SMASH Munich Dunkel (+juleøl?)

For et par år siden prøvde jeg å brygge en Munich-basert SMaSH, men da med S-04 gjæra veldig kaldt siden jeg ikke hadde mulighet til å ta det kaldt nok til lager den gangen, og etter noen måneder ble den absolutt ikke dum.

Egentlig ikke så rart, siden bayer/munich dunkel i gamle dager ble brygget bare på nettopp Munich, og jeg er veldig glad i bayer/MD.

Så da tenkte jeg å gjenta dette med lagergjær og lagertemperaturer nå som jeg har muligheten, og da å gjøre det dobbelt opp...

a) en "ren" superklassisk Munich Dunkel, jeg lekte litt i beersmith og fant vel ut at det passa ganske bra å bruke Munich 2 til dette for å treffe både farge og OG (1.054) Samtidig skal jeg jo ned til en FG på 1.010 - 1.016, og med så mye munich må jeg vel passe litt ekstra på for å ikke få for mye ugjærbart sukker. Hva med å meske på... 66C? Noen som har noen tanker/innspill der?

b) Juleøl. Dette MÅ jo passe til juleøl! Smekker opp OG'en noen punkter på denne, la oss si f.ex. til litt i overkant av 1.060 så vi ender på ca 6%. Så krydrer vi med litt appelsinskall, einerbær og anisfrø... men einerbær vil såvidt jeg har merket meg tidligere bidra ganske kraftig til bitterheten, noen erfaringer på hvor mye det faktisk har å si? Altså om f.ex. å slenge oppi 10g einerbær fra starten på kok tilsvarer ... ca hvor mange IBU?
 
Munchenermalt kan godt være 100% av maltsammensetningen i en munchener. Det jeg har erfart er at man av og til kan få lavt utbytte. Munchenermalt er i utgangspunktet supermodifisert slik at noe konverteringsevne skal overleve den høye temperaturen. For å sikre god konvertering bruker jeg derfor ca 20% pilsnermalt (gjerne diastatisk malt) men så dobbel eller trippeldekokterer jeg også mine mørke tyskere. Ingen vits med spesialmalt etter min mening.

Du skal ha kropp i en munchener. Jeg mesker på 68 grader bruker du f.eks wlp 833 skal du ikke ha problemer med å havne på 1016 eller under. Jeg vil helst ha en IBU mellom 21 og 25.

Gode mørke tyskere er supre juleøl. Appelsin er for barna og krydder for folk som drikker gløgg.

mvh

bårdd
 
Jeg har fått ganske godt utbytte med nær 100% 25 EBC münchener fra Bestmalz. (Jeg mener å ha brygget en havrestout med münchener som eneste diastatiske malt.)
 
Jeg fikk også høyt utbytte når jeg mesket ekstra lenge med bare mørk Munchener, det var tydelig at konverteringen tok lenger tid, jeg målte underveis. https://forum.norbrygg.no/threads/pilsnermalt-i-munich-dunkel.30385/#post-314979

Litt overraskende for meg var at 100% munchener som basemalt også gjerne gir lavere utgjæring pga. mindre beta amylase enzymer. Jeg fikk FG på 1.017 med en OG på 1.053. Ølet ble overhodet ikke søtt av den grunn, synes den passet typebetegnelsen bra "god münchener er fyldig, maltet og bløt, mens en dårlig er søt og kvalmende."

Nå mesket jeg i 90 minutter på 65-66 grader og brukte wlp833 som gjæret ut godt. Så hvis du bruker 100% munchener ville jeg mesket på 65 istedenfor 68 grader.

Tror faktisk jeg vil brygge neste dunkel akkurat likt som den forrige, likte ølet svært godt. Ser klart poenget med å legge til 20% pils, da både konvertering og FG påvirkes av kun munchener som basemalt.
 
Hvor mørk er en mørk münchener? Jeg finner ikke mørkere enn 25 EBC, men jeg ser Beersmith har en variant på 39 EBC.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Hvor mørk er en mørk münchener? Jeg finner ikke mørkere enn 25 EBC, men jeg ser Beersmith har en variant på 39 EBC.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Kjøpte min hos Bryggselv, den er fra Bestmalz og er oppgitt til 21-35, hos Bryggselv oppgis den til 25. Jeg brukte 1% Carafa Spesial II (dehusked) for å gi litt ekstra mørk farge,44g på en 25L batch.

Med dekoksjon ble resultatet en del mørkere enn hva bryggekalkulatoren indikerte,min er mørk brun.

Se bilde https://forum.norbrygg.no/threads/hva-slags-ol-har-du-i-handen-na.3692/page-690#post-320177
 
Sist redigert:
Munchenermalt kan godt være 100% av maltsammensetningen i en munchener. Det jeg har erfart er at man av og til kan få lavt utbytte. Munchenermalt er i utgangspunktet supermodifisert slik at noe konverteringsevne skal overleve den høye temperaturen. For å sikre god konvertering bruker jeg derfor ca 20% pilsnermalt (gjerne diastatisk malt) men så dobbel eller trippeldekokterer jeg også mine mørke tyskere. Ingen vits med spesialmalt etter min mening.

Du skal ha kropp i en munchener. Jeg mesker på 68 grader bruker du f.eks wlp 833 skal du ikke ha problemer med å havne på 1016 eller under. Jeg vil helst ha en IBU mellom 21 og 25.

Gode mørke tyskere er supre juleøl. Appelsin er for barna og krydder for folk som drikker gløgg.

mvh

bårdd
Yep, er akkurat det jeg tenker og vet, at egentlig-egentlig fra gammelt av var det vanlige å bruke bare f.ex. Munich-malt til Munich Dunkel, og bare Pilsmalt til Pils, osv, og som jeg sier så har jeg laget en Munich-basert SMaSH før, med godt resultat, så jeg vet at det i seg selv funker bra. Jeg har bare ... kremt... litt dårlig med notater... og dermed husker jeg selvsagt ikke mesketemp, FG og OG... (ja, jeg MÅ bli flinkere på det punktet der).

Når du har meska på 68C @Bårdd, har du da brukt pilsmalt i tillegg, eller bare munich? Som @Noget Undergjæret også har erfart mistenker jeg at det ville gi litt vel høy FG med så høy mesketemperatur og bare Munich, uten noe pilsmalt e.l. som kan bidra med ekstra enzymer.

WLP833 er vel german bock, er det ikke? Det var i såfall den jeg tenkte på å bruke, har brukt den flere ganger tidligere med gode resultater. Dekoksjon - ja, tenkte å gjøre det, er jo en mørk tysker, og <3 maltsmak <3 :)

Er også helt enig - mørkt og tyskt ER godt som juleøl i utgangspunktet, men jeg syns det er greit med LITT hint av krydder i juleøl, selv om det selvsagt ikke skal bli gløgg heller :)
 
Wlp 833 er en fantastisk god gjær. Ren og pen uten unoter. Mine bayere 50%vienna 50% munic og bokk med 100% munic blir veldig gode. Jeg mesker varmt, 69 gr. C og gjerne lenger enn 60 min.
 
Wlp 833 er en fantastisk god gjær. Ren og pen uten unoter. Mine bayere 50%vienna 50% munic og bokk med 100% munic blir veldig gode. Jeg mesker varmt, 69 gr. C og gjerne lenger enn 60 min.
Lurer litt på hvilken OG og FG du hadde ved 100% munich (mørk?) og mesketemperatur 69?
Er også veldig glad i disse ølene, skal brygge en ny dunkel i neste uke.
 
Lurer litt på hvilken OG og FG du hadde ved 100% munich (mørk?) og mesketemperatur 69?
Er også veldig glad i disse ølene, skal brygge en ny dunkel i neste uke.
Husker ikke helt, men tror det var rundt 1065 O.G. Dette kommer jo mye an på hvor mye malt du har i. Ca. 6% abv og IBU rundt 25 synes jeg er gøtt

Hva er oppskriften din? Kun munic?
 
Husker ikke helt, men tror det var rundt 1065 O.G. Dette kommer jo mye an på hvor mye malt du har i. Ca. 6% abv og IBU rundt 25 synes jeg er gøtt

Hva er oppskriften din? Kun munic?
Ja, jeg brukte 99% mørk munich og 1% Carafa Spesial II, det siste kun for fargen. Hadde beregnet IBU på 20 og brukte Tettnanger på 60 og 15 minutter, 40 og 20 gram. Skal prøve med et par IBU høyere når jeg brygger i neste uke, men jeg var svært godt fornøyd sist.
 
Ja, jeg brukte 99% mørk munich og 1% Carafa Spesial II, det siste kun for fargen. Hadde beregnet IBU på 20 og brukte Tettnanger på 60 og 15 minutter, 40 og 20 gram. Skal prøve med et par IBU høyere når jeg brygger i neste uke, men jeg var svært godt fornøyd sist.
Høres digg ut.
Jeg fikk mye maltfylde i mine, noe jeg digger. Bruker hallertauer på 60 min til 25 ibu
 
Først. Grunnen til at jeg personlig velger 15-20% pilsnermalt er bedre konverteringsevne. Jeg finner liten forskjell om noen i smak med dette i forhold til kun bruk av munchener. Jeg har etter hvert ganske mange batcher bokk og munchener bak meg. Noen ganger fikk jeg et greit (ikke godt) utbytte og noen ganger et relativt lavt utbytte (lavt på 70 tallet), før jeg startet med litt pilsnermalt. Nå skal en være klar over at munchenermalt på grunn av produksjonsmetoden har et litt lavere teoretisk utbytte enn f.eks pils og pale, men ikke mer enn 2-3%. For å eliminere lavere utbytte bruker jeg pilsnermalt. Jeg gjør det ikke på grunn av smak eller kvalitet på ølet.

Videre tjuvstarter jeg dekoksjon1 kvelden i forveien med å dekoktere 30% av malten (kun munchener). Da er det godt å ha litt bedre konverteringsevne i restmalten.

Til spørsmålet om maltsammensetning og mesketemperatur, nå er det såpass lenge siden jeg brygget mørke lagere med kun munchener at dette husker jeg ikke i farten.

mvh
Bårdd
 
Jeg kompanserer med en kilo ekstra med munic malt. Jeg får ca. 70 % utbytte, men jeg tar dette med i beregningene og øker malt

Ikke noe problemer for min del iallefall
 
Tilbake
Topp