Spenningsomformer til 110V

Lars

Norbrygg-medlem
Har kjøpt et par FermWrap Heaters fra USA, da jeg ønsker å teste ut disse i norske forhold. Leter enda etter den ultimate varmekilden til gjæringskarene (30-litersbøtter) for bruk i kjeller.

Jeg sliter med å finne de riktige produktene på Ebay eller liknende for å omforme spenningen fra 230V, og vil gjerne ha tips hvis noen kan hjelpe med linker til hvor jeg kan få tak i dette. Clas Ohlson har, men jeg håper å finne noe rimeligere. Trenger i utgangspunktet 2 stk, men muligheten for å bruke kun 1 av disse, og spre det ut til 2 er også aktuell i tillegg (amerikansk spreder fra 1 til 2).
 
Det sitter vel en omformer en eller annen plass på varmekappen allerede? Med det mener jeg at selve varmekappen neppe kjører 110V. Kanskje du kan finne ut hvilken spenning (V) den egentlig bruker?
Da kan du vel bare koble til en helt vanlig omformer (220V) sålenge omformeren leverer korrekt spenning og strømstyrke ut. For ordinære 220V omformere finnes jo i bøtter og spann og det må jo være enklere enn å lete etter 110V på denne siden av dammen.
 
Takk for tips. Kan ikke se noen omformer på kappen. Er også nysgjerrig på om man kunne bare byttet kontakt på kappen, og kjørt 230V direkte for dermed å oppnå doblet effekt, hvis kappe og bøtte takler det...

Å endre fra 230V til 220V i søketekst hjalp.., jeg gikk for 2 av denne på 100W, og med overgang til "norsk" støpsel.

Ser enda etter en enkel splitter fra 1 til 2 110V (amerikansk støpsel).
 
Lars skrev:
Er også nysgjerrig på om man kunne bare byttet kontakt på kappen, og kjørt 230V direkte for dermed å oppnå doblet effekt, hvis kappe og bøtte takler det...

Dobbel spenning gir hele fire ganger effekten (P=UI=U[sup]2[/sup]/R), så det ville jeg ikke satset på at kappen tåler.
 
Knut André skrev:
Lars skrev:
Er også nysgjerrig på om man kunne bare byttet kontakt på kappen, og kjørt 230V direkte for dermed å oppnå doblet effekt, hvis kappe og bøtte takler det...

Dobbel spenning gir hele fire ganger effekten (P=UI=U[sup]2[/sup]/R), så det ville jeg ikke satset på at kappen tåler.

Godt tips! Da utgår det fra blokka, bestillingen av spenningsomformere fremstår nå som et enda lurere valg. :)
 
Søk på "voltage transformer" på amerikansk eller engelsk ebay. De starter på ca. 7 $ for 50W :)
 
Tilbake
Topp