Sestos hjelp!!

Zoran

 
Lurer på om noen der ute kan hjelpe meg med koblinga av sestos pid, kort forklart, som dere ser på bilde nr 1 er SV på 35 og PV 26,8 grader og da er SSR på og strømmen er i uttaket som dere ser på bilde nr 2 (akkurat som skal det være), men på bilde 3 ser vi at Sv er på 35 men PV er på 35,5 og SSR er ikke på (akkurat som skal det være) men jeg for fortsatt strøm i uttaket, er det noen der ute som kan fortelle meg hva gjør jeg feil..
 

Vedlegg

  • 2.jpg
    2.jpg
    1,5 MB · Sett: 876
  • 1.jpg
    1.jpg
    1,5 MB · Sett: 871
  • 3.jpg
    3.jpg
    1,4 MB · Sett: 861
  • 4.jpg
    4.jpg
    1,4 MB · Sett: 843
Stilig bryggeboks :)

Su seier du får straum i uttaket når PID og SSR er av. Men du har berre målt med multimeteret? Slik eg fårstår deg har du ikkje kobla til lasta enda.

Dette er heilt normalt, og slik det skal vere. SSR har ein lekasjestraum som er meir enn stor nok til at instrumentet måler spenning der når den er ubelasta og SSR er på. Når du koblar lit varmeelementet vil det forandre seg. Lekkasjestraumen er veldig låg og spenningsfallet over den relativt låge motstanden i varmeelementet vil bli redusert til millivolts.
 
Takk for svaret Protto, men jeg har prøvd med vannkoker og da for jeg samme resultatet, den er på 2kw men mitt HLT her varmeelmentet på 3,5kw kanskje jeg skal prøve med den??
 

Vedlegg

  • 6.jpg
    6.jpg
    1,3 MB · Sett: 705
  • 6.jpg
    6.jpg
    1,3 MB · Sett: 728
  • 5.jpg
    5.jpg
    1,3 MB · Sett: 738
Har du koblingskjema? Ikke lett følge ledere der :)
En annen årsak kan være deffekt ssr. Har du ett reserve, så prøv det. Pid er ihvertfall ok....
 
Jeg hadde en lignende feil pa mitt oppsett, da jeg koblet det opp å prøvekjørte anlegget så slo PID ut og inn som det skulle men det var konstant spenning ut av SSR, mistenkte at SSR var deffekt, releet ble meget varmt (3 kw) så jeg monterte det på ei kjøleribbe som ett siste forsøk, da fungerte det som det skulle og har ikke hatt noe problem med det siden, prøv å skru SSR til aluboksen å prøv da, bare for moroskyld.
 
Nå har jeg skrudd kjøleribbe på SSR og det skjer fortsatt det samme, den slår ikke ut.. du nevnte at din SSR blir veldig varmt men det skjær ikke hos meg, men jeg bare testprøver med en vannkoker.... :mad:
 
Jeg kan tegne en koblingskjema litt seinere men her er det bedre bilde i mens..
 

Vedlegg

  • 7.jpg
    7.jpg
    1,5 MB · Sett: 708
Hei, det var ikke så lett å følge ledningene dine..
Men for meg ser det ut til at du har koblet SSR'en i paralell med bryteten.
Hva skjer når du skrur av bryteren i frontpanelet ditt? Virker SSR' en da?

Ser også ut som om den blå ledningen din går både direkte fra inntaket til boksen og fra bryteren. Da vil du ikke få et topolet brudd til kontakten slik du burde.
 
Ja, jeg har koblet bryteren paralelt med utaket, vil gjerne ha mulighet å slå av og på i tilfele jeg har ikke vann i HLT og i tilleg har jeg en led indikator som jeg vil gjerne at den slå seg på når SSR slår på varmeelementet (HLT)
SSR virker når jeg slår av bryteren med da er det ingen strøm i utaket..
Jeg håper at jeg har forklart godt nok..
 
Zoran skrev:
SSR virker når jeg slår av bryteren med da er det ingen strøm i utaket..
Når du sier at SSR virker, så mener du at det lyser på SSR'en?
Det betyr vel bare at den får "styresignal" inn, selve SSR'en kan værfe defekt selvom..
 
Sniker inn et spørsmål, håper det er greit.

Jeg har koblet til vannkokeren og lagt PT100 elementet oppe i der for å teste en av PID'ene i skapet. Satt "set" temp til 75gr. Den regulerer forsåvidt fint, men "faktisk" temp legger seg 1,5 - 2gr over, og stabiliserer seg der.

Så vidt jeg har skjønt, finnes det en autotuning funksjon i disse PID'ene. Hva gjør den?

Beklager banale spørsmål, men den vedlagte "manualen" var ikke så veldig utfyllende.
 
Helge T skrev:
Du må autotune den for at den skal venne seg til oppsettet ditt.

Mulig Zoran har svidd SSRen sin?

Takk, skal det stilles inn på noen spesiell temp først (i Pid mode (2)) før man går til ctrl -> autotune (2)?
 
Mårn Zoran.
Ser du har litt problemer, jeg klarer ikke helt og se alle ledningende dine. Men jeg har rabbla ned litt i paint om hvordan jeg ville ha koblet det, og har koblet hos andre. Jeg ser du har 2-polt brudd, imo er det ikke noe poeng. Er det feil på utstyret så smeller det, heller du 50L vørter på morroa så smeller det.. Hvis du tar deg tid til og koble det slik som vist på tegning, får du mindre med kabler og jeg tipper det vill fungere  :ilike:

Jeg har skrevet litt på bildet, hvis det er noe jeg har "koblet " feil eller du vil skal fungere på en annen måte, please speak, så skal jeg tegne litt til  :biersmile: :biersmile:
Jeg vet ikke hvor mye elekto stuf du kan, så jeg har tegnet litt enkelt.

Direkte N leder til kontakt for varmekilde, fra SSR til bryter, fra bryter til diode og siste fase til varmekilde. Nå vil alltid dioden lyse da varme-elementet ditt er slått på.
Koblingspunktet ditt i midten, har jeg brukt minst mulig av forskjellige grunner, men der kan du også ta 230v til annet snadder i boksen din.

Tegningen er som følger : *TROMMEVIRVEL*


EDIT: Feil farger til L/N.. spiller ingen rolle for kobling
 

Vedlegg

  • Sestos.png
    Sestos.png
    78,5 KB · Sett: 699
Lunde skrev:
Sniker inn et spørsmål, håper det er greit.

Jeg har koblet til vannkokeren og lagt PT100 elementet oppe i der for å teste en av PID'ene i skapet. Satt "set" temp til 75gr. Den regulerer forsåvidt fint, men "faktisk" temp legger seg 1,5 - 2gr over, og stabiliserer seg der.

Så vidt jeg har skjønt, finnes det en autotuning funksjon i disse PID'ene. Hva gjør den?

Beklager banale spørsmål, men den vedlagte "manualen" var ikke så veldig utfyllende.
Hvis den stabiliserer seg 1,5 - 2 grader over og du er sikker på dette, så kan du bare justere "off-set" til riktig temp.  :ilike:
 
MagnusU.V skrev:
Mårn Zoran.
Ser du har litt problemer, jeg klarer ikke helt og se alle ledningende dine. Men jeg har rabbla ned litt i paint om hvordan jeg ville ha koblet det, og har koblet hos andre. Jeg ser du har 2-polt brudd, imo er det ikke noe poeng. Er det feil på utstyret så smeller det, heller du 50L vørter på morroa så smeller det.. Hvis du tar deg tid til og koble det slik som vist på tegning, får du mindre med kabler og jeg tipper det vill fungere  :ilike:

Jeg har skrevet litt på bildet, hvis det er noe jeg har "koblet " feil eller du vil skal fungere på en annen måte, please speak, så skal jeg tegne litt til  :biersmile: :biersmile:
Jeg vet ikke hvor mye elekto stuf du kan, så jeg har tegnet litt enkelt.

Direkte N leder til kontakt for varmekilde, fra SSR til bryter, fra bryter til diode og siste fase til varmekilde. Nå vil alltid dioden lyse da varme-elementet ditt er slått på.
Koblingspunktet ditt i midten, har jeg brukt minst mulig av forskjellige grunner, men der kan du også ta 230v til annet snadder i boksen din.

Tegningen er som følger : *TROMMEVIRVEL*


EDIT: Feil farger til L/N.. spiller ingen rolle for kobling
har ikke paint tilgjengelig, så får ikke redigert selv, det mangler en ledning mellom SSR og fast L.
 
nordtvedt skrev:
MagnusU.V skrev:
Mårn Zoran.
Ser du har litt problemer, jeg klarer ikke helt og se alle ledningende dine. Men jeg har rabbla ned litt i paint om hvordan jeg ville ha koblet det, og har koblet hos andre. Jeg ser du har 2-polt brudd, imo er det ikke noe poeng. Er det feil på utstyret så smeller det, heller du 50L vørter på morroa så smeller det.. Hvis du tar deg tid til og koble det slik som vist på tegning, får du mindre med kabler og jeg tipper det vill fungere  :ilike:

Jeg har skrevet litt på bildet, hvis det er noe jeg har "koblet " feil eller du vil skal fungere på en annen måte, please speak, så skal jeg tegne litt til  :biersmile: :biersmile:
Jeg vet ikke hvor mye elekto stuf du kan, så jeg har tegnet litt enkelt.

Direkte N leder til kontakt for varmekilde, fra SSR til bryter, fra bryter til diode og siste fase til varmekilde. Nå vil alltid dioden lyse da varme-elementet ditt er slått på.
Koblingspunktet ditt i midten, har jeg brukt minst mulig av forskjellige grunner, men der kan du også ta 230v til annet snadder i boksen din.

Tegningen er som følger : *TROMMEVIRVEL*


EDIT: Feil farger til L/N.. spiller ingen rolle for kobling
har ikke paint tilgjengelig, så får ikke redigert selv, det mangler en ledning mellom SSR og fast L.
Nei, den har blå fast spenning, og når SSR slår seg på tar vi BRUN ledning som er manglene( og styrende fas ), via bryter til stikkontakt.. trenger ikke bruke begge " faser" på SSR ?!
Bryteren på tegningen er i avslått stilling, når du slår den på vill diode lyse og stikk fungere
 
MagnusU.V skrev:
Nei, den har blå fast spenning, og når SSR slår seg på tar vi BRUN ledning som er manglene( og styrende fas ), via bryter til stikkontakt.. trenger ikke bruke begge " faser" på SSR ?!
Bryteren på tegningen er i avslått stilling, når du slår den på vill diode lyse og stikk fungere
Det stemmer overhodet ikke. SSR fungerer som en èn polet bryter/relè og får en styrespenning på 12VDC fra PID'en, den får ikke noe tilførselspenning utover det.
 

Vedlegg

  • 2012-11-01 14.31.17.jpg
    2012-11-01 14.31.17.jpg
    1,2 MB · Sett: 514
Det mangler en leder mellom N og SSR 1 iallefall. Som Håkon nevner er styrestrømmen fra sestos (6 og 8 hvis jeg husker rett?) 12v, men kanskje dere misforstår hverandre? Man skal ikke ha begge 230v gjennom SSR.
 
Tilbake
Topp