittering her?
 
Bitterhet fra bitterhumle er jo bitterhet, så hvis du ikke liker bitterhet så bør du kanskje dempe litt på bruken. Med smooth bitterhumle så menes det kanskje at den har lite cohumulone? Humler med høy cohumulone oppleves gjerne som litt skarpe og røffe. Gode eksempler er chinook og columbus, gir litt planke-preg, hvis jeg kan finne opp og bruke det uttrykket..
 
Bitterhet fra bitterhumle er jo bitterhet, så hvis du ikke liker bitterhet så bør du kanskje dempe litt på bruken. Med smooth bitterhumle så menes det kanskje at den har lite cohumulone? Humler med høy cohumulone oppleves gjerne som litt skarpe og røffe. Gode eksempler er chinook og columbus, gir litt planke-preg, hvis jeg kan finne opp og bruke det uttrykket..
Ja det er nettopp det at den har lite cohumulone som trekkes frem når det gjelder Horizon.
 
Hvis du har drukket flaskeølen og fortsatt synes den er for bitter, ville jeg bare tonet ned litt på bittertilsetningen. Gahr har sagt at han for det meste bare bruker Kalsiumklorid i ølene for tiden, noe som demper den opplevde bitterheten/tørrheten (mest tørrheten egentlig, synes jeg), så han har ikke pushet ekstra på bitterhet i vannjusteringene sine. Men, med forbehold at han faktisk har brukt en del kalsiumsulfat i de du har smakt, det vet jeg ikke noe om.
 
Hvis du har drukket flaskeølen og fortsatt synes den er for bitter, ville jeg bare tonet ned litt på bittertilsetningen. Gahr har sagt at han for det meste bare bruker Kalsiumklorid i ølene for tiden, noe som demper den opplevde bitterheten/tørrheten (mest tørrheten egentlig, synes jeg), så han har ikke pushet ekstra på bitterhet i vannjusteringene sine. Men, med forbehold at han faktisk har brukt en del kalsiumsulfat i de du har smakt, det vet jeg ikke noe om.
Jeg synes egentlig bitterheten i flaskeølen var veldig god. Men jeg innser jo at Gahr og gutta har litt mer stålkontroll på bryggingen en meg, er redd for å gjøre en unøyaktighet og plutselig ende med en IBU på over 80 og vel så det. Planlegger jeg en på 60 så har jeg masse slingringsrom.
 
Da ville jeg bare kjørt på med 1:1 oppskrift, så vet du hvordan det ligger an, og kan gjøre justeringer deretter til neste brygg.

Med mindre du driter deg skikkelig ut, som at du tar alle tilsetninger på 60 min så er det bare å kjøre på, ikke vær redd for å brygge øl :) Driter du deg ut så lager du bare en til ;)
 
Apropos Fløien og humle: Tenkte jeg skulle prøve meg på denne, men Horizon ser ikke ut som den er mulig å skaffe om dagen. Burde jeg gå for Magnum da (ref. http://www.glennrlie.net/humle), eller er det andre som vil passe bedre? Eller burde jeg rett og slett vente til humlehøsten 2015 kommer på markedet, og Horizon blir mulig å få tak i igjen?
 
Jeg lagde den nettopp med 66G chinook som bitterhummle. står på fat nå. gleder meg til å teste. blir sikkert meget bitter.
 
Tilbake
Topp