Sestos D1S-VR-220

oysts

 
Har en Sestos D1S-VR-220 som jeg prøver å koble sammen med følgende PT100 tempføler: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=181058150772
Har koblet strøm inn på 9 og 10 og PT100 med rød på 3 og de to blå på 4 og 5. Jeg har satt Input sensor (sn) til 21 (PT100) i oppsettet på Sesos´en. Har ikke koblet til SSR og varmekilde enda fordi jeg vil få kontroll på tempsensoren først, men det har vel ingenting å si?

Når jeg tester oppsettet i et glass med kaldt vann fra springen viser displayet 22,3 grader. I romtemperatur viser den om lag 28 grader. Noen tips til hva som er gale?

Øystein
 
Etter tegningen skal dei to som har lik farge (blå) vera kobla til 3 og 4 (den eine til 3 og den andre til 4) og så skal den som har eigen farge (raud) vera kobla til 5. Og som du seier skal sensor setjast til 21. 

Om du ser på sensoren du har kjøpt så står det at det er ein Thermocouple … og så stårt det PT100 (som kanskje er misvisande?)..    Om det er ein thermocouple er det IKKJE ein RTD PT100 sensor. RTD PT100 sensorar som innstillina 21 peikar på er for RTD  - Resistance Themometer Detectors. 

Om det er ein Thermocouple fins det fleire innstillingsmulighetar basert på kva slag det er:  Platina-Plating (S) så brukar du 2, std. innstillinga 0 (K) er for Nikkel-krom/Nikkel-Aluminium, 3 (T) er for koppar/koppar-Nikkel  og så vidare. 

Mi erfaring med temperatursensorar og ebay (les billeg frå kina) er at det verkar som om det ikkje alltid er slik at seljar har heilt kontroll. 

Du kan jo prøva med f.eks. 1 og sjå om det hjelper.  Eksakt korleis koplinga skal vera for ein thermocouple med 3-ledningar anar eg ikkje - kanskje du finn noko på annan stad på forumet ?
 
Sidan den har tre ledningar blir eg overraska om det er ein thermokoplar.

Om du har eit multimeter kan du sjekke om sensoren virkar. Skal måle 100 ohm ved 0 grader C og ca 108 ohm i romtemp (20 grader) mellom eine blå (likegyldig kven av dei) og rød.
0 ohm mellom dei to blå.

Dobbeltsjekk innstillingane i menyen om det viser seg at sensoren måler OK.

Ein annan ting eg har vore borti er at det er dårleg kontakt mellom printkortet inne i PID'en og tilkoblingsklemmene bak. Kan vere verd ein sjekk.
 
Tusen takk for svar. Lett å gå seg vill i eBay-jungelen :) Burde kjøpt et ferdig sett med Pid, SSR og PT100....

Jeg la forresten merke til i dag tidlig at selv om det er to blå klemmer på ledningene så er den ene ledningen blå og den andre litt grå/svart.

Har du peiling på om denne kan brukes sammen med Sestos og eventuelt hvordan den skal kobles og hvilken verdi Sn skal settes til? Har nemlig en slik liggende...
K-Type Thermocouple Temperature (http://www.ebay.com/itm/320749817801?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2648)


Skal måle den med multimeter i løpet av kvelden.

Øystein
 
K-type er den som er standard (innstilling 0).

og som Protto seier: thermocouple har 2 leiarar.    og RTD har 3 (eller 4).    Sikkert lurt å sjekka alle 3 mulighetane når du først sjekkar motstanden.
 
katla skrev:
K-type er den som er standard (innstilling 0).

og som Protto seier: thermocouple har 2 leiarar.    og RTD har 3 (eller 4).    Sikkert lurt å sjekka alle 3 mulighetane når du først sjekkar motstanden.

:ilike:

veldig lurt!
 
oysts skrev:
Har en Sestos D1S-VR-220 som jeg prøver å koble sammen med følgende PT100 tempføler: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=181058150772
Har koblet strøm inn på 9 og 10 og PT100 med rød på 3 og de to blå på 4 og 5. Jeg har satt Input sensor (sn) til 21 (PT100) i oppsettet på Sesos´en. Har ikke koblet til SSR og varmekilde enda fordi jeg vil få kontroll på tempsensoren først, men det har vel ingenting å si?

Når jeg tester oppsettet i et glass med kaldt vann fra springen viser displayet 22,3 grader. I romtemperatur viser den om lag 28 grader. Noen tips til hva som er gale?

Øystein
Jeg har sensor som heter PT-100+
la nr 3 stå, og bytt 4 og 5.
Disse sensortypene er i motsetting til vanlig PT-100 ikke likegyldige på 4 og 5.... Med de ombyttet får du en slik feil...
 
Fikk K-Type sensoren til å fungere med innstilling 0 og blå kabel på 3 og rød på 4.
Har ikke testet sensoren med 3 ledere enda.

Tusen takk for hjelp, nå kan jeg endelig begynne å teste :)

Øystein
 
Åpner tråden igjen siden jeg nå sliter med å koble til SSR. Jeg har full effekt på varmeelementet selv om temp er langt over satt verdi på Sestos. Kjører jeg autotune så går temp rett opp i 100 grader og det fosskoker.

Har jeg et SSR som ikke kan kobles via PID eller er det noen instillinger på Sestos som må endres for å få det til å fungere?

Jeg har følgende SSR: http://www.ebay.com/itm/1pc-KYOTTO-...88?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20b9aba410
Jeg kan lage et koblingsskjema om det trengs.

Øystein
 
Tusen takk! Sånn går det når man shopper ting man har lite peiling på fra Ebay :)

Bestilt, får håpe den kommer innen neste brygg.

Øystein
 
Tilbake
Topp