Simcoe IPA

Kvelden for IPA brygging.

Har lenge gått og planlagt brygging av IPA med Simcoe som bitterhumle, og i kveld bestemte jeg meg for å sette i gang, og for å teste det nye Fluke 54-II tempmåleren min.

Har hatt gjærstarterene stående siden tirsdag og fant derfor ut at i kvled kl 18 så var tiden moden for litt brygging igjen, var tross alt 14 dager siden sist :)

Vasket utstyr og gjorde alt klart, og etter litt roting fikk jeg endelig satt i gang med meskingen. Mesket 11kg med en grei IPA blanding og satte i gang.
Oppskrift kommer senere, har ikke den foran meg nå. Men 1830 var mesket i gang, og sirkulasjonspumpa var satt i gang. Etter 75min på 65,3- 65,8 grader så økte jeg temp'n til 78grader i 15min tilsatte da 18l vann med 93,5 graer for å få tempen riktig, dette gik kjempefint, mesket i 15 mn på 78 graer før jeg startet renningen. Fikk rent gjennom så jeg hadde 46l med vørter med 1048 i følge vekta mi.

Startet koking og tilsatte sukker etter 30 min, 60 min igjen av kokinga og tilstte da 100G Simcoe humle og 75g Cascade humle, dette fikk koke til det hadde kokt i 45min og tilstte så 15g Challenger, deretter 25g Cascade, 25g Amarillo og 35g Challanger.

Etter koking avar ferdig så var det kjøling av brygget, og med gode 36 liter i melkespannet, så var det nedkjølt til 25C på ca 10min. Deretter var det å få det i gjæringspann og tilsatte gjæren ca 2330. Nå står det 2 spann med 18L med 2 forskjellige gjærkulturer å godgjør seg på badt. Den en er med WLP051 (2. genrasjon) og et spann med London ESB.

Så nå er det bare å vente på godsakene.

KRaaen
 

Vedlegg

  • sirkulasjonspumpe.jpg
    sirkulasjonspumpe.jpg
    210,2 KB · Sett: 301
  • spreder.jpg
    spreder.jpg
    130,9 KB · Sett: 304
  • fluke54II.jpg
    fluke54II.jpg
    158,6 KB · Sett: 325
  • koking.jpg
    koking.jpg
    166,7 KB · Sett: 317
Oppdatering fra 12. juni 

Da er IPA'en komt på fat til sekundergjæring, målte OG til 1016 etter 3 dager, og fikk den over på corneliusfat.
I kveld klarte jeg ikke lengre å holde fingrene vekke fra fatet og MÅTTE bare ha en liten smaksprøve, OG WOHW for en humlesmak..... Tror jeg faktisk skipper jobb i dag fredag 

Nei smaken var ikke noe å utsette på, var over all forventning, så dette gleder jeg meg virkelig til det har fått stått noen uker til.... Synd det er sååååå lenge å vente. Smaken var litt rå enda, men det kommer seg nok med litt tolmodighet. Men er det noe jeg ikke har så er det det.

I følge oppskriften så er det en IBU på 86, det er en økning på ca 30 fra forrige IPA jeg hadde, og den var jævl... god.

Hadde også en smak av "Sommer Ale'en" som vi lagde for 3 uker siden, og den er snart klar for konsumering. Det er en lys ale med lav bitterhet, men en kjempegod tørsteslukker nå i varmen.

Skål og god sommer til Dere alle der ute 
Kraaen  :biersmile:
 
Tilbake
Topp