Starter med gjenbrukt gjær?

Har en ladning gjær jeg vaska for noen uker siden, og lurer litt... Kan det være lurt å lage en liten starter? Ikke for å øke mengden gjær egentlig (selv om det også naturligvis vil skje), men bare for å live den opp litt før bruk? Skape litt liv i leiren?
 
Ja, syns det virker lurt jeg og, spesielt hvis det har stått en stund, lurte bare på om det er å overdrive, og om noen har noen tanker om str på starter? Det bør vel egentlig holde med en veldig liten en..?
 
Nå vet jeg ikke hvor mye du har, men om den har stått litt og er kompakt og ikke er for gammel vil jeg tippe ca.1- 1,5 dl i 1,5 liter starter. Det er nok inne på rett banehalvdel.
Helst bør den brukes innen 2 uker, men om du stoler på hygienen din så kjør på. Det er mange faktorer som spiller inn når du bruker slurry, så her tar jeg utgangspunkt i gode forhold og riktig behandling. Bruk nesa godt og om det er noe som lukter rart så kast den.
 
TorsteinO skrev:
Har en ladning gjær jeg vaska for noen uker siden, og lurer litt... Kan det være lurt å lage en liten starter? Ikke for å øke mengden gjær egentlig (selv om det også naturligvis vil skje), men bare for å live den opp litt før bruk? Skape litt liv i leiren?

Trolig er gjæra mer enn god nok etter noen uker. men å lage starter kan være en god ide når det gjelder gammel gjær. Fordi, du får ny celledeling og nye friske nye celler. Jeg hadde ikke laget starteren på mye gammel gjær og lite vørter men heller tvert om. Tilsvarende to rør og en to liters starter på magnetrører gir deg sprek og god gjær. Hvis gjæra er to uker gammell og har stått kalt og du skal brygge 20-25 liter øl av vanlig styrke.

mvh

Bårdd
 
Alright! Takker :) gode tanker her fra begge, det høres absolutt mer fornuftig ut med større starter og mindre gjær! Den vil være tre uker nå til helga, men den har stått kaldt og i et rent og fint glass, og jeg skal lukte nøye på den først :)
 
Isj, nei den der tok jeg ikke sjansen på. Lukta litt ... uggent, også var det endel klumper oppå hovedlaget av gjær som jeg best kan beskrive som litt lodne. Skeptisk, kasta. Har uansett nok gjær til helgens bryggerier.
 
Uttaler meg ikke med stor autoritet her, men har brukt en del gammel gjenbrukt gjær. Jeg liker å vaske den en gang til og sette ny starter, så blir man kvitt en del døde gjærcellene, innbiller jeg meg?
 
Jeg er relativt fersk på dette med vasking av gjær og setting av starter, men mine erfaringer et at det blir best med starter.
Jeg vasket Nottingham tørrgjær etter at brygg og det var en ganske tykk grøt jeg endte opp med, og den var litt klumpete da den kom ut av glasset jeg hadde den i.
Satte starter, funka hest.
Andre gjær jeg har vasket har ikke klumpet seg på samme vis
 
Utfra hva jeg skjønner om gjenbruk av slurry, så er det også litt avgjørende hva gjæren har vært med på. Alkoholstyrke over 6%, ekstrem humling/IBU, eller større påkjenninger av annen art gjør gjæren uegnet for gjenbruk. Mye som vil funke, men ikke alt som blir bra. vanskelig å treffe på menge er det vel også, selv om "mer enn nok" vil fungere. Hygiene er superviktig. Den beste gjæren til gjenbruk henter du fra toppen etter ca. 2 dagers gjæring, da har du ren og viril gjær. Lagret i sterilt vann vil den nok også ha en viss lagringskapasitet.
 
Setter en halv liter større gjærstarter en det jeg trenger, så tar jeg vare på den halvlitere i eget glass før jeg setter starteren kjølig å dekanterer.
Dekanterer også halvliteren som jeg tar vare på, og setter gjeren under en halv liter kokt og nedkjølt vann.
 
Tilbake
Topp