Sukkerlake og naturlig karbonering

pesshau

Norbrygg-medlem
Jeg karbonerer naturlig med sukkerlake og 60ml sprøyte. Pleier å regne ut slik at jeg har riktig konsentrasjon på sukkerlaken per 5ml på hver flaske, slik at det går 2 hele sprøyter på 1 kasse med 0,33 flasker. Altså, hvis jeg skal ha 7g/L så blir konsentrasjonen 7g/3 = 2,33 g/5ml.

Problemet er hvordan jeg skal få den konsentrasjonen. Har ved de aller fleste tilfeller sett bort i fra vekt/volum til sukkeret og bare tatt volumet til vannet i beregning. Konsentrasjonen blir jo da mindre, men har tenkt at noe av vannet fordamper slik at "feilberegningen" blir også mindre. Sist brygg tok jeg med vekt/volum av sukkerlake og endte da opp med overkarbonert øl, sikkert på grunn av fordamping. Koker sukkerlaken som regel i ca 10 min, er dette for lenge?

Det jeg lurer på er hvordan folk beregner konsentrasjonen når de bruker sprøyte for karboneringen? Tidligere stakk jeg om ølet i et sekundærkar hvor jeg bare helte sukkerlaken i først og rørte godt rundt, men det ble en ekstra vending, og når vi i tillegg er to som tapper går det effektivt og greit uten mye søl.

En siste ting, er det noen som bare heller sukkerlake i primærgjæringskaret og rører rundt, med godt resultat? Vil den "thruben" som eventuelt blir virvlet opp sette usmak i ølet hvis det kommer over i flasken? Det faller jo uansett til bunns, slik at om bunnfallet i flaksen blir litt mer gjør jo ikke stort. Er det andre enkle karboneringsmåter som jeg ikke har fått med meg, hvis vi ser bort ifra fat :p
 
Har du vurdert å koke med lokk? Evt så kan du nokså enkelt beregne hvor mye vann som fordamper ut ifra diameter på kjelen. Eller så kan du veie kjelen og/innholdet før og etter, og justere mengde, eller tilsette vann for å erstatte.
 
Jeg karbonerer naturlig med sukkerlake og 60ml sprøyte. Pleier å regne ut slik at jeg har riktig konsentrasjon på sukkerlaken per 5ml på hver flaske, slik at det går 2 hele sprøyter på 1 kasse med 0,33 flasker. Altså, hvis jeg skal ha 7g/L så blir konsentrasjonen 7g/3 = 2,33 g/5ml.

Problemet er hvordan jeg skal få den konsentrasjonen. Har ved de aller fleste tilfeller sett bort i fra vekt/volum til sukkeret og bare tatt volumet til vannet i beregning. Konsentrasjonen blir jo da mindre, men har tenkt at noe av vannet fordamper slik at "feilberegningen" blir også mindre. Sist brygg tok jeg med vekt/volum av sukkerlake og endte da opp med overkarbonert øl, sikkert på grunn av fordamping. Koker sukkerlaken som regel i ca 10 min, er dette for lenge?

Det jeg lurer på er hvordan folk beregner konsentrasjonen når de bruker sprøyte for karboneringen? Tidligere stakk jeg om ølet i et sekundærkar hvor jeg bare helte sukkerlaken i først og rørte godt rundt, men det ble en ekstra vending, og når vi i tillegg er to som tapper går det effektivt og greit uten mye søl.

En siste ting, er det noen som bare heller sukkerlake i primærgjæringskaret og rører rundt, med godt resultat? Vil den "thruben" som eventuelt blir virvlet opp sette usmak i ølet hvis det kommer over i flasken? Det faller jo uansett til bunns, slik at om bunnfallet i flaksen blir litt mer gjør jo ikke stort. Er det andre enkle karboneringsmåter som jeg ikke har fått med meg, hvis vi ser bort ifra fat :p


Det er ikke anbefalt å bruke primærkaret som tappefat med mindre du ønsker 1 cm trub i flaskene dine :D Da tenker jeg på å helle oppi lake og røre. Selv heller jeg sukkerlake i et ekstra-kar og tapper ølet over på den og blander forsiktig underveis. Jeg har aldri hatt problemer med ujevn karbonering ved å bruke denne metoden.
 
Jeg koker i ErlenMeyerkolben, setter en tusjstrek med ønsket volum kokende vann. Bruker vekta her, veier opp 300g vann feks. Heller ut vannet, tilsetter sukker og fyller på vann, koker inn til streken sånn omtrent.
 
Hvis jeg skal flaske 23 liter med 7 gr sukker pr liter, på 0,33l flasker, regner jeg 25 liter (for å ha litt å gå på)* 7 gr. Det gir totalt 175 gr sukker.
Det er 75 flasker på 25 liter * 5ml i hver flaske er 375 ml vann. Da koker jeg 175 gr sukker i 400 ml i 15 minutt. Koker også en kjele med bare vann, og etterfyller fordampingen slik at jeg sitter igjen med 375 ml sukkerlake. Enkelt og greit.
Har aldri hatt problemer med overkarbonering, bruker fra 4 gr (til bitter) til 12 gr (til weissbier)
 
Takk for mange tips! Planlagt å tappe en imperial stout på førstekommende mandag, så da får vi se hvordan det går :p
 
Tilbake
Topp