Starter/gjær, hva er begrensningen?

Etter å ha prøvd "ristebord" ble jeg nokså overrasket over hvor mye jeg klarte å få gjæren til å vokse!
Ble også bittelitt bekymret for å ha overpitchet en stout for noen uker siden etter å ha kjørt igjennom forskjellige bryggeprogram, men samtidig sier fornuften i bakhodet at gjæra kan jo ikke vokse i det uendelige..

Jeg har forsøkt å finne informasjon om dette på nett, men det meste går jo (selvfølgelig) på hvor mye gjær og størrelse på starter en trenger for å få tilstrekkelig gjær - ikke hvor den stopper..
Jeg er antagelig nokså heldig som har en samboer som er "godt over snittet" dyktig på slikt, og disponerer mye utstyr på jobb som må være en hjemmebryggers (eller bryggeri for den saks skyld) drøm hva dyrking av gjær angår, men å utføre et forsøk i de banene jeg tenker krever vel enten at en faktisk har dette utstyret hjemme, eller har tilnærmet uendelig med goodwill på jobb, og da er det fort like greit å høre om noen her har kunnskapet på området :)

Ved hjelp av f.eks Mr.Malty kan jeg enkelt få et anslag på hvor mange gjærceller jeg har i en gitt mengde slurry (som er det jeg "alltid" starter med), men om jeg f.eks bruker 100ml slurry med 95% gjær i på en starter på 2 liter vil jo flere kalkulatorer si at jeg får x antall ganger mer gjær enn om jeg hadde brukt f.eks 20ml slurry.
Dette stemmer muligens, men her er det ting jeg ikke skjønner...
Dersom en lager en større starter vil en få flere celler, det er jeg helt enig i.  Dersom en tilfører enda mere gjær sier kalkulatorene at en får enda mer, og da lurer jeg på hva er begrensningen..
Som om det ikke skulle være nok får en jo beskjed om å bruke en mindre starter om en bruker magnetrører eller o2, noe som forsåvidt er helt rimelig, men det eneste som tilføres her er jo faktisk o2..
Lever gjæra på luft og kjærlighet, eller kan den selv med beskjedne mengder annen næring ekspandere mye bare med å tilføres 02?
Har også lest at nitrogen skal være veldig viktig for å få til rikelige mengder gjær, men dessverre har jeg ikke linken for hånden nå...


I grunnen lurer jeg vel på om noen her kjenner til et sted hvor jeg kan finne informasjon om hva gjæra trenger for å vokse, og hvor mye, for jeg stoler ikke helt på f.eks Beersmith som sier at jeg får x antall billioner gjærceller om jeg tilsetter x antall pakker gjær i x antall liter starter....
Om noen kunne opplyse meg litt, hadde jeg blitt umåtelig glad! :D

[size=7pt]Det er vel strengt tatt ikke livsviktig, men jeg er nok av de som kanskje ligger opp mot grensa for overpitching hver gang, og om jeg kan unngå det, hadde det jo vært flott!![/size]
 
Boka yeast gir svar, eller du kan se på artikkelen i medemseksjonen om startere. Der vil finne svar på flere av spørsmålene dine.
 
wanvik skrev:
Ble også bittelitt bekymret for å ha overpitchet en stout for noen uker siden etter å ha kjørt igjennom forskjellige bryggeprogram, men samtidig sier fornuften i bakhodet at gjæra kan jo ikke vokse i det uendelige..
Min erfaring er at moderat (10%?) overpitching i et brygg er et langt mindre problem enn det motsatte. I et brygg vil du ha en viss mengde næring, la oss forenkle og si gjærbart sukker, når dette er brukt opp stopper gjæringen uavhengig av mengden tilgjengelige gjærceller og gjærdeling stopper. Voldsom overpitching vil gi langt raskere utgjæring og du risikerer andre smaker på produktet du ønsker å lage.

Om du tilfører gjæren næring (gjærbare sukkerforbindelser) og oksygen vil den fortsette å vokse i det uendelige! MEN for hver deling vil morcellen få et arr, og etter en tid vil mutasjoner oppstå. Anbefaler som Bernts virkelig boken Yeast

wanvik skrev:
Jeg har forsøkt å finne informasjon om dette på nett, men det meste går jo (selvfølgelig) på hvor mye gjær og størrelse på starter en trenger for å få tilstrekkelig gjær - ikke hvor den stopper..
Kanskje det er fordi "alle" vet at når det er slutt på næringen stopper celledelingen?  ;)

wanvik skrev:
Jeg er antagelig nokså heldig som har en samboer som er "godt over snittet" dyktig på slikt, og disponerer mye utstyr på jobb som må være en hjemmebryggers (eller bryggeri for den saks skyld) drøm hva dyrking av gjær angår, men å utføre et forsøk i de banene jeg tenker krever vel enten at en faktisk har dette utstyret hjemme, eller har tilnærmet uendelig med goodwill på jobb, og da er det fort like greit å høre om noen her har kunnskapet på området :)
Overhodet ikke! Samboeres hovedfunksjon for enhver hjemmebrygger må selvsagt være å bidra maksimalt innen f.o.u. slik at forholdet blir levedyktig  :yes:

wanvik skrev:
Ved hjelp av f.eks Mr.Malty kan jeg enkelt få et anslag på hvor mange gjærceller jeg har i en gitt mengde slurry (som er det jeg "alltid" starter med), men om jeg f.eks bruker 100ml slurry med 95% gjær i på en starter på 2 liter vil jo flere kalkulatorer si at jeg får x antall ganger mer gjær enn om jeg hadde brukt f.eks 20ml slurry.
Dette stemmer muligens, men her er det ting jeg ikke skjønner...
Dersom en lager en større starter vil en få flere celler, det er jeg helt enig i.  Dersom en tilfører enda mere gjær sier kalkulatorene at en får enda mer, og da lurer jeg på hva er begrensningen..
Som om det ikke skulle være nok får en jo beskjed om å bruke en mindre starter om en bruker magnetrører eller O₂, noe som forsåvidt er helt rimelig, men det eneste som tilføres her er jo faktisk O₂..
Lever gjæra på luft og kjærlighet, eller kan den selv med beskjedne mengder annen næring ekspandere mye bare med å tilføres 02?
Har også lest at nitrogen skal være veldig viktig for å få til rikelige mengder gjær, men dessverre har jeg ikke linken for hånden nå...
Wohw... imponerende med så mange spørsmål i et så lite avsnitt!  ;D

Igjen, les artikkelen om startere, og boken som før nevnt. Enkelt sagt lever gjæren på tilgjengelig næring (sukker) og nitrogen (gjødsel), som gjerne kalles gjærnæring i hjemmebryggerkretser og tilgang på O₂ for å formere seg. Egentlig mye likt andre ting vi dyrker som gress/korn etc. Om gjæren får fylt sine behov får du maksimal gjærdeling. Magnetrører/ristebord, 36 timer manuell menneskelig mekanisk risting av starter/brygg gjør at CO₂ luftes ut og oksygen kommer til. Min erfaring er at en billig magnetrører helt klart overgår den manuelle 36 timers jobben  :yes:

wanvik skrev:
I grunnen lurer jeg vel på om noen her kjenner til et sted hvor jeg kan finne informasjon om hva gjæra trenger for å vokse, og hvor mye, for jeg stoler ikke helt på f.eks Beersmith som sier at jeg får x antall billioner gjærceller om jeg tilsetter x antall pakker gjær i x antall liter starter....
Om noen kunne opplyse meg litt, hadde jeg blitt umåtelig glad! :D
Du har jo brukt Mr. Malty!?! PS billions på "utenlandsk" = milliarder på norsk  ;)

Du kan egentlig klare deg godt med kun Mr. Malty kalkulatoren.

1. Legg inn grunnlagsdata i kalkulatoren, som størrelse på brygg=liter vørter og type øl (lager/ale/hybrid). Dette gir deg antallet celler du trenger, i milliarder. Et rør med 100% fersk gjær har ca. 100 milliarder celler.

2. Har du nok gjær, stopper du her. Har du for mye reduserer du (herregud, som IT mann begynner jeg å bli vel brukertilpasset  ::) )

3. La oss si at du har behov for 300 mrd. celler, og du i din slurry/gjærrør har 68 mrd. så kan du enten sette èn gigantstarter, eller lure kalkulatoren til å fortelle deg hva som trengs for å få ett helt friskt rør på 100 mrd. Fremgangsmåten er enkel, du reduserer bare størrelsen på brygget til Mr. sier at du trenger 100 mrd.

4. Nå har du, etter at starteren har gått ut, 1 rør=100 mrd. celler. Nå kan du sette en stor starter for å få ønsket resultat, eller med samme metode som over lage nok gjær til at du har 2 mrd. osv.

Ganske enkelt egentlig. 36 timer på magnetrører med 1/2 teskje gjærnæring pr. liter starter og min. 12 timer-gjerne 36 timer i kjøleskap med dekantering av utbrukt vørter før gjæren med rørepinne pitches i ny starter...
 
wanvik skrev:
I grunnen lurer jeg vel på om noen her kjenner til et sted hvor jeg kan finne informasjon om hva gjæra trenger for å vokse, og hvor mye, for jeg stoler ikke helt på f.eks Beersmith som sier at jeg får x antall billioner gjærceller om jeg tilsetter x antall pakker gjær i x antall liter starter....
Om noen kunne opplyse meg litt, hadde jeg blitt umåtelig glad! :D

Jeg stoler ikke på Mr. Malty, men jeg stoler på Braukaiser. Mindre tabloid, vanskeligere tilgjengelig og uendelig mye mer etterettelig:
http://braukaiser.com/blog/blog/2012/11/03/estimating-yeast-growth/
 
Tilbake
Topp