Tabbe, hva gjør jeg

Kokte min første bartch igår, men tok ikke høyde for hva som ble igjen i malt og fordamping. Så nå har jeg 21 liter til gjæring, kan jeg blande ut sukker med de 4 literne jeg mangler på 25 liter når jeg skal karbonere/flaske eller tilsetter jeg sukker til en liten mengde vann og går for 21-22 liter. Koker vannet med sukker.
Har nå merket hvor 25 L er i karet så jeg kan justere med skyllevann neste gang
 
Du bør ikke tilsette ekstra vann/sukker når du flasker. Du kan få flaskebomber av en slik øvelse.
Evt ekstra "sukkervørter" blir gjerne tilsatt etter stormgjæring. (Ofte rundt dag tre-fire).
Men som Panerai skriver så er det ofte best å la være.
 
Vil gjerne slutte meg til koret her: Jeg ville heller hatt 21 liter godt øl enn 25 liter med tynnere smak og kropp.
 
Traff du rett på OG? Hvis ja, så ligger tabben et annet sted. Dersom du ikke målte OG, så er det en tabbe :)
 
Kokte min første bartch igår, men tok ikke høyde for hva som ble igjen i malt og fordamping. Så nå har jeg 21 liter til gjæring, kan jeg blande ut sukker med de 4 literne jeg mangler på 25 liter når jeg skal karbonere/flaske eller tilsetter jeg sukker til en liten mengde vann og går for 21-22 liter. Koker vannet med sukker.
Har nå merket hvor 25 L er i karet så jeg kan justere med skyllevann neste gang

Det er viktigere å få vørter med riktig OG (dvs riktig sukkerinnhold) enn å få riktig mengde vørter. Dersom det er ekstremt viktig for deg å få 25l til gjæring ( det burde det ikke være...) så kan du koke opp malekstrakt i passe mengde vann og tilsette i gjæringsdunken, men jeg har vanskelig for å se hvilken hensikt det skulle ha utover at du da får 25 liter i gjæringsbøtta.

Første gang jeg lagde øl fikk jeg 17 liter ferdig øl istedenfor 25 som var planen, men det ble godt åkke som...
 
Nå har ikke jeg ekstremt mange batcher bak meg, men har fortsatt til å gode å havne på 25 liter på en "25 liters" oppskrift, minus det som går bort i kok, trub, osv så ender jeg som regel opp med 23-22 liter i gjæringsbøtta, og ca 21 liter til flasking / fating.
 
Nå har ikke jeg ekstremt mange batcher bak meg, men har fortsatt til å gode å havne på 25 liter på en "25 liters" oppskrift, minus det som går bort i kok, trub, osv så ender jeg som regel opp med 23-22 liter i gjæringsbøtta, og ca 21 liter til flasking / fating.

Samme her. Jeg tenker at jeg får 50l men stort sett er det rundt 48 totalt i bøttene. Så forsvinner et par liter under omstikking
 
Tilbake
Topp