Restebrygg med ett hint av røyk, hvilken humle?

Heisann folkens:)

Jeg har nettop malt korn for ett restebrygg bestående av:

3 kg (54,5%) Pilsen 2RS Malt
1 kg (18,2%) Smoked Malt
0,5 kg (9,1%) Chocolate Malt
1 kg (18,2%) Maris Otter Pale Ale Malt

Lurer på hvilken humle dere vil anbefale i dette, jeg har følgende på lager:

Chinook
Cascade
Saaz
CTZ
Athanum

Tenkte å gjære med Safale US05, har også US04

Takk for ett flott og informativt forum:)
 
Jeg ville nok kjørt på med Saaz på 60 minutter, og kun 60 minutter. Røyksmak og humlesmak kræsjer litt har jeg lest. Nok humle til 0,5 IBU/OG ratio. Og safale US-05.
 
Mi erfaring er at du må ha mykje humle for å bryte gjennom røyksmaken. Då er det like greitt (og billegare) å droppe smaks- og aromahumla.
 
Fant detter på bryggselv din side

Brukes hovedsaklig som bitterhumle.
Chinook har urte aroma, noe sitrus og kan gi røyk-aktig aroma hvis den brukes på slutten av koketid.
 
Chinook har vel høgast alfasyrenivå av dei humlene du har, så då er det greitt å bruke denne. Du kan vel også prøve trikset frå bryggselv.no og tilsette Chinook mot slutten av koketida. Kor mykje du treng veit eg strengt tatt ikkje, men ville nok tenkt 1,5 gram pr liter vørter.

Av gjær ville eg kanskje valgt S-04 sidan den skal gjære mindre ut enn US-05. Om du vel 05 som gir eit reinare resultat, så ville eg meska på 68 - 69 grader, for eg meiner at eit røykøl treng kropp og fylde.
 
Takk for fine svar:)

Ble å prøve med Chinook, koker vørter nå.

Ble litt skuffet da det er fint lite smak av røyk på vørteren, er nok litt for mye sjokolademalt som overdøver røykmalten.
Men forøvrig er vørteren sabla god så jeg er spent på hva resultatet blir:)
 
Tilbake
Topp