Skikkelig noobtabbe: mesket på 78 grader

Gikk litt fort i dag, gikk for å sjekke speidelen som nå har mesket det som skulle væt kolch vørter i 78 grader i 90 minutter.

Er dette bare å kaste med en gang ? Noen med praktisk erfaring ?
 
Har vært borti det samme en gang selv. Temperaturen var neppe så høy som fryktet, og ølet ble ok. Brygging er ganske tilgivende for meskefeil. Det blir oftest øl uansett. Eller RDFFGEEAAQQEYUBBA som man sier heromkring.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
ugg, ja, men jeg har bare svært overfladisk kjennskap til mesketemperaturenes innvirkning, Men på 78 grader så er jo alt av enzymer rota til, er det ikke ? Nødløsningsforslag ? Koke en kilo spraymalt oppi, og kalle hele greia 'sweet kolner' ? :D
 
Jo, på 78C er alt ødelagt, men du skal ikke være sikker på at mesken din har ligget på den temperaturen hele tiden.
Du kan hive oppi DME, nen får en bedre erfaring med å fullføre løpet du har påbegynt. (Mener jeg).


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
hm. tja. #DLEG :) 500g DME, 500g rørsukker, godt med O2, planlagt mengde humle. Værste som egentlig skjer er at Samsung ølgjæringsskap er opptatt unødig i 2 uker, og et corny fat kunne vært brukt bedre. Hvor hadde verden vært uten at noen 'boldly goes where no man went before' ? :D
 
Her må du heilt klart stå løpet ut. Det verste som kan skje no er at du tømmer ut det heile, noko du allereie er nær ved, i beste fall får du brukbart øl + ny god viten for bryggemiljøet. Dei mest utrulege ting har skjedd grunna feil som dette, kanskje vert sweet kölsch the next big thing.
 
Du kan sjekke om stivelsen er konvertert med jod, hvis du har det tilgjengelig. Hvis mesken ikke har fått konvertert kan du prøve å meske mer basemalt med vørteren som væske. Da får du tilsatt enzymene som trengs. Som bonus får du mye sterkere vørter.. :)
 
Du kan sjekke om stivelsen er konvertert med jod, hvis du har det tilgjengelig. Hvis mesken ikke har fått konvertert kan du prøve å meske mer basemalt med vørteren som væske. Da får du tilsatt enzymene som trengs. Som bonus får du mye sterkere vørter.. :)

Har ikke jod. Har noe mer pilsmalt, men det skal gå til en XII 'lilgnende' trapistøl jeg må brygge til uka pga kandisirup jeg fikk tak i som er på vei til å gå ut på dato. Nei, vi gjør det billig og artig. Rørsukker og mulig 500g spraymalt. Alternativet er å kaste ut alt, og fortsette bryggeplanene, men denne kölchen skulle være til festlig lag for ikke-ølnerder. Who knows.. kanskje det blir det beste ikke-ølnerdølet de har smakt :D
 
Jeg må bare legge til at vanligvis dobbeltsjekker jeg parametre, men i dag kom vi (familien) tilbake fra lenger opphold, og jeg hadde ferdig kverna opplegg til denne kölneren liggende, stressa med å pakke ut bagasje for 2 uker, mate kidsa, roe ned kona om at ølmeskinga ikke var noe problem på 'sia' av annet, legge barna, og *BOOFF* magi, feil temp på mesketemp (til min forklaring videre har jeg også 40 halvlitere guiniess-lookalikes jeg må flaske i dag, ikke fate, men flaske.. og vaske)
 
Ville sjekket SG etter fem dager og hvis den er langt unna det du forventer ville jeg helt det ut. Hvis du har andre brygg på trappene som trenger kjøleskapet.
 
Yeah.. sweer kölch in the fridge. Etter å ha hivd innå med demra og spraymalt, endte OG på 1.072, så dette her kan slå alle veier :D Tappa guiness klonen fikk jeg gjort og, så alt i alt en ok dag.
 
Gjærer du kölsch i kjøleskap? Hvilke stamme bruker du?

Vel, det er ingenting som stemmer på dette brygget, jeg kjøpte et ferdig sett på en webshop mens jeg skulle ha noe andre greier, og artig nok fulgte det med US-05

Det er for øvrig ikke et kjøleskap, men et vinskap som kan reguleres fra 4-18. US 05 starter jeg på 15 grader, og skrur opp mot 18 i løpet av de første dagene.
 
Hvordan ble meskingen gjort?

Hadde du varmet opp alt vannet før du tilsatte kornet, slik at temp traff 78 grader umiddelbart. Eller ble det varmet opp til 78 grader etter at kornet var tilsatt?

Det skjer ingen konvertering ved 78 grader men, om du startet på midten av 60 tallet og brukte 15-20 min på å nå 78, så kan du ha oppnådd full konvertering. FG blir trolig skyhøy dog. Det vil inneholde nesten bare ugjærbart sukker, og smake mer som vørterøl.

Hvis SG faller bare noen få poeng. Kan du tilsette enzymer og ev WLP99 gjær. Men jeg ville dumpet det i komposten.
 
Sist redigert:
Hvis skaffer deg Brett gjær kan du jo lage en øl med brettkarakter. Brettgjæren spiser som kjent de "ugjærbare" sukkermolekylene, verdt å eksperimentere med...!
 
Hvordan ble meskingen gjort?

Hadde du varmet opp alt vannet før du tilsatte kornet, slik at temp traff 78 grader umiddelbart. Eller ble det varmet opp til 78 grader etter at kornet var tilsatt?

Det skjer ingen konvertering ved 78 grader men, om du startet på midten av 60 tallet og brukte 15-20 min på å nå 78, så kan du ha oppnådd full konvertering. FG blir trolig skyhøy dog. Det vil inneholde nesten bare ugjærbart sukker, og smake mer som vørterøl.

Hvis SG faller bare noen få poeng. Kan du tilsette enzymer og ev WLP99 gjær. Men jeg ville dumpet det i komposten.

Innmesk var 64 grader, dropper litt når malten helles oppi, og så har den gått opp på 78 grader. Jeg tok, for gøy, oppi 500g rørsukker og 500 gram spraymalt siste 15 min, for at gjæren skulle ha noe å sysle med. I tillegg skikkelig dose O2 :) desicion. desicions
 
Da var starttemperaturen din ca 60. Brukte du 15 min eller mer mellom 60 og 70 så er det ikke sikkert dette blir så galt. Det tar gjerne lenger tid enn du tror å få opp tempen i hele mesken.

Tipper du fikk i alle fall en halv time med konvertering før enzymene sa takk for seg. Neppe noe stivelse igjen etter det, men det kan bli noe søtt.

Damene kommer sikkert til å like det:)
 
Da var starttemperaturen din ca 60. Brukte du 15 min eller mer mellom 60 og 70 så er det ikke sikkert dette blir så galt. Det tar gjerne lenger tid enn du tror å få opp tempen i hele mesken.

Tipper du fikk i alle fall en halv time med konvertering før enzymene sa takk for seg. Neppe noe stivelse igjen etter det, men det kan bli noe søtt.

Damene kommer sikkert til å like det:)

Står til gjæring nå, så er ikke mer "utgifter" annet enn å oppta plass. Får ta det med på vorspiel på julebordet, jeg kan kalle det tradisjonell tysk søtøl, drukket i hoffet til von Bichmark.

Edit: det siste er et generelt tips til når man lager noe mat/drikke som ble ganske off av hva det skulle være. Døp det til noe annet, og lat som det skal være slik. Gjør underverker for den generelle oppfattelsen, og placebo i praksis.
 
Tilbake
Topp