"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Neste brygg blir med Cashmere. Gristen er allerede blandet og knust:
97% Pale malt
3% Caramunich I

13L i gjæringskaret med OG ca.1050. Imperial A01 (WLP007).

Når jeg søker på Cashmere på forumet får jeg mest treff på @loebrygg og @Kold Brygg, men selv om disse er tagget ber jeg alle med erfaring om forslag til humleskjema for noe som ikke er veldig bittert med denne humla?
 
Sist redigert:
Neste brygg blir med Cashmere. Gristen er allerede blandet og knust:
97% Pale ale
3% Caramunich I

13L i gjæringskaret med OG ca.1050. Imperial A01 (WLP007).

Når jeg søker på Cashmere på forumet får jeg mest treff på @loebrygg og @Kold Brygg, men selv om disse er tagget ber jeg alle med erfaring om forslag til humleskjema for noe som ikke er veldig bittert med denne humla?
Jeg synes denne humla er i overkant gressaktig i IPA. Ikke brygget selv, men smakt kommersielle øl. Synes den fungerer bedre med belgisk gjær i belgisk IPA. Har smakt et par eksempler der som var bedre. Både kommersielt og hjemmebrygget.
Ikke testet i APA antar den fungerer bedre der. Var meget god i en Amerikansk blonde jeg brygget.
 
Vil prøve meg på en NØ # 500. Regner med at jeg kan kjipe inn på humla ? Det sies jo at over 100 IBU kjennes ingen forskjell ?
Denne oppskriften lå på BF, men jeg har modifisert den litt. Vennligst korrigér

IMG_1286.jpeg
 
Sist redigert:
Jeg synes denne humla er i overkant gressaktig i IPA. Ikke brygget selv, men smakt kommersielle øl. Synes den fungerer bedre med belgisk gjær i belgisk IPA. Har smakt et par eksempler der som var bedre. Både kommersielt og hjemmebrygget.
Ikke testet i APA antar den fungerer bedre der. Var meget god i en Amerikansk blonde jeg brygget.

Funker bra i Belgisk ja, og i kombinasjon med andre humler i IPA
Vil nok gå i SHAPA også, med litt moderasjon
 
Uten mørk malt -ingen stout
Du kan selvfølgelig pøse på med brown og amber malt
men jeg mener dette bare er et gimmick øl
Dette er feil. På 1800-tallet hadde de en annen tilnærming enn vi har i Michael Jackson klamme rammer.

Stout = sterkt øl uavhengig av farge. (Kilde: Martyn Cornell).

Cornell og Pattison koser seg og belærer i kommentarfeltet ;)
 

 
Dette er feil. På 1800-tallet hadde de en annen tilnærming enn vi har i Michael Jackson klamme rammer.

Stout = sterkt øl uavhengig av farge. (Kilde: Martyn Cornell).

Cornell og Pattison koser seg og belærer i kommentarfeltet ;)

På 1800-tallet ja, men det er vel ikke slik vi tenker om stout i dag
Det skaper bare mer forrvirring enn fornuft. Det finnes flere andre sterke øl typer å ta av
 
På 1800-tallet ja, men det er vel ikke slik vi tenker om stout i dag
Det skaper bare mer forrvirring enn fornuft. Det finnes flere andre sterke øl typer å ta av
Fins det andre ølstiler hvor det er typeriktig med lys sjokolade og nøtter, som eksempelet over? Jeg har ikke brygga på snart to måneder nå. Tok juleferie, så to uker kurs i england, og begynte like så greit på å pusse opp hovedbadet i midten av januar. Frister å eksperimentere littegrann kjenner jeg på tross av at jeg stort sett er en ølbrygger som liker disse trauste gamle klassiske ingrediensene og ølstilene.
 
Sist redigert:
Spørsmålet er om du vil få så mye av det uansett i et lyst øl uten røsted malt
Ja, hvem vet hvordan det blir. Det er noe jeg aldri har smakt før så det trigget interessen litt sånnleis. En oppskrift på Brewers Friend har dette av tilsetninger.

  • 8oz Raw Macadamia Nuts (ground) added to mash
  • 8oz Chocolate Macadamia Nut Whole Coffee Beans added to fermentor after primary
  • 2 whole vanilla bean added to keg
  • 4oz white chocolate powder (fermentor)
  • 4oz white chocolate powder (keg)
  • 2oz Cacao nibs (keg)
 
Jeg går svanger med en Irish red ale - med hint av røkt torv. Usikker på hvor mye peated malt jeg skal bruke, og også litt på humleskjema. Vil veldig gjerne ha en slik Kilkenny farge - uten at det er Kilkenny, for den er litt tynn synes jeg.

OG 1.055
FG 1.016
5,1% ABV.
31 IBU,
22 EBC

Meske på 67 grader i 70 min, og 72 grader i 45 min.

Malt:
4,15 kg Muntons Maris Otter
0,4 kg Weyermann Carared
75 gram Peated (Bestmalz ? Kjøpt hos Holmbrew, men glemte å spørre hvor den kom fra)
50 gram Crisp Roasted Barley

Humle
20 g Target @ 60 min
25 gr Fuggles @ 10 min (har igjen en slant som godt kan brukes opp, ellers ville jeg vel gått for EKG her også)
25 g East Kent Golding @ 5 min

Gjær
Lallemand Nottingham (tenker jeg - eller WLP 004? - har begge)

Det må da være noe som har prøvd noe slikt før meg?
 
Jeg går svanger med en Irish red ale - med hint av røkt torv. Usikker på hvor mye peated malt jeg skal bruke, og også litt på humleskjema. Vil veldig gjerne ha en slik Kilkenny farge - uten at det er Kilkenny, for den er litt tynn synes jeg.

OG 1.055
FG 1.016
5,1% ABV.
31 IBU,
22 EBC

Meske på 67 grader i 70 min, og 72 grader i 45 min.

Malt:
4,15 kg Muntons Maris Otter
0,4 kg Weyermann Carared
75 gram Peated (Bestmalz ? Kjøpt hos Holmbrew, men glemte å spørre hvor den kom fra)
50 gram Crisp Roasted Barley

Humle
20 g Target @ 60 min
25 gr Fuggles @ 10 min (har igjen en slant som godt kan brukes opp, ellers ville jeg vel gått for EKG her også)
25 g East Kent Golding @ 5 min

Gjær
Lallemand Nottingham (tenker jeg - eller WLP 004? - har begge)

Det må da være noe som har prøvd noe slikt før meg?
Trur det er en grei mengde torvrøykt. Kjør på:).
 
Rapporter resultatet, er på jakt etter noe liknende. (Jeg spurte heller ikke hvor peatedmaltet til Holmbrew kom fra da jeg kjøpte for en ukes tid siden).
 
Tilbake
Topp