Smash lager

Så saltene er ikke nok i seg selv for å justere vannet, slik at man må bruke melkesyre i tillegg?
Med normalt norsk vann og kun pilsnermalt i mesken bør du bruke et eller annet for å senke pH, men du må ikke.
Senke pH til optimalt nivå hever kvaliteten på ølet.

Anbefaler en av bryggekalkulatorene som tar hensyn til maltsammensetningen din, der kan du leke med tall og se teorien for dette, f.eks http://www.brewersfriend.com/mash-chemistry-and-brewing-water-calculator/
 
Er det behov for å måle ph underveis selv, eller er det godt nok å bruke samme mengder som er prøvd tidligere med samme vann (i tidligere nevnte tråd)

Har du ikke pH meter er nok det beste utgangspunkt. Hvis du refererer til bård sine justeringer så er jo han pilsnerguruen her inne og vet hva han driver med.
 
Er det behov for å måle ph underveis selv, eller er det godt nok å bruke samme mengder som er prøvd tidligere med samme vann (i tidligere nevnte tråd)
Har du en oppskrift som oppgir vannjusteringer og bruker samme vann så bør det være godt nok uten å måle.
Du kan kvalitetssikre med en bryggekalkulator som nevnt i min forrige post.

Hva som er godt nok må en nesten definere selv, dette er små justeringer som betyr lite ift. andre trinn i bryggeprosessen som gjæring og desinfisering.
Men det kan utgjøre forskjellen imellom et godt øl og et meget godt øl.
 
Min tsjekker består av 97-98% bøhmisk pilsnermalt og 2-3% melanoidin (da jeg ikke gidder dekoktere). Bor også i Trondheim og synes 0,06g/l gips og kalsiumklorid (både mesk og skyllevann) gir akkurat nok calcium og 1:1 sulfat/klorid på en tsjekker (selv uten dekoksjon). Du kan antagelig droppe salter hvis du kjører full trippeldekoksjon. Jeg bruker 6-7ml 75% fosforsyre på 25 liter.

Jeg kjører first wort humle, deretter på 30, 10 og 2min. Lik mengde (ca 45g) hver gang til ca 40IBU totalt. Koker i 90min.

Plenty gjær. Enten WLP800 eller WLP802 - 800 er å foretrekke til flaskekarbonering da den flokkulerer litt bedre. 800 gjærer ut bittelitt mindre dog.
 
Jeg bruker 6-7ml 75% fosforsyre på 25 liter.
Kjøpte du fosforsyre hos Petit? Er litt betenkt på å bruke mere enn 6-7 ml lacto på en 25L batch, begynner vel å nærme seg grenseverdier for smaksterskel for lacto i ølet, fosforsyre er jo bedre iom. tilnærmet uten smak.
Men så lenge Bårdd går god for oppskriften er jeg ikke særlig bekymret uansett.
 
Så saltene er ikke nok i seg selv for å justere vannet, slik at man må bruke melkesyre i tillegg?
Hvis du kun bruker pilsnermalt så er det å anbefale. Meske-pH'en blir litt i høyeste laget. Mange anbefaler å bruke litt acid malt for å få ned pHen men jeg ville bruke 100% pilsnermalt.
 
Kjøpte du fosforsyre hos Petit? Er litt betenkt på å bruke mere enn 6-7 ml lacto på en 25L batch, begynner vel å nærme seg grenseverdier for smaksterskel for lacto i ølet, fosforsyre er jo bedre iom. tilnærmet uten smak.
Men så lenge Bårdd går god for oppskriften er jeg ikke særlig bekymret uansett.
Petit sin ja men kjøpte hos Bakke Brygg i Trondheim - de er jo langt på vei et fremskutt lager for Petit i forhold til varebeholdning :)

...og ja fosfor er utrolig kjekt mtp smak ift lacto.
 
Tilbake
Topp