Røkmalt, hvor mye skal jeg bruke?

Heisann.

Jeg er i ferd med å brygge en brown ale, så jeg sitter nå her å styrer med oppskriften. Denne gangen vil jeg ha et ørlett røkpreg ved siden av brown malten.

Jeg er redd for å bruke for mye, så jeg lurer på hva slags mengde som passer i denne oppskriften?

Røkmalten jeg har er Castle torvrøkt malt EBC 4-8 (petit agentur)

BROWN ALE

21L

4000g Pale Malt            65,6%
670g Crystal Malt 80L    11,0%
610g Oats, Flaked        10,0%
455g Røkmalt              7,50%
245g Special B            4,00%
120g Brown Malt          2,00%


Alle innvendinger tas i mot med takk!! :)
 
Uten selv erfaring med Castle torvrøkt så vil jeg anta at 7,5 % er ganske mye om du kun vil ha et hint ar røyk. Noe eksakt % kan være vanskelig å anbefale.
 
Tja, 5% er sikkert en god start - det blir i hvert fall øl av det.

Min erfaring er at torvrøyt malt har en langt mer brutal og 'mineralisk' røyksmak enn trerøkt malt. Men her er det også forskjeller, og castle malting har flere typer torvrøkt malt - og noe av forskjellen er hvor kraftig de er røkt. Se deres 'Destilling', 'Peated', 'Whisky' og 'Whisky Light'. Det er tallene for phenoler som du må se etter for å se om det er en mild eller brutal malt. Jo høyere tall, jo mer røykpreg. Ellers finner du mye dyp nerding om phenoler og røykpreg blant whisky-freakene.

Du finner lista over malt fra Castle (med pekere til spesifikasjonene) på http://www.castlemalting.com/CastleMaltingMalts.asp?Language=English
Selv liker jeg bedre trerøkt malt, og bruker gjerne 100% slik malt i røykøl. Men da blir det selvfølgelig ikke 'hints av røyk'.
 
Anders Christensen skrev:
Selv liker jeg bedre trerøkt malt, og bruker gjerne 100% slik malt i røykøl. Men da blir det selvfølgelig ikke 'hints av røyk'.

100% røykmalt høres tøft, men spennende ut.
I et slikt øl, hvor bittert og hvor høy alkoholprosent?
Kan tenke meg at gjærens egenskaper forsvinner " i røyken" så en kan vel bruke det meste. ;D
 
Tilbake
Topp